تهران
کد خبر:4706
پ
هما الوندی، معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت

5000 تن واردات رسمی ژلاتین حلال با مجوز وزارت بهداشت

معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت گفت: کلیه سیاستگذاری ها در زمینه دارو و مواد اولیه دارویی در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بر همین اساس سازمان غذا و دارو بر اساس نیاز کشور، کد IRC واردات ژلاتین غذایی و دارویی را صادر می کند. به گزارش خبرنگار فارمانیوز، در […]

معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت گفت: کلیه سیاستگذاری ها در زمینه دارو و مواد اولیه دارویی در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بر همین اساس سازمان غذا و دارو بر اساس نیاز کشور، کد IRC واردات ژلاتین غذایی و دارویی را صادر می کند.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، در بخش سوم و پایانی برنامه بلامانع رادیو جوان، هما الوندی، معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با اشاره به اینکه واردات ژلاتین گرید دارویی بر اساس ثبت سفارش و از طریق تخصیص کد IRC سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت انجام می شود، گفت: کلیه سیاستگذاری ها در زمینه دارو و مواد اولیه دارویی در حیطه اختیارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بر همین اساس سازمان غذا و دارو بر اساس نیاز کشور، کد IRC واردات ژلاتین غذایی و دارویی را صادر می کند.

الوندی افزود: وزارت صمت به عنوان حامی صنایع و تولید داخلی، مشکلات مربوط به شرکت ژلاتین حلال را بررسی و پیگیری نمود. در حال حاضر کد تعرفه ای که بر اساس آن واردات انواع ژلاتین صورت می گیرد، در فصل 35 کتاب صادرات و واردات تحت عنوان «سایر» می باشد.

معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت اظهار داشت: پیشنهاد مشخص دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت به شرکت ژلاتین حلال این است که از طریق مکاتبه با گمرک، جهت جداسازی کد تعرفه ژلاتین گرید دارویی از سایر ژلاتین ها اقدام شود؛ البته که این تغییر مشروط به تأیید سازمان ملی استاندارد و سازمان گمرک می باشد.

وی با تأکید بر افزایش حقوق ورودی پودر ژلاتین در کد تعرفه «سایر» از 15 درصد به 26 درصد در جهت حمایت از تولید داخلی توسط وزارت صمت، گفت: باید توجه نمود که ژلاتین یک ماده اولیه و کالای واسطه ای برای بخش تولید  محسوب می شود و از سوی دیگر سیاست وزارت صمت به هیچ وجه ایجاد ممنوعیت یا محدودیت برای واردات مواد اولیه نیست. وزارت صمت، در صورت تفکیک کد تعرفه ژلاتین گرید دارویی، از طریق مذاکره و همکاری با سازمان غذا و دارو می تواند سهم بیشتری از تأمین نیاز داخلی را برای تولیدات این شرکت (ژلاتین حلال) در نظر بگیرد.

معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت با بیان وجود ظرفیت اسمی فعال 1500 تنی برای تولید انواع ژلاتین غذایی و دارویی در داخل کشور، گفت: در سال 99 حدود 5000 تن ژلاتین حلال به صورت قانونی و رسمی از طریق گمرک جمهوری اسلامی ایران و صدور کد IRC توسط سازمان غذا و دارو، وارد شده است. همه واردات ژلاتین کشور با نظر مستقیم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت گرفته است. واردکنندگان ژلاتین کشور، برخی از تولیدکنندگان محصول نهایی و برخی نیز بازرگانانی هستند که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق ثبت سفارش اقدام به واردات این محصول نموده اند.

الوندی در پایان افزود: در بحث کیفیت وزارت صمت متولی نیست اما تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، ژلاتین دارویی و خوراکی دارای یک استانداری می باشد که از طریق سازمان ملی استاندارد تعریف شده است که تمامی فاکتورهای کیفی در این شاخص در نظر گرفته شده است. سازمان ملی استاندارد این شاخص را برای تولیدکننده داخلی الزامی قرار داده است و شرکت ژلاتین حلال نیز گواهی استاندارد ملی را برای محصول خود دریافت کرده است.

گزارش مربوط به بخش های اول و دوم این برنامه را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید:

زیر سوال بردن تولید توسط سازمان غذا و دارو

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

کلید مقابل را فعال کنید