تهران
کد خبر:7086
پ
06-07-1

مجوز سازمان غذا و دارو جهت تامین داروها برای ۲۵ ماه آینده / تامین دارو منوط به تخصیص ارز

مشاور رییس سازمان غذاودارو تاکید کرد: سازمان غذا و دارو از سال گذشته سیاست و مجوز تامین داروها به شرکت‌ها را برای ۲۵ ماه آینده داده و تامین پیوسته دارو به تخصیص، تامین و گشایش‌های ارزی پایدار از طرف بانک مرکزی برای شرکت‌های تامین کننده بستگی دارد.

به گزارش فارمانیوز؛ سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو از سال گذشته سیاست و مجوز تامین داروها به شرکت‌ها را برای ۲۵ ماه آینده داده، گفت: قاعدتا تامین پیوسته دارو به تخصیص، تامین و گشایش‌های ارزی از طرف بانک مرکزی برای شرکت‌های تامین کننده بستگی دارد؛ بنابراین اگر این‌ موارد به درستی انجام شود در ادامه روند تامین مشکلی نخواهیم داشت.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو درباره اقدامات انجام شده جهت تامین داروی بیماران پیوند عضو (سیکلوسپورین) اظهار کرد: در زمینه تامین «سیکلوسپورین» در ۱۰ روز اخیر مجموعا از دوز ۵۰ و ۲۵ میلی‌گرم یک میلیون عدد توزیع شده است و این توزیع در سراسر کشور با توجه به ضریب‌های توزیع دارویی استان‌ها انجام شده است.

اسماعیلی درباره وضعیت فعلی تامین و ذخیره «سیکلوسپورین» ویژه بیماران پیوند عضو، گفت: در شرایط فعلی میزان «سیکلوسپورین» موجود، نیاز همه بیماران را تامین نمی‌کند اما به دنبال اقدامات صورت گرفته مشکل در حال رفع شدن است؛ علت هم آن است که در چند ماه اخیر مشکل جدی در تامین و گشایش‌های ارزی داشتیم و اکنون حدود سه الی چهار هفته است که این مشکل حل شده و متعاقب آن نیز شرکت‌ها در حال تامین این دارو هستند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی بلندمدتی که سازمان غذا و دارو برای تامین این دارو انجام داده، اگر مشکل تامین ارز به صورت پایدار حل شود، مشخص است که در زمینه تامین دارو نیز مشکل نخواهیم داشت؛ اما آنچه که مشخص است آن است که در شرایط فعلی هنوز به وضعیت پایداری در داروی «سیکلوسپورین» نرسیده‌ایم و تلاش‌ها و اقدامات جهت رفع مشکل و تامین پایدار در حال انجام است.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو درباره فاکتور هشت بیماران هموفیلی گفت: برای بیماران هموفیلی نیز محموله‌های جدید فاکتور هشت پلاسمایی و فاکتور هشت نوترکیب طی هفته گذشته و هفته جاری از گمرک ترخیص شده است.

اسماعیلی در پاسخ به ایسنا درباره علت کمبود داروی ایران بیماران بیان کرد: سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه نیز برنامه‌ریزی بلند مدت را انجام داده است، بنابراین این کمبود مقطعی نیز تحت تاثیر مشکلات ارزی ایجاد شد؛ طبیعتا زمانی که تامین ارز و گشایش‌های ارزی به صورت پایدار انجام شود، مشکلی در تامین دارو نخواهیم داشت و به تامین پایدار خواهیم رسید.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =

کلید مقابل را فعال کنید