تهران
کد خبر:7694
پ
4348984

آيا در صادرات دارو موفق بوده ایم

رئیس سازمان غذا و دارو، مدعی شده که کشور ما از صادرکنندگان موفق دارو در منطقه است. اما، این سوال پیش می‌آید که مستندات این ادعا چیست.

به گزارش فارمانیوز، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو، در حالی چنین ادعایی را مطرح ساخته که باید به چند نکته در صادرات دارو توجه داشته باشیم.

 

ایران در صنعت داروسازی از سابقه طولانی برخوردار است و قطع به یقین، به نظر نمی‌رسد کشوری در منطقه دارای صنعت دارویی قوی باشد که بخواهیم با آنها در صادرات دارو رقابت کنیم.

 

شاید بتوان ترکیه را تنها رقیب در صنعت داروسازی تلقی کرد که توانسته سهم زیادی از بازار دارویی منطقه را در اختیار بگیرد. این در حالی است که بر اساس اعلام سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در سال ۱۴۰۱، در مجموع به ۳۶ کشور صادرات دارو داشته ایم.

 

کل صادرات دارو از ایران در سال گذشته، ۶۹ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۶۶۱ دلار بوده که بیش از نیمی از آن به میزان ۳۷ میلیون و ۸۵۸ هزار و ۸۹۷ دلار به کشور سوریه بوده است.

 

بعد از سوریه، صادرات دارو به عراق با ۹ میلیون و ۵۲۸ و ۱۱۸ دلار، روسیه با ۸ میلیون و۱۵۶ هزار و ۵۱۵ دلار، افغانستان با ۶ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۵۹ دلار، ترکیه با یک میلیون و ۹۷۵ هزار و ۸۱۷ دلار و ونزوئلا با یک میلیون و ۲۷۲ هزار و ۶۷ دلار صادرات دارو در رتبه‌های دوم تا پنجم صادرات دارو از ایران قرار دارند.

 

در همین حال، رئیس سازمان غذا و دارو، میزان صادرات دارو در سال ۱۴۰۲ را ۱۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است که در حد و اندازه ظرفیت صنعت داروسازی کشور نیست.

 

از سوی دیگر، رسول دیناروند رئیس اسبق سازمان غذا و دارو، اخیراً اعلام کرده بود که حجم صادرات دارو از عربستان بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

 

اگر بخواهیم نگاهی به قدمت صنعت داروسازی ایران و عربستان داشته باشیم، اصلاً جای مقایسه نیست و کشور ما از جایگاه بالایی در صنعت داروسازی منطقه برخوردار است؛ به طوری که در تأمین نیازهای داخلی تا حدود زیادی از واردات دارو بی نیاز هستیم و همچنین، در تولید مواد موثره دارو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

 

با توجه به ویژگی‌های صنعت داروسازی کشور، ۱۰۰ میلیون صادرات به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نمی‌توان از آن به عنوان موفقیت یاد کرد. در حالی که عربستان صعودی، ۱۰ برابر ما صادرات دارو داشته و ترکیه نیز در تسخیر بازار دارویی منطقه، موفق تر از ما عمل کرده است. سایر کشورهای منطقه، یا صنعت داروسازی ندارند و یا اگر داشته باشند، در حد و اندازه توانایی‌های ایران نیستند که بخواهند با ما رقابت کنند.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

کلید مقابل را فعال کنید