تهران
کد خبر:7233
پ
دکتر هادی احمدی
یادداشت دکتر هادی احمدی، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران

نکاتی در مورد طرح اختصاص یارانه دارو به داروخانه‌ها

دکتر هادی احمدی، روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در یک یادداشت نکاتی را در مورد طرح اختصاص یارانه دارو به داروخانه‌ها ذکر کرده است.

دکتر هادی احمدی، روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در یک یادداشت نکاتی را در مورد طرح اختصاص یارانه دارو به داروخانه‌ها ذکر کرده است.

به گزارش فارمانیوز به نقل از فانا، دکتر هادی احمدی، روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در این یادداشت نوشته است:

از قرار معلوم در قانون بودجه ۱۴۰۲ این رویه اصلاح شده است که یارانه دارو به جای اینکه به سازمان‌های بیمه‌گر تعلق بگیرد، به مصرف‌کننده نهایی یعنی داروخانه و مراکز درمانی ارائه خدمت پرداخت شود.

دلیلی هم که ریاست سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفته؛ گلایه داروخانه‌ها و مراکز ارائه خدمت از سازمان‌های بیمه‌گر و عدم پرداخت به موقع یارانه دارو به مراکز ارائه خدمت بوده است و وی اظهار امیدواری کرده که از این پس این پول یارانه که به سرعت قرار است در اختیار مصرف‌کننده نهایی یعنی داروخانه قرار بگیرد، در چرخه تامین دارو هزینه شود.

البته قرار است که سازمان‌های بیمه‌گر اطلاعات و فهرست کامل داروخانه‌های طرف قرارداد را به همراه مسیر ارتباطی در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهند.

اما چند نکته در این زمینه لازم به توضیح است:

اولا یکی از مشکلات اصلی طرح دارویاری، عدم تخصیص به موقع پول این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه بوده است که به موقع این پرداختی‌ها صورت نمی‌گرفت و ثانیا قرار بود این وجه یارانه در موقع پرداخت به سازمان‌های بیمه‌گر، نشان‌دار باشد و پول جای دیگری هزینه نشود!

ظاهرا با گذشت یکسال از اجرای این طرح، مشخص شد که نظارت کافی بر اجرای اولیه طرح نبوده و گاها پولی که قرار بود نشان‌دار باشد؛ در برخی موارد بی‌نشان در جای دیگری هزینه می‌شد!

از میان سازمان‌های بیمه‌گر فقط بیمه سلامت تقریبا به تعهدات خود عمل کرد اما مشکل اصلی مراکز ارائه خدمت سازمان تامین اجتماعی است که در پرداخت مطالبات تاخیر دارد.

البته ما این اصلاح رویه را به فال نیک گرفته و امیدواریم دغدغه ریاست سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و ما که پرداخت به موقع وجه یارانه دارو به داروخانه‌هاست به موقع در اختیار این مراکز قرار گیرد تا چرخه تامین دارو دچار اخلال نشود.

نکته مهم دیگر اینکه با وجودی که تنها چند روز تا پایان شهریور و آغاز اجرای این طرح باقی نمانده است، هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه اجرای آن در دست نیست و حتی خبری از قراردادی که باید بین سازمان برنامه و بودجه و داروخانه‌ها منعقد شود، نیست!

سخن پایانی اینکه:

۱- امیدواریم زیرساخت این طرح، دقیق و کامل اجرا شود و این کار منجر به افزایش و تشدید بروکراسی نشود.
۲- قاعدتا باید بین سازمان برنامه و بودجه به عنوان گیرنده خدمت و انجمن صنفی داروسازان ایران به عنوان متولی حوزه داروسازی و داروخانه‌ها یک تفاهم‌نامه و قرارداد منعقد شود که تکالیف هر طرف قرارداد مشخص باشد و جرایمی هم برای تاخیر در پرداخت‌ها در نظر گرفته شود.

منبع
فانا
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 8 =

کلید مقابل را فعال کنید