حسین خلیلی رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران، با توجه به ورود تعداد بالای دانشکدهها و دانشجویان داروسازی، آینده شغلی داروسازان جوان را روشن ندانست.
به گزارش فارمانیوز به نقل از مهر، حسین خلیلی، با اشاره به برگزاری دوازدهمین همایش داروسازی بالینی در روزهای ۱۷ تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در مرکز همایشهای بین المللی رازی تهران، اظهار داشت: «برگزاری این همایش پس از گذشت بیش از ۳ سال از شروع پاندمی کرونا، فرصتی برای پاسخگویی به سوالات همکاران داروساز است که در این مدت دسترسی مناسب به منابع معتبر نداشتهاند.»
وی با اشاره به شرایط حاکم بر نظام سلامت از تحریمهای ظالمانه در حوزه دارو و تجهیزات تا تورم موجود و آسیب جدی آن به خدمتگیرندگان و بیماران، اظهار داشت: «در این شرایط مدیریت صحیح تأمین، توزیع و مصرف کالاهای سلامتمحور تنها راهکار موجود جهت کاهش رنج بیماران است.»
خلیلی با یادآوری این موضوع که بر اساس عادت و اعتماد، در دسترس بودن، عدم نیاز به هماهنگی قبلی و پرداخت هزینه جهت دریافت خدمت مشاورهای و تأمین نیازهای اساسی و اولیه، داروخانه اولین محل مراجعه فرد در زمان ابتلاء به بیماری است، خاطر نشان کرد: «این شرایط فرصت مغتنمی برای داروساز فراهم مینماید که با اتکا به دانش بهروزشده، خدمات بهینه به مراجعهکننده ارائه و از همین نقطه، پیوند ماندگاری بین بیمار و داروخانه ایجاد کند.»
رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران گفت: «با توجه به حدود ۳۰ دانشکده داروسازی فعال و نزدیک به ۱۲ هزار دانشجوی داروسازی در کشور، در آینده بسیار نزدیک نظام سلامت با خیل داروسازان فارغالتحصیل روبهرو خواهد بود.»
وی ادامه داد: «پیشبینی میشود در ۵ سال آینده تعداد داروسازان به ۲ برابر افزایش یابد و این آینده در پیش رو پرسشهایی را به همراه دارد همچون، آیا هدف اولیه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو که خدمت در مناطق محروم بوده، شرایط و جایگاه در شأن را برای این تعداد داروساز آماده مینماید؟ آیا ارائه خدمات مشاورهای فراتر از خدمت مشاوره در زمان تحویل نسخه، آن هم بدون تعرفه حرفهای، برای داروسازان در آینده جذابیت خواهد داشت؟ تأسیس داروخانههای متعدد بدون رعایت فاصله جغرافیایی و حد جمعیتی چه تبعاتی برای صنف داروسازان و خدمتگیرندگان خواهد داشت؟ آیا تعرفههای نظام سلامت پاسخگوی هزینههای خدمات سلامت و تورم موجود است؟»
وی افزود: «یکی از چالشهای جدی در زمان پذیرش بیمار در بیمارستان و زمان ترخیص تعدد و تداخل داروهای مصرفی قبلی و داروهای تجویزشده در بستری اخیر بیمار است. داروسازان مستقر در بیمارستان در زمان پذیرش، بهترین و کاملترین شرح حال دارویی بیمار را اخذ نموده و در فرم تلفیق پذیرش ثبت مینمایند.»
خلیلی بیان داشت: «در طول بستری، معمولاً بیمار توسط سرویسهای مختلف ویزیت و مشاوره میشود. در زمان ترخیص، پزشک معالج اصلی با انبوهی از داروهای سرویسهای مختلف برای بیمار روبهرو است که به علت فوقتخصصی شدن رشتههای پزشکی، بعضاً اطلاعات کافی در مورد برخی از این داروها ندارد. در این شرایط منجی، داروساز است که با تسلط بر اطلاعات دارویی و داروشناسی، داروهای مشابه را تشخیص، تداخلهای دارویی جدی را گوشزد و آموزشهای لازم جهت مصرف صحیح داروها را به بیمار ارائه نماید.»
وی گفت: «خدمت تلفیق دارویی مدتی است که در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شروع شده و با توجه به داشتن تعرفه مصوب و استقبال آن از طرف پزشکان، بیماران و داروسازان، همکاران داروساز میتوانند با گذراندن دوره مهارتی کوتاهمدت تلفیق دارویی که از طریق مرکز آموزش مهارتهای وزارت بهداشت اعلام میگردد، کاندید ارائه خدمت تلفیق دارویی در بیمارستانها شوند.»
رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهار داشت: «حرفه داروسازی به رغم سابقه، راه درازی در پیش دارد. کافی است به سایتهای انجمن داروسازان کشورهای بزرگ سر بزنیم. داروسازان به دنبال استفاده از پتانسیلها و تواناییهای خود در طول چندین سال آموزش، در نظام سلامت و مراقبت بیماران هستند. تعریف تعرفه خدمت مشاورهای در سطح داروخانه، کسب مجوز برای نسخهنویسی اقلام دارویی خاص، مشارکت در انجام واکسیناسیون، خدمات مشاورهای برای بیماران ناتوان و نظارت بر درمانهای تزریقی در منزل، کلینیکهای مشاورهای سرپایی و مجازی، آماده سازی فرآوردههای تزریقی، تغذیه وریدی، شیمی درمانی جهت مصرف و … از جمله این فعالیتها هستند.»