تهران
کد خبر:1629
پ
فاقد تصویر شاخص

هشدار وزیر سابق بهداشت به نابودی تولید داخل صنایع دارویی با تک نرخی شدن ارز

محمد حسن طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت در گفتگو با خبرنگار فارمانیوز گفت:امروزه ساختار بهداشت و درمان ما در اختیار یک قشر قدرتمند، با نفوذ و مورد نیاز ذینفع است و اینها چنان قدرتمند هستند که تا به امروز یکی از قوانین کشور، را اجرا نمی کنند، اساس آنجاست که حیاتی ترین نیاز مردم که […]

محمد حسن طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت در گفتگو با خبرنگار فارمانیوز گفت:امروزه ساختار بهداشت و درمان ما در اختیار یک قشر قدرتمند، با نفوذ و مورد نیاز ذینفع است و اینها چنان قدرتمند هستند که تا به امروز یکی از قوانین کشور، را اجرا نمی کنند، اساس آنجاست که حیاتی ترین نیاز مردم که سلامت است دست مردم و نظام نیست؛ دست قشری است که در دنیا صلاحیت مدیریت بهداشت و درمان را ندارند و چهل پنجاه سال است برای حفظ شان و منزلت پزشک و پزشکی اجازه نمی دهند که در این قشر در مدیریت بهداشت و درمان مداخله کند و اساس اینجاست که هیچ قانونی در 15 سال گذشته در کشورمان اجرا نشده و این قشر هر کاری که دلشان خواسته کرده اند و زورکسی هم به آن ها نمی رسد!

وی افزود: سوال اینجاست که چه زمانی این ساختار بهداشت و درمان کشور، برای حفظ شان و منزلت جایگاه پزشکی، ساختار ایرانی و مردمی خواهد داشت؟!

طریقت افزود: امروزه در دنیا هیچ کشور ثروتمندی به اندازه نیاز سلامت منابع ندارد یعنی منابع ما یا در واقع سرانه سلامت ما کمتر از یک ششم اروپایی ها و یک سیزدهم آمریکایی ها است یعنی این سرانه خیلی کمتر از چیزی است که در دنیا حاکم است؛ با وجود این هیچ گونه نظارت و کنترلی بر هزینه ها نداریم چون قوانین ما اجرا نمی شود، تا زمانی که گایدلاین ها و بسیاری از برنامه از جمله خرید راهبردی، طب عمومی و پزشک خانواده که از وظایف وزارت بهداشت است اجرا نمی شود یعنی هیچ کدام از قوانین که نقشی در نظارت هزینه ها در کشور دارد اجرا نمی شود که دارو هم یکی از این موضوعات است و امیدواریم روزی برسد که حاکمین کشور بخاطر احقاق حقوق مردم به ویژه جامعه پزشکی خواستار اجرای قوانین در ساختار بهداشت و درمان شوند.

وزیر سابق بهداشت اظهار داشت: در سال 91 گردش مالی دارو 5 هزار و 700 میلیارد تومان بوده است که با اجرای طرح تحول سلامت ناگهان این عدد به بالای 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت! سوال اینجاست و البته معلوم نیست بودجه این موضوع چه شد و چه کسی استفاده کرد، در ازای افزایش چندین برابری، توزیع دارو در سال 91 ، 38 میلیارد عدد بوده و در سال 93 این عدد به 32 میلیارد عدد کاهش یافت یعنی 20 درصد کاهش عرضه و چند درصد افزایش هزینه! سوال اینجاست که چه اتفاقاتی در این حوزه روی داده است؟

وی ادامه داد: از 38 میلیارد عدد دارو که در کشور توزیع می شد 400 میلیون عدد وارداتی بوده و برای این عدد در مقابل 38 میلیارد، 45 درصد  ارز هزینه شده است.

طریقت منفرد بیان داشت: موضوع براندازی در حوزه دارو جدی است یعنی اینکه مسئولین طوری عمل می کنند که امکانات تولید داخل را محدود و واردات را اضافه  می نمایند.این مطالب بسیار مهم است و مسئولین وزارت بهداشت باید توجه ویژه ای داشته باشند.

وی در پایان اظهار داشت: امروزه عده ای که به دنبال تک نرخی شدن ارز هستند می خواهند تولید داخل را نابود کنند.

 

روزنامه دنیای اقتصاد طی هفته های گذشته میزگردی با عنوان ارز دارو با حضور نمایندگانی از سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی برگزار کرد که حاضران در این میزگرد با آزادسازی ارز دارو موافق بودند و نظرات خود را اعلام کرده بودند. بعد از انتشار این خبر در روزنامه مذکور، روابط عمومی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی درخواستی از روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر ارائه نظرات مخالفین حذف ارز دولتی داشت که با استقبال مدیران این روزنامه همراه شد و تاریخی را برای این میزگرد اعلام کردند ( یکم دی ماه سالجاری ) که مهندس اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی، دکتر طریقت، وزیر سابق بهداشت و مهندس جلواتی، قائم مقام سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت در این میزگرد و مطالب خود را بیان نمودند. بعد از اتمام این میزگرد خبرنگار روزنامه به روابط عمومی سندیکا اعلام کرد یک هفته بعد از میزگرد این مصاحبه منتشر خواهد شد.

متاسفانه تا به امروز یعنی 20 دی ماه خبرنگار روزنامه مذکور با بهانه های مختلف از انتشار مصاحبه امتناع کرده و مطالب این میزگرد را منتشر نکرده اند.

امیدواریم روزی برسد که رسانه های ما طرفدار هیچ گروه و هیچ حزبی نباشند چرا که در این صورت واقعیت ها به خوبی منتشر نمی شود و شفافیت نیز در رسانه ها گم می شود و از همه مهم تر اخلاق رسانه ای رعایت نمی شود.

انتهای پیام/

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − یک =

کلید مقابل را فعال کنید