تهران
کد خبر:1593
پ
فاقد تصویر شاخص

پیشنهاد غذا و دارو به بیماران در خصوص پلاویکس: از نمونه های داخلی با قیمت پایین تراسنفاده کنید/کسانی که ادعای ارزان تر بودن داروی پلاویکس در داروخانه های خارج از کشور دارند مستند ارائه دهند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فارما نیوز، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره پلاویکس گفت: نام ژنریک این دارو کلوپیدوگرل است و خیلی از شرکت های داروسازی داخلی آن را به صورت انبوه تولید می کنند که برای نیاز کشور کافی است. البته […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فارما نیوز، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره پلاویکس گفت: نام ژنریک این دارو کلوپیدوگرل است و خیلی از شرکت های داروسازی داخلی آن را به صورت انبوه تولید می کنند که برای نیاز کشور کافی است. البته پلاویکس هم در داخل کشور تولید می شود اما چون مشابه داخلی آن وجود دارد؛ گرانول این دارو با ارز آزاد وارد می شود در نتیجه چون ارز آزاد طی یکسال اخیر از 11 به 30 هزارتومان رسید قیمت پلاویکس هم افزایش یافت. طی این دوره شرکت، قیمت های متعددی را ارائه داده است.

محمدی از بیماران خواست: اگر مشکل ندارند از نمونه های داخلی با قیمت پایین تر و پوشش بیمه ای استفاده کنند چون به جهت حمایت از تولیدکننده داخلی نمی توان به بسیاری از مواد اولیه ارز دولتی اختصاص داد.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره داروهای تولید داخلی که افزایش قیمت داشته اند اظهار داشت: بیمه پایین ترین قیمت دارو را پوشش می دهد ولی منابع بیمه اجازه نمی دهد داروهای تحت لیسانس مثل پلاویکس چون مشابه داخلی دارند تحت پوشش بیمه قرار گیرند. شرکت های وارد کننده مجبورند مواد اولیه خود را از شرکت تولیدکننده خارجی تامین کنند. کسانیکه می گویند داروخانه های خارج از کشور، پلاویکس شرکت سانوفی را ارزانتر می فروشند خواست این موضوعات را به صورت مستند گزارش دهند.

وی افزود: قیمت گذاری ما قطعا پایین تر است. در روش “کاست پلاس” ما هزینه هایی که شرکت دارد را تهیه می کنیم و بعد بر اساس آن قیمت می دهیم در روش “رفرانس پلاس” قیمت دارو در کشورهای مرجع مثل ترکیه و یونان استعلام می شود و از 60 تا 80 درصد قیمت این کشورها قیمت می دهیم. بنابراین داروها در کشور ما ارزانتر از دیگر کشورها است. لیست قیمت این داروها هم در سایت های قیمت گذاری بین المللی دارو موجود است.

لازم به ذکر است این مدیر غذا و دارو در مصاحبه خود هیچ مطلبی از نسخه نویسی پزشکان و نسخه نویسی داروهای ژنریک صحبتی به میان نیاورده است و هیچ دفاعی از بیماران نیز نداشته است بلکه به نفع شرکت های وارد کننده و حمایت از گرانی سخن گفته است.پزشکان نیز در نسخه نویسی خود مردم را سرگردان می کنند که این موضوع نیز باید از طرف مسئولین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بررسی و پیگیری شود.همچنین سوال اینجاست که اگر دارویی مشابه تولید داخل دارد به چه علت اجازه واردات به داروی خارجی داده می شود؟!

انتهای پیام/

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + چهار =

کلید مقابل را فعال کنید