تهران
کد خبر:7302
پ
پوستر نمایشگاه سوریاهلث 2023 – پاویون ایران

مشارکت شرکت‌های داروسازی در سوریاهلث 2023

نمایشگاه سوریاهلث ۲۰۲۳ فرصتی ایده‌آل برای مشارکت شرکت‌های داروسازی ایرانی در مسیر احیای صنایع داروسازی سوریه به شمار می‌آید.

صنایع داروسازی سوریه بعد از جنگ به سمت احیای دوباره ظرفیت‌های خود می‌رود و مشارکت شرکت‌های داروسازی کشورمان در این مسیر گزینه خوبی به شمار می‌آید. نمایشگاه سوریاهلث 2023 فرصتی ایده‌آل برای مشارکت شرکت‌های داروسازی ایرانی در مسیر احیای صنایع داروسازی سوریه به شمار می‌آید.

به گزارش فارمانیوز به نقل از روابط عمومی موسسه آلند، صنایع داروسازی سوریه به دو بخش قبل و بعد از جنگ تقسیم می‌شود.

قبل از جنگ سوریه در طرح توسعه اقتصادی که داشت، در زمینه داروسازی سرمایه‌گذاری نسبتا گسترده‌ای کرد. ۷۵ کارخانه و لابراتوار داروسازی در سوریه فعالیت می‌کردند. حدود ۹۵درصد داروهای مورد نیاز خودشان که شامل داروهای خاص هم می‌شد، تولید می‌کردند و به عنوان دومین صادرکننده دارو در خاورمیانه مطرح بودند. در نتیجه زیرساخت داروسازی خوبی داشتند.

در طول جنگ کارخانجات و صنایع تولید دارو با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شد. بعضی از این کارخانه‌ها آسیب فیزیکی دیدند. بعضی از آن‌ها به دلیل تحریم‌ها و دیگر مسائل اقتصادی، دسترسی به مواد اولیه و ماشین‌آلات جدید نداشتند و بسیاری از نیروهای متخصص خود را هم از دست دادند. این نیروهای متخصص یا از سوریه خارج شدند یا در جنگ کشته شدند یا از صنعت داروسازی بیرون رفتند و در صنایع دیگر مشغول به کار شدند. پس نیروهای انسانی هم بسیار کاهش پیدا کردند.

به دلیل همان زیرساخت‌های قبلی، صنعت داروسازی سوریه حالا به تولید ۷۵درصدی نیازهای داخلی خود رسیده است. البته هنوز برای تامین داروهای خاصی که برای درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، MS یا بیماری‌های قلبی استفاده می‌شوند، با مشکل مواجه هستند و آن‌ها را وارد می‌کنند.

در سال‌های اخیر تنها سورس قابل اطمینان سوریه برای تامین دارو، ایران بوده است. بر اساس آماری که به طور رسمی منتشر شده است، سوریه سالانه ۳۰ میلیون دلار دارو از ایران خریداری می‌کند.

مشارکت شرکت‌های داروسازی در سوریاهلث 2023 - فارمانیوز

مشارکت شرکت‌های داروسازی از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت در سوریه

موضوع دیگری که مطرح می‌شود، بحث سرمایه‌گذاری مشترک یا تامین نهاده‌های تولید دارو است. کارخانه‌های سوریه دسترسی به منابع مالی، مواد اولیه و ماشین‌آلات جدید، چه در بسته‌بندی و چه در تولید دارو، ندارند. به همین دلیل سوری‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع دارویی خود علاقه‌مند هستند. با شرایط موجود، با یک سرمایه‌گذاری کوچک می‌توان سهم بزرگی در کارخانجات موجود به دست آورد.

سوریه به عنوان عضوی از اتحادیه عرب، به راحتی و بدون عوارض گمرکی و مالیات‌های مضاعف، می‌تواند کالاها را به کشورهای منطقه صادر کند. به دلیل سابقه صادرات با کشورهای منطقه، تاییدیه داروها را هم دارند و ورود از کانال سوریه می‌تواند راحت‌تر باشد.

در بخش مواد اولیه، ماشین‌آلات و بسته‌بندی هم ما پیشرفت‌های خوبی داریم و این صنایع می‌توانند نیازهای بازار سوریه را تامین کنند.

مسئولان جمهوری اسلامی هم تاکید بسیار داشتند که ایران بتواند در صنایع دارویی سوریه، نقش مثبت و موثری داشته باشد. چون هم خود سوریه بازار بزرگی دارد و هم از بازار صادراتی بسیار خوبی برخوردار است. سوریه همچنین تنها عضو غیرآفریقایی اتحادیه اقتصادی کشورهای شرق و جنوب آفریقا (COMESA) به شمار می‌رود و فرصت صادرات بدون تعرفه‌های گمرکی به کشورهای آفریقایی را دارد.

شرکت‌های داروسازی ما می‌توانند نقش کلیدی در سرمایه‌گذاری و تولید مشارکتی سوریه داشته باشند. این فرصت برای دوره طولانی وجود نخواهد داشت؛ چون با باز شدن درهای جهان عرب به روی سوریه، کشورهایی مثل عربستان، امارات، بحرین، کویت، مصر و… که توان مالی خوبی دارند، می‌توانند وارد شوند. در حال حاضر ما در همه زمینه‌ها تک‌سورس سوریه محسوب می‌شویم و بازار بسیار ایده‌آلی است که اگر شرکت‌های ما مطالعه مناسبی داشته باشند، صنایع داروسازی سوریه بسیار جذاب خواهد بود. نمایشگاه سوریاهلث 2023 فرصتی ایده‌آل برای مشارکت شرکت‌های داروسازی ایرانی در مسیر احیای صنایع داروسازی سوریه به شمار می‌آید.

کلیدواژه : سوریاهلث 2023
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفده =

کلید مقابل را فعال کنید