تهران
کد خبر:7286
پ
یونس پناهی
یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

دلایل ناکارآمدی نظام سلامت ایران

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه در برخی از بخش‌های نظام سلامت کشور، دچار ناکارآمدی هستیم، استفاده بی‌رویه از داروها و تجویز بیش از حد آزمایش‌ها را از جمله دلایل ناکارآمدی نظام سلامت کشورمان برشمرد.

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان اینکه در برخی از بخش‌های نظام سلامت کشور، دچار ناکارآمدی هستیم، استفاده بی‌رویه از داروها و تجویز بیش از حد آزمایش‌ها را از جمله دلایل ناکارآمدی نظام سلامت کشورمان برشمرد.

به گزارش فارمانیوز به نقل از تسنیم، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در بیست و چهارمین دوره کنگره ملی و دهمین دوره کنگره بین المللی دانشجویان علوم پزشکی کشور درباره ناکارآمدی نظام سلامت اظهار کرد: «ما در سال گذشته یک ارزشیابی انجام دادیم و متوجه شدیم که در برخی از بخش‌های نظام سلامت کشور، دچار ناکارآمدی هستیم.»

وی افزود: «از منظر سازمان جهانی بهداشت، یکی از جدی‌ترین علت‌های ناکارآمدی‌ نظام‌های سلامت، نیروی انسانی است. از نظر این سازمان، عدم وجود نیروی انسانی کارآمد یا وجود نیروی انسانی با تخصص ناقص از علل این مشکل است.»

پناهی تصریح کرد: «دومین علل ناکارآمدی نظام سلامت، بحث داروهاست. استفاده از داروهای کم‌کیفیت، استفاده بی‌رویه از داروها، توزیع داروهای تقلبی در بازار جزو علت‌های مهم کیفیت پایین نظام سلامت است.»

معاون وزیر بهداشت متذکر شد: «رعایت اصول اخلاق و کاهش فساد جزء مواردی است که ما برای محدود کردن این مشکلات خیلی بر آن تاکید می‌کنیم. دانشجویان باید دقت کنند که از تجویز بیش از حد داروها و آزمایش‌ها خودداری کنند زیرا باعث ناکارآمدی نظام سلامت می‌شود.»

پناهی درباره روش‌های کارآمد کردن نظام سلامت توضیح داد: «اگر ما بتوانیم نظام سلامت را کارآمد کنیم و تهدید‌های نظام سلامت مانند اعتیاد و بیماری‌های نوظهور را مدیریت کنیم، قطعاً می‌توانیم در نظام سلامت کارآمد باشیم. ما می‌توانیم با رعایت شاخص‌های نظام سلامت به کارآمدی برسیم.»

تولید و ترجمه علم برای رسیدن به مرجعیت علمی

وی درباره همگرایی دانشمندان گفت: «همگرایی دانشگاهیان و اندیشمندان یکی از راه‌های کارآمدسازی است. برگزاری همین کنگره‌ها و همایش‌ها راهی برای رسیدن به همگرایی است. برگزاری این همایش‌ها در سال‌های آینده باید از حالت ملی به بین‌المللی حرکت کند تا بتوانیم به مرجعیت علمی برسیم.»

معاون وزیر بهداشت درباره ترجمه دانش تصریح کرد: «تولید فناوری و ترجمه فناوری دیپلماسی علمی جزو فرایند رسیدن به ترجمه دانش است. اگر یک دانشجو یا یک دانشمند از کشور ما برای گذراندن دوره‌ای به کشورهای دیگر بروند، باید یک دیپلمات علمی باشند وگرنه نمی‌توانیم به مرجعیت علمی برسیم. من از دانشمندان و دانشجویان می‌خواهم که دیپلمات علمی بودن را جزء اولویت‌هایشان قرار دهند.»

پناهی توضیح داد: «حضور محققین جوان در بهره‌وری تحقیقات نظام سلامت و در حل مشکلات کشور بسیار مهم است. در حال حاضر شتاب پیشرفت و تولید دانش در کشورهای دیگر دورقمی است و ما باید تلاش کنیم که در تولید دانش و پیشرفت در آن دورقمی شویم.»

وی تاکید کرد: «حتماً تحقیقات و پژوهش‌های مسئله‌محور دانشجویان می‌تواند در آینده برای ما کمک‌کننده باشد. من به جریان‌سازی و همتاپروری پژوهش تاکید دارم. در حوزه فناوری بر اساس شاخص جهانی نوآوری در سال 2014 ایران رتبه ۱۲۰ را داشت که امسال جایگاه ۵۳ را دارد.»

معاون وزیر بهداشت گفت: «باید توجه کنیم که در تولید علم، شتاب تولید مهم است. در حوزه سلامت، شتاب تولید علم ۸.۳۳ است. در مقوله تولید علم، تولید علمی برای ما خوب است که مشکلات کشور را حل کند و نباید فقط دنبال تولید مقاله باشیم.»

منبع
تسنیم
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

کلید مقابل را فعال کنید