تهران
کد خبر:6807
پ
میثم کهربایی

نمایشگاه بین‌المللی فارمکس، مجال ایجاد فرصت‌های جدید

مهندس میثم کهربایی، رئیس کارگروه گیاهان دارویی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس، در گفت‌وگو با فارمانیوز نمایشگاه فارمکس را مجال ایجاد فرصت‌های جدید عنوان کرد.

مهندس میثم کهربایی، رئیس کارگروه گیاهان دارویی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس، در گفت‌وگو با فارمانیوز نمایشگاه فارمکس را مجال ایجاد فرصت‌های جدید عنوان کرد.

به گزارش فارمانیوز، مهندس میثم کهربایی، رئیس کارگروه گیاهان دارویی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی فارمکس، در گفت‌وگو با فارمانیوز، در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های داروهای گیاهی و شیمیایی گفت: «تفاوت در اصل موضوع منشا فرآورده‌های طبیعی است که به عنوان مواد موثره بر خلاف داروهای شیمیایی از طبیعت اخذ می‌شود. بحث کاشت و داشت و امور پرورش و اصلاح گیاهان دارویی مطرح است. در خصوص ضوابط تولید، هم اکنون با یک ساختار مشابه از اداره دارو مواجه هستیم و داروهای با منشا موثره غیرطبیعی نیز که از طریق تولید مواد شیمیایی انجام می‌گیرد.»
کهربایی نقش داروهای گیاهی در کشور را ریشه‌دار عنوان کرد و افزود: «با توجه به سابقه و فرهنگ مصرف داروهای گیاهی و سنتی از دیرباز نزد مردم و وجود پتانسیل بسیار در خصوص کشت انواع گیاهان دارویی در کشور این امر را از مهم‌ترین ارکان تولید کالای سلامت‌محور می‌توان برشمرد. فرصت مناسبی جهت تداوم آگاهانه فرهنگ مصرف درست فرآورده استاندارد امن که متضمن حفظ و ارتقا سلامت و درمان می‌باشد. همچنین این حوزه مجالی برای اختراع و اکتشاف، اشتغال مولد و تولید ثروت است.»

مهندس کهربایی در خصوص سهم بازار مصرف داخل داروهای گیاهی اشاره کرد: «با عنایت به حضور جمعی از عشاق تولید که قهرمانانه و فداکارانه در حال فعالیت هستند، همچنان به دلیل وجود مشکلات عدیده سهم اندکی از بازار را دارا می‌باشند که این مهم بیانگر دو مورد است: یک وجود مشکلات تولیدی ریز و درشت و دوم بازار بکر قابل رشد!»
کهربایی اضافه کرد: «در خصوص سهم بازار خارج کشور خوشبختانه با عنایت به وجود پتانسیل کشت انواع گیاهان دارویی و در نهایت محصول نهایی و قیمت مناسب، امکان صادرات فراهم است ولی متاسفانه بدلیل عدم وجود ساختار منسجم صادراتی داروهای گیاهی چه از سوی دولت و چه از سوی سندیکاها آمار قابل ذکری نیست؛ مگر شرکت‌ها بصورت جداگانه فعالیت‌هایی کرده باشند.»

وی با اشاره به مشکلات صنعت دارویی کشور اظهار داشت: «یکسری مشکلات در اصل مربوط به کلان نقشه راه و سیاست صنعت مملکت است که می‌بایست مدیران محترم پاسخ دهند. در باب مشکلات تولید دارو اساتید عزیز همواره مواردی را عنوان می‌کنند که می‌توان به عدم وجود سیاست‌ها و رویه مداوم دولت‌ها در خصوص تولید دارو، وجود مشکلات ارزی به منظور تامین مواد اولیه، عدم شفافیت و وجود بروکراسی اداری سازمان، عدم نقدینگی و انقباض سیستم بانکی، فرسوده بودن ماشین‌آلات و تجهیزات و بعضا عدم امکان جایگزینی و از همه مهم‌تر ارزان بودن قیمت دارو است.»

در خصوص مشکلات خاص تولید داروهای گیاهی مهندس کهربایی گفت: «در اینجا تولید داروهای گیاهی علاوه بر وجود مشکلات فوق، چون گیاهی است خود یک مشکل بزرگ است! قطعا خواهید پرسید چطور!! عرض می‌کنم. با توجه به ساختار فرمولاسیون داروی گیاهی که می‌توان آن را به عنوان دانش فنی و دارایی نامشهود هر شرکت برشمرد ما با یک اختراع مواجه هستیم! محصولی که تا حال وجود خارجی نداشته و فرمول ترکیب آن در هیچ کتاب رفرنس داروسازی نبوده و حاصل تحقیق و آزمایش‌ها و رونمایی هر کمپانی تولیدی است. جدای مشکلات محقق کردن امور فوق حال باید از چالش‌ها و مشکلات معرفی و مارکتینگ این فرزند نوظهور نیز عبور کرد و به این موارد چانه‌زنی با شرکت‌های توزیع‌کننده و تسویه‌های بلندمدت و رقابت‌های نامتعارف را البته نباید از یاد برد!»

رئیس کارگروه داروهای گیاهی نمایشگاه فارمکس گفت: «نمایشگاه و حضور و معرفی امری پسندیده و خوب است، البته که با پیشرفت و تخصصی شدن امور مارکتینگ و فروش، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی با کانسپت از قبل تعریف‌شده برای برندهای نوظهور لازم است. فارمکس می‌تواند نقطعه عطفی در این خصوص باشد. امیدوارم نمایشگاه امسال همانند سنوات گذشته بتواند نیاز حداکثری مشارکت‌کنندگان را فراهم کند و مجالی برای ایجاد فرصت‌های جدید باشد.»

مهندس کهربایی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌ها و اهداف نمایشگاه فارمکس پاسخ داد: «با توجه به زمان باقیمانده نمایشگاه، آماده پذیرفتن پیشنهادات همکارانم جهت هرچه موثرتر بودن این رویداد هستیم. ایجاد یک کارگروه صادراتی و مذاکره با نمایندگان شرکت‌های خارجی در دستور کار خواهد بود. در صورت تمایل همکاران با توجه به حضور شرکت‌های توزیع، امکان مذاکره برای عقد قرارداد و هرگونه همکاری در قالب یک کار گروه وجود خواهد داشت. جانمایی شرکت‌های تولید داروهای گیاهی به صورت یک پاویون مشخص خواهد بود و چیدمان بر اساس اولویت اخذ غرفه‌ها می‌باشد. با برنامه‌ریزی ستاد، کارگاه‌های آموزشی با امتیاز بازآموزی برای داروسازان و فعالین محترم وجود خواهد داشت.»

کلیدواژه : فارمکس 2023
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 10 =

کلید مقابل را فعال کنید