تهران
کد خبر:5027
پ
01-1-300×180+1

اکتوور؛ تولید داروهای مطابق با استانداردهای جهانی

هلدینگ اکتوور در دو شاخه دارویی و غذایی فعال بوده و مجموعا با بیش از ۴۵۰۰ نفر نیرو در ده مجموعه متفاوت به فعالیت می‌پردازد.

هلدینگ اکتوور در دو شاخه دارویی و غذایی فعال بوده و مجموعا با بیش از 4500 نفر نیرو در ده مجموعه متفاوت به فعالیت می‌پردازد. در شاخه دارویی با شش مجموعه در 16 حوزه درمانی و سبدی بالغ بر 350 محصول دارویی فعال می‌باشد که در سایت‌های اکتوور به تولید داروهای تزریقی، جامدات و داروهای بایوتیک و واکسن پرداخته که جزء با کیفیت‌ترین محصولات دارویی منطقه به شمار می‌رود.

استفاده از دانش فنی روز، ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و مواد اولیه مورد استفاده قابل رقابت با کلاس جهانی از سیاست‌های کلی هلدینگ بوده که مورد تاکید همه کسانی است که با گروه اکتوور ارتباط داشته‌اند. این گروه دارویی همواره تلاش کرده است تا نیم قرن حضور خود در صنعت دارو را در کنار استفاده از نیروهای جوان و متخصص و با بهره‌گیری از انتقال تکنولوژی با تاکید بر تولید ملی در سطح استاندارد جهانی حفظ و خود را به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات داروسازی منطقه اعلام کند. در همین رابطه دکتر رضا مستوفی، مدیرعامل گروه دارویی اکتوور در یک گفتگوی اختصاصی به معرفی اهداف و برنامه‌های این مجموعه پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم:

شرکت اکتوور چه جایگاهی در صنعت داروسازی کشور دارد و چه اهداف و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

اکتوور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارویی بخش خصوصی در کشور است. این مجموعه، محصولات دارویی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تولید کرده و در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌کند. زمانی که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های دارویی امروزی هنوز به وجود نیامده بودند مرحوم نراقی، بنیانگذار شرکت اکتوور با رویکرد تجارت و تولید محصولات دارویی، کارخانجات دارویی ایران لیسانس و ایران دراگ و همزمان شرکت دارویی اکتوور را برای تامین داروهایی که در ایران تولید نمی‌شد راه‌اندازی نمود. امروز نیز شرکت اکتوور با گذشت بیش از 50 سال، در صنعت داروی کشور حضوری فعال دارد. این مجموعه خانوادگی پس از فوت پدر با هدایت فرزندان، نهاله نراقی و علی نصر نراقی با رویکرد توسعه و با استفاده از تجربیات بین المللی  اقدام به ساخت کارخانجات اکترو، البرز زاگرس،  آتی فارمد و اکتوورکو نمودند که با  کسب تاییدیه های سخت گیرانه مرک  و کسب 1Rank آن به عنوان یکی از معتبرترین کارخانجات دارویی جهان موفق به تولید مشترک با این شرکت معتبر بین‌المللی شده است

 در حال حاضر گروه دارویی اکتوور بیش از ۳۵۰ محصول دارویی  را تولید می‌کند که از نظر تعداد محصولات در رتبه نخستین شرکت‌های خصوصی دارویی ایران  قرار دارد. از جمله اهدافی که این مجموعه دارویی در طی سالها فعالیت خود دنبال می‌کند می‌توان به ارائه محصولات و خدمات متمایز سلامت محور به بازارهای تجاری، کمک به درمان سخت‌ترین بیماری‌ها از طریق به کارگیری جدیدترین و کارآمدترین علوم روز دنیا، همکاری و جذب مشارکت بزرگترین کمپانی‌های داروسازی جهان، انتقال دانش فنی روز دنیا از معتبرترین شرکت‌های دارویی اشاره کرد.

لطفا حوزه های محصولات شرکت اکتوورکو را معرفی کنید. هم اکنون این شرکت تولید چه محصولات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است؟

مجموعه شرکت های دارویی اکتوور در زمینه های متعددی اعم از داروهای خوراکی، داروهای تزریقی و محصولات بیولوژیک تولید می کند. همچنین به دلیل عدم وجود داروهای هورمونی با کیفیت در ایران، اکتوور تلاش کرد تا یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات تولید این داروها را راه‌اندازی کند و در نتیجه این تلاش‌ها کارخانه اتی فارمد به عنوان اولین کارخانه تولید کننده دارو‌های هورمونی دارای GMP در ایران آغاز به کار کرد. محصولات تولیدی این کارخانه دارو‌های گوناگون هورمونی به ویژه در حوزه باروری و سلامت بانوان است. همچنین در نتیجه تلاش‌های اکتوور در خصوص تولید داروهای ضد سرطان با کیفیت جهانی کارخانه پیشرفته انکولوژی اکترو تاسیس شده که در این کارخانه داروهای ضروری مورد نیاز برای مبارز با سرطان با بالاترین کیفیت تولید می‎شود. همچنین از آنجایی که خطوط تولیدی داروهای پرخطر و یا  hazard با استاندارد بالا در ایران وجود نداشت گروه اکتوور، شرکت البرز زاگرس را به عنوان اولین و تنها کارخانه تخصصی دارای استاندارد OEB 5  تاسیس کرد. در این کارخانه، محصولاتی تولید می‌شود که در پروسه تولید آنها رعایت استانداردهای ویژه داروهای پر خطر الزامی است.

چند درصد از محصولات اکتوور در کلاس جهانی تولید می‌شود؟

این مجموعه دارویی با رویکرد توسعه و با استفاده از تجربیات بین‌المللی اقدام به ساخت خطوط مختلف تولیدی با بالاترین استانداردها نموده که با کسب تاییدیه‌های سخت گیرانه مرک آلمان به عنوان یکی از معتبرترین کارخانجات دارویی جهان، موفق به تولید مشترک با این شرکت معتبر بین‌المللی ، به عنوان تولید کننده ی رده یک محصولات آن شرکت شده است. همچنین شرکت اکترو از پیشرفته‌ترین تولید کننده های داروهای ضد سرطان در ایران و منطقه بوده  و قابلیت رقابت با کارخانه‌های انکولوژی اروپایی را دارد. به این ترتیب باید بگوییم که تمام محصولات اکتوور در کلاس جهانی و با دانش بومی فرزندان ایران برای مردم تولید میگردد.

در زمینه تولید داروهای بیولوژیکی این شرکت چه موفقیت‌هایی کسب کرده است؟

از سال 1391 اکتوور به عنوان یک مجموعه نوآور در حوزه  تولید دارو‌های بایو تکنولوژی در ایران  ورود کرد. حاصل این سرمایه‌گذاری تاسیس کارخانه اکتوور بایوتک و تولید داروهای مورد نیاز بیماران ام اس  و سرطان است. در اکتوور بایوتک دارو های بایو سیمیلار از جمله اینترفرون و مونوکلونال آنتی بادی ها که در درمان سرطان و بیماری‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مرحله ی سل لاین و در پیشرفته ترین بایوراکتورهای پرفیوژن و Single-Use تولید می گردند. همچنین تنها خط تولید واکسن معتبر اسپوتنیک در ایران در مجموعه اکتووربایوتک قرار دارد که این مجموعه را متمایز ساخته است.

شرکت اکتوور چه اقدامات و خدماتی در دوران همه‌گیری بیماری کووید 19 ارائه داد؟

با آغاز پاندمی کووید 19 گروه اکتوور نقش موثری در کنترل این همه‌گیری و عوارض آن ایفا کرد. در همین  راستا اکتوور محصولات دارویی ضد ویروسی خوراکی و تزریقی مورد استفاده در درمان بیماران کرونایی را در کوتاهترین زمان و بالاترین ظرفیت تولید و عرضه کرد. همچنین با بهره‌گیری از توانمندی علمی و فناورانه و اعتبار بین المللی خود توانستیم پس از رایزنی‌ها و بازرسی‌های فراوان، تولید تحت لیسانس واکسن اسپوتنیک را برای اولین بار در خاورمیانه در ایران آغاز نماییم. علاوه بر این، گروه دارویی اکتوور از ابتدای شیوع ویروس کرونا با راه‌اندازی خطوط تولید محصولات مراقبتی و بهداشتی و توزیع آنها جهت استفاده کادر درمان و حضور در مناطق محروم کشور سعی بر برداشتن گامی موثر در جهت سلامت هموطنان عزیز داشته است.

لطفا درباره اهداف  شرکت اکتوور برای افزایش کیفیت محصولات دارویی توضیح دهید.

ماموریت ما در شرکت داروسازی اکتوور، تولید با کیفیت انواع محصولات دارویی و توزیع در بازارهای داخلی و منطقه، با هدف ارتقاء سلامت جامعه و دسترسی اقشار مختلف به داروهای با کیفیت، بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا از طریق بکارگیری آخرین دستاوردهای تکنولوزیک در زمینه ی تولید دارو و محصولات بیوتکنولوژی می باشد.

انتظارات شما از دولت برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه صنعت دارو چیست؟

انتظار می‌رود در سالی که به عنوان حمایت از تولید داخل نامگذاری شده است، همه ارکان کشور در خدمت تولید  قرار گیرند. ما از مدیران و مسئولین انتظار داریم در رفع موانع تولید گام برداشته و بوروکراسی اداری و مسائلی که سبب می‌شوند امر تولید و انتقال دانش فنی به کشور مختل شوند را مرتفع نموده و ضمن مانع زدایی ها در این حوزه نسبت به تولید کنندگان با عدالت رفتار نمایند. همچنین با تشکیل کمیته‌های تخصصی، نظرات بخش خصوصی و کارشناسان خبره صنعت را در تصمیم گیری‌ها لحاظ نمایند.

شرکت اکتوور تا چه اندازه در تولید محصولات خود از دانش بومی و تحقیق و توسعه استفاده می‌کند؟اهداف صادراتی شرکت داروسازی اکتوورکو برای آینده چیست؟

گروه دارویی اکتوور با به کار گیری دانشمندان کشور در حوزه تولید اتفاق های بسیار خوبی را رقم زده است و می توانیم با افتخار عرض کنیم که عمده همکاران ما در اکتوور جوان هستند و ما آینده بسیار درخشانی برای این صنعت با تربیت این جوانان متصور هستیم. در تولید داروهایی که در درمان کرونا در جهان مطرح می شد همین جوانان با کار شبانه روزی بسیار موفق عمل کردند.  مدیریت مجموعه خانم نهاله نراقی کارآفرینی هستند که به دانش این جوانان باور دارند و نتیجه آن بسیار برای کشور مطلوب بوده است. در سال‌های گذشته نیز همواره ظرفیت خود را در جهت رفع نیازهای داخلی و تامین داروی باکیفیت دنبال نموده ایم. محصولات دارویی اکتوور جزء برندهای ممتازی بوده که رضایت مشتریان و اعتماد پزشکان را به خود جلب کرده است. همچنین این مجموعه در سیاست‌های کلان خود گسترش ظرفیت‌های صادراتی در کلیه محصولات چه در کشورهای منطقه و چه در سایر کشورها را مدنظر داشته و به موفقیت های قابل توجهی در این زمینه دست یافته است.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 2 =

کلید مقابل را فعال کنید