تهران
کد خبر:6810
پ
بهرام عین‌اللهی ۲

رشد تولید دارو با نوسازی صنعت و تسهیلات گمرکی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه دارو، تشکل ها و صاحبان صنایع دارویی کشور در مورد رشد تولید در صنعت دارو گفت: تولید دارو در داخل کشور باید حمایت و تقویت شود؛ زیرا ظرفیت تولید این کالا در کشور با وجود دانشمندان بزرگ، بیش از این است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه دارو، تشکل ها و صاحبان صنایع دارویی کشور در مورد رشد تولید در صنعت دارو گفت: تولید دارو در داخل کشور باید حمایت و تقویت شود؛ زیرا ظرفیت تولید این کالا در کشور با وجود دانشمندان بزرگ، بیش از این است.

به گزارش فارمانیوز به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در این نشست با اشاره به نامگذاری  سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام  “مهار تورم و رشد تولید”  و رضایتمندی ایشان از زحمات و‌ خدمات خادمان  سلامت، اظهار داشت: این موضوع تکلیف ما را سنگین تر می کند و باید بتوانیم این شعار را به نحو احسن اجرایی کنیم و سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

وی گفت: خوشبختانه در تمامی شاخص های حوزه سلامت به جز شاخص مصرف سیگار  از کشورهای مدیترانه شرقی جلوتریم که با همکاری نمایندگان مجلس، مالیات سیگار هم به تصویب رسیده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ۱۳ درصد مرگ و میرها بر اثر مصرف سیگار روی می دهد و‌  باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: در ۴۴ سال گذشته با وجود مشکلات بسیار و فراز و نشیب های گوناگون در شاخص های حوزه سلامت پیشرفت های چشمگیری داشته ایم که از آن جمله می توان به وجود ۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیأت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو اشاره کرد که بسیار  ارزشمند و افتخار آفرین است.

وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به اینکه نظام دارویی کشور تاریخ  پر افتخاری دارد، اظهار داشت: این افتخارات توسط داروسازان ایرانی رقم خورده که نتیجه آن تولید 99 درصدی نیازهای دارویی کشور در داخل است.

دکتر عین اللهی همچنین به سهم ۶۰ درصدی بخش خصوصی در حوزه تولید دارو اشاره و تاکید کرد: از همکاران سازمان غذا و دارو می خواهم که برای رفع مشکلات و موانع حوزه دارو، ارتباطات بیشتر و مؤثر تری با تولیدکنندگان این حوزه داشته باشند.

وزیر بهداشت درباره اولویت های مورد نظر در نظام دارویی کشور گفت: تولید دارو باید حمایت و‌ تقویت شود زیرا ظرفیت تولید این کالا در کشور با وجود دانشمندان بزرگ، بیش از این است. همچنین نوسازی  این صنعت باید با همکاری وزارت صمت مورد توجه قرار گیرد و تسهیلات گمرکی از جمله کاهش عوارض گمرکی و توزیع عادلانه دارو نیز اولویت یابد.

دکتر عین اللهی، در ادامه به ظرفیت های صادرات دارو به دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: باید به صادرات در این حوزه توجه شود زیرا بسیاری از کشورهای منطقه خواهان داروهای ایرانی هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: اقدام مهم دیگری که در وزارت بهداشت در حال پیگیری است، پوشش کامل دارویی در بیمه ها با هدف کاهش پرداختی از جیب مردم است.
دکتر عین اللهی در پایان به حوزه تجهیزات پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی توسط شرکت های دانش بنیان داخلی تولید شده اند و بسیاری از تجهیزات پزشکی موجود در  بیمارستان ها تولید داخل کشورند.

در این نشست داروسازان و صاحبان صنایع دارویی، دغدغه ها و دیدگاه های  خود را بیان کردند. همچنین در پایان مراسم از شماری از داروسازان برتر کشور تقدیر شد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

کلید مقابل را فعال کنید