تهران
کد خبر:7096
پ
4196623

اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار 4200 تومانی برای دارو / دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است

وزیر بهداشت با بیان اینکه دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است، گفت: هماهنگی خوبی برای ذخیره دارو در دو ماه اخیر انجام شده، یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به تصویب رساندیم و این کمک می‌کند تا مشکلات رفع شود.

به گزارش فارمانیوز؛ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در نشست خبری تشریح دستاوردهای ۲۲ ماهه وزارت بهداشت درباره طرح دارویاری اظهار کرد: قیمت دارو با ارز نیمایی مطرح و مقرر شد یارانه دارو به مردم داده شود و قرارگاه دارویی تشکیل شد. با اجرای این طرح، پیشرفت نسخه الکترونیک به ۹۸ درصد رسید و سیستم HIS بیمارستانی نیز به روز رسانی شد.

عین‌اللهی درباره آثار تحریم‌ها در تامین دارو بیان کرد: تحریم یک تیغ دو لبه است که از یک سو سبب شد تا دانشمندان ما به تقویت اقدامات فکر کنند تا پیشرفت کنیم به شکلی که وسایلی تولید کنیم که قبل از تحریم نداشتیم و حتی امکان صادرات آنها هم به وجود آمد اما از طرف مقابل مشکل تامین دارو هم وجود داشت و در گزارش نماینده حقوق بشر سازمان ملل هم این موضوع اعلام شد که تحریم‌ها حرکتی ناجوانمردانه است.

وزیر بهداشت افزود: ما از طرق مختلف سعی در کنار زدن تحریم‌ها و تامین وسایل و دارو داریم.

عین‌اللهی درخصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نیز تصریح کرد: یکی از مشکلات ما این است که به میزان دانشی که در کشور داریم، تولیداتی در این زمینه نداریم و تولید مناسب با توان نیست. ما تنظیم‌گر هستیم و خودمان کارخانه تولیدی نداریم. ۶۰ درصد تولیدات در بخش دولتی و ۴۰ درصد هم در مراکز خصولتی است. کار مهم این است که بتوانیم تسهیلاتی ایجاد کنیم تا دانشمندان در حوزه تولید دارو کار کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دومین راه تجارت بعد از نفت، دارو است. در برخی استان‌ها حتی یک مرکز تولید دارو نداریم و اخیرا در نشستی به همه استان‌ها گفتیم که برای راه‌اندازی خط تولید دارو آمادگی کمک به آنها را داریم. به همه کارخانه‌ها تاکید کردیم که هرچقدر تولیدات را افزایش دهند ما اجازه صادرات هم به آنها خواهیم داد.

ایجاد ذخایر استراتژیک دارو برای جلوگیری از کمبودهای مقطعی

عین اللهی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دیگر ما ایجاد ذخایر استراتژیک است که برای جلوگیری از بروز کمبود مقطعی دارو ضروری است، گفت: اقدام دیگر ما درحوزه داروهای پیشرفته است که گران هستند و در این رابطه هم شرکت‌های دانش بنیان ورود کرده‌اند.

۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای دارو

وزیر بهداشت درباره وضعیت ذخایر دارویی در کشور اظهار کرد: هماهنگی خوبی در دو ماه اخیر انجام شده است. یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را به تصویب رساندیم و این کمک می‌کند تا مشکلات رفع شود.

عین اللهی ادامه داد: ۱۲ هزار میلیارد تومان هم سازمان برنامه اخیرا به دارو اختصاص داد و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هم بانک مرکزی برای تسهیلات مصوب کرد. برای اینکه با کمبود مواجه نشویم مهم ترین کار ایجاد ذخایر استراتژیک است که کمبود مقطعی جبران شود. این نوع از کمبودها همواره امکان رخ دادن دارند ولی ما استرانژی تامین منابع داریم و در مجلس هم بحث ۹ درصد ارزش افزوده برای مواد اولیه وارداتی به صفر رسید و در جلسه سران هم ۴ درصد عوارض گمرکی به یک درصد تقلیل یافت.

رسمیت داروهای ایران در تاجیکستان

وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده در زمینه صادرات دارو گفت: تاجیکستان داروهای مارا به رسمیت شناختند و بروکراسی‌هایی را لغو کردند. در بحث مدیران نظام سلامت یک موسسه آموزشی بین‌المللی داشتیم که دوستان تاجیکستان مشتاق به همکاری بودند.

تدوین آیین‌نامه داروخانه‌های طبیعی

عین اللهی اظهار کرد: آیین‌نامه داروخانه‌های طبیعی هم نوشته شده است. برخی مداخلات در عطاری‌ها داشتیم که بعضا درمان مردم را دچار مشکل می‌کرد و باید طبق آیین‌نامه خاص باشد. افزایش نیروهای متخصص طب سنتی برنامه مهم دیگر ما است. گیاهان دارویی خوبی در کشور داریم و یکی از اهداف ما تحقیق بر روی این گیاهان هستند.

انتشار دارونامه کشور پس از ۶ سال

براساس اعلام ایسنا، وزیر بهداشت بیان کرد: دارونامه کشور نیز در این مدت بعد از ۶ سال بروز شد و به فهرست دارویی ایران ۳۰ مولکول‌ اضافه شد و در عین حال اولین دارونامه سنتی کشور هم انتشار یافت. یکی دیگر از موفقیت‌ها نیز داشتن سامانه برخط قیمت‌گذاری دارو است تا قیمت دارو در تمام داروخانه‌ها یکسان باشد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

کلید مقابل را فعال کنید