تهران
کد خبر:7259
پ
Pharma-and-Medical

سهم ایران از بازار دارو و تجهیزات پزشکی جهان

اتاق بازرگانی تهران و معاونت بررسی‌های اقتصادی این اتاق، در گزارش «تجارت اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی با افغانستان» سهم ایران از بازار دارو و تجهیزات پزشکی جهان و به صورت ویژه افغانستان را بررسی کرده است.

اتاق بازرگانی تهران و معاونت بررسی‌های اقتصادی این اتاق، در گزارش «تجارت اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی با افغانستان» سهم ایران از بازار دارو و تجهیزات پزشکی جهان و به صورت ویژه افغانستان را بررسی کرده است.

گزارش اخیر اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که سال 2022 حدود ۲۲۶ کشور صادرات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را در اختیار داشتند که ایران با سهم ۰/۰۱ درصدی در جایگاه ۸۳ قرار گرفته و همچنین در سال ۱۴۰۱ کل صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران ۱۰۶/۴ میلیون دلار و سهم افغانستان از کالاهای ایرانی هفت میلیون دلار بوده است.

به گزارش فارمانیوز به نقل از ایسنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی تحت عنوان «تجارت اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی با افغانستان» به بررسی وضعیت صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در جهان، واردات این اقلام و سهم ایران در بازار افغانستان پرداخته است.

بر اساس این گزارش در سال 2022 ارزش کل صادرات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در جهان بالغ بر ۱/۲ هزار میلیارد دلار بوده که سهم ۴/۸ درصدی از کل ارزش صادرات کالاها در این سال را به خود اختصاص داده است.

 

سهم محصولات ایرانی از بازار دارو و تجهیزات پزشکی جهان چقدر است؟

بازیگران اصلی بازار مذکور در سال 2022 کشورهای آلمان، آمریکا، بلژیک، سوییس و ایرلند هستند که بیش از نیمی از سهم بازار اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را از آن خود کرده‌اند. همچنین در سال 2022 حدود ۲۲۶ کشور صادرات اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را در اختیار داشتند که ایران با سهم ۰/۰۱ درصدی در جایگاه ۸۳ قرار گرفته است.

همچنین بر اساس این گزارش اندازه بازار خدمات بهداشت و درمان در سال 2021 حدود ۱۰/۳ هزار میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 بیش از دو برابر شود و به ۲۱/۱ هزار میلیارد دلار برسد.

 

جزئیات صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایران به افغانستان

در این میان واردات افغانستان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در سال 2022 حدود ۳۶۷ میلیون دلار بوده که حدود ۷۰ درصد از آن را دو کد تعرفه «واکسن‌های پزشکی انسانی» و «داروهایی متشکل از محصولات مخلوط یا غیرمخلوط برای اهداف درمانی یا پیشگیری» تشکیل می‌دهد. همچنین کالای عمده وارداتی در حوزه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در سال 2022 حدود ۹۴ درصد از کل ارزش واردات این اقلام را تشکیل می‌دهد که نشان از تنوع پایین اقلام وارداتی این کشور در این حوزه است.

با این حال عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان در حوزه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ را اقلامی تشکیل می‌دهند که جزو کالاهای وارداتی با اهمیت مورد نیاز این کشور محسوب نمی‌شود. ایران تنها در دو کد تعرفه «داروهای حاوی آنتی‌بیوتیک در دوزهای اندازه‌گیری شده از جمله داروهای تجویزی از طریق پوست» و «داروهای حاوی پروویتامین‌ها، ویتامین‌ها از جمله کنسانتره طبیعی و مشتقات آن» توانسته به ترتیب سهم حدود ۶/۵ درصد و ۱۰/۲ درصد از بازار وارداتی افغانستان را به خود اختصاص بدهد.

گفتنی است در سال ۱۴۰۱ کل صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران ۱۰۶/۴ میلیون دلار بوده که نسبت به قبل از شیوع همه‌گیری کووید که صادرات این اقلام زیر ۲۰ میلیون دلار بوده، رشد داشته است. اما در این سال کل صادرات این اقلام از ایران به افغانستان حدود هفت میلیون دلار بوده که نسبت به قبل از کرونا تغییر خاصی نداشته است.

واردات دارو و تجهیزات پزشکی از سوی افغانستان در سال‌های اخیر بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد سهم ایران در این بازار در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۲/۳ درصد بوده است.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 18 =

کلید مقابل را فعال کنید