تهران
کد خبر:7479
پ
3708725
تحلیلگر حوزه دارو؛

زنگ خطر افزایش واردات داروهای فوریتی

تحلیلگر حوزه دارو گفت: طی دو سال اخیر تعداد داروخانه‌ها در استان‌های مختلف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.۷۰ درصد از داروخانه‌های تهران در منطقه شمالی شرقی قرار دارند.

به گزارش فارمانیوز، سیدسجاد حسینی، در نشست بررسی چالش های اقتصاد داروخانه‌ها گفت: نسبت زنان داروساز به مردان داروساز دو برابر شده و این افزایش به دلیل افزایش ظرفیت سال ۱۳۸۷ است.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار داروخانه در کشور داریم که با این حساب به ازای هر حدود ۵۴۰۰ نفر در کشور یک داروخانه وجود دارد، حدود ۹۰ درصد داروخانه‌های کشور خصوصی و مابقی دولتی و خیریه است.
حسینی گفت:  بعد از اجرای ضابطه جدید تاسیس داروخانه‌ها ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ داروخانه در کشور تاسیس شده‌اند، طی دو سال اخیر تعداد داروخانه‌ها در استان‌های مختلف بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.۷۰ درصد از داروخانه‌های تهران در منطقه شمالی شرقی قرار دارند.
وی افزود: افزایش دارو‌های فوریتی یک زنگ خطر است. طی یک سال اخیر سهم دارو‌های فوریتی از کل وارداتی از کمتر از پنج درصد به بیش از ۱۰ درصد رسیده است، وقتی تعداد و سهم ارزش دارو‌های فوریتی بالا می‌رود؛ برای صنعت و داروخانه‌ها عوارض خوبی ندارد.
وی بیان کرد: سیاست واردات فوریتی به سمت هند با ارزانترین قیمت رفته، زیرا بحث رقابت مطرح شده است. ارزش بازار دارویی کشور ١٨٠ همت تخمین زده می‌شود و سهم مصرف دارو در تهران با ٢٨ درصد و اصفهان با ٧.١ و مشهد با ۵.۶ از سایر استان‌ها بیشتر است.
حسینی گفت: در سال ١۴٠٠ سهم سود داروخانه ١٧.٨ و در سال ١۴٠١ این عدد به ١۶.۵ و در ١۴٠٢ به ١۵.۶ درصد و در شرکت‌های پخش سود از ١١.٣ به ٩.۶ درصد رسیده است. داروخانه‌های خصوصی ۶۵ درصد و ١۴٠٠ داروخانه دولتی ٣۵ درصد سهم بازار را در اختیار دارند.
حسینی گفت: در سال ١۴٠١ حدود ۵۶ درصد افزایش میانگین فروش داروخانه‌هاست و در سال ١۴٠٢ این عدد صفر شده است. کمیسیون قیمت سازمان غذا و دارو، سود تولیدکننده را نسبت به سود شرکت پخش و داروخانه بیشتر افزایش می‌دهد. در ٣ هزار و ۴۴۴ پروانه دارویی شاهد کاهش سود داروخانه بودیم.
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

کلید مقابل را فعال کنید