تهران
کد خبر:4713
پ
میثم کریمی، دبیر سندیکای مواد موثره دارویی
دبیر سندیکای مواد موثره دارویی

تولید 398 مولکول توسط اعضای سندیکای مواد موثره دارویی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اظهار داشت: آماری که کارشناسان و مدیران سازمان غذا و دارو در مجلس ارائه کرده اند، کاملاً اشتباه است و منبع آمار نیز مشخص نیست؛ درحالی که تمام پروانه های تولید در سازمان صادر می شود. به گزارش خبرنگار فارمانیوز، نشست مجازی دوشنبه های دارویی […]

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اظهار داشت: آماری که کارشناسان و مدیران سازمان غذا و دارو در مجلس ارائه کرده اند، کاملاً اشتباه است و منبع آمار نیز مشخص نیست؛ درحالی که تمام پروانه های تولید در سازمان صادر می شود.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، نشست مجازی دوشنبه های دارویی (18 مرداد) در کلاب هاوس که قرار بود با حضور مسئولان و کارشناسان سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی برگزار شود، متأسفانه علیرغم هماهنگی های انجام شده توسط مجری برنامه، هیچ یک از مسئولین و کارشناسان سازمان غذا و دارو در نشست جهت ارائه مستندات و پاسخگویی در راستای گزارش ارائه شده به مجلس در زمینه قیمت گذاری و مسائل مرتبط با مواد اولیه دارویی حاضر نشدند.

میثم کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با اشاره به جلسه ای که هفته گذشته در کمیته غذا و دارو مجلس برگزار شده بود اظهار داشت: در جلسه مذکور عملاً انتقادی نشد و کاملاً منکر تولید مواد موثره دارویی در کشور شدند و گفته شده که یک سری مواد از خارج از کشور وارد و خشک می شود که حدود 20 درصد از نیاز بازار هم نیست، متأسفانه بسیار گزارش ضد و نقیضی بوده است.

وی گفت: دوستان در جلسه مجلس اشاره کرده اند که 198 مولکول در کشور توسط سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی تولید می شود که این تعداد مولکول حدود  20 درصد سهم ریالی است که از این 20 درصد، 56 درصد از شرکت های داخلی خرید می شود و مابقی آن وارداتی است. موضوع دیگری که در این جلسه مطرح کرده اند، این است که حدود 85 درصد مواد مواثره n-1 است.

کریمی بیان داشت: ما در گام اول در سندیکا به شرکت های زیر مجموعه خود اعلام کردیم محصولاتی که در حوزه مواد موثره تولید می کنید را به ما اعلام کنید. این لیست منتشر شد که تعداد 398 مولکول، یعنی بیش از دو برابر آماری که توسط سازمان غذا و دارو در مجلس ارائه شده است، توسط شرکت های زیر مجموعه سندیکا تولید می شود که متأسفانه در آمار سازمان غذا و دارو موجود نیست.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی اظهار داشت: آماری که کارشناسان و مدیران سازمان غذا و دارو در مجلس ارائه کرده اند، کاملاً اشتباه است و منبع آمار نیز مشخص نیست؛ درحالی که تمام پروانه های تولید در سازمان صادر می شود.

کریمی در ادامه افزود: فرمول صرفه جویی ارزی کارشناسان سازمان غذا و دارو بسیار اشتباه است؛ طبق گفته خودشان فرمول سازمان غذا و دارو بدین صورت است که قیمت را در هند و چین بررسی می کنند و بر اساس ارز 4200 تومانی محاسبه و اگر قیمت بالاتر باشد، می گویند این ماده ارزبری معکوس دارد. در حالی که روش صحیح محاسبه ارزبری، مقایسه قیمت ارزی API و اینترمدیت است.

وی گفت: در سال 98 شرکت های تولیدکننده مواد موثره دارویی 150 میلیون دلار ارز گرفته اند و در سال 99 این رقم، زیر 100 میلیون دلار و در سال جاری تا به امروز حدود 30 میلیون دلار بوده است و با این ارزهایی که گرفته ایم، توانسته ایم 71.09 درصد مواد موثره را به صورت ریالی تأمین کنیم و لیست مواد تولید شده را نیز منتشر کرده و همه می توانند مشاهده کنند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی افزود: در خصوص تولید داروهای اساسی هم اگر دولت و سازمان های مربوطه مشوق هایی در این زمینه در نظر بگیرند، قطعاً شرکت ها به سمت تولید این محصولات خواهند رفت و دانش فنی تولید این محصولات در کشور موجود است.

کریمی در پایان گفت: موضوع دیگری که در این گزارش مطرح شد تولید مواد موثره از n-1 است. لازم است این نکته بیان گردد که تولید مواد موثره بسیار مراحل پیچیده ای دارد و اینکه شما بتوانید یک ماده شیمیایی را با ملزومات صنعتی به یک دارو تبدیل کنید، با رعایت و ملزومات تولید دارو، این کیمیاگری است. ماده حد واسط یک ماده شیمیایی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. وقتی در کارخانه ماده موثره وارد واکنش می شود، تبدیل به یک ماده دیگر به نام دارو می شود. البته بسیاری از این محصولات نیز از مرحله های پایین تر تولید می شوند که بنا به توجیهات اقتصادی، شرکت ها برای تولید برنامه ریزی می کنند.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

کلید مقابل را فعال کنید