نمایشگاههای بینالمللی فارمکس که در حوزه تخصصی دارو برگزار میشود، پنجمین دوره خود را پیش رو دارد. این نمایشگاه به گفته بسیاری از کارشناسان در سطح نمایشگاههای خارجی و با رعایت استانداردهای بینالمللی، فرصتی طلایی برای رشد و اعتلای صنعت دارویی کشور به شمار میرود. فرصتی دست داد تا با میثم کریمی، مشاور سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی شیمیایی و بستهبندی دارویی برگزارکننده نمایشگاههای بینالمللی فارمکس گفتوگو کنیم تا در مورد آنچه این نمایشگاه را از نمونههای مشابه متمایز کرده است، توضیح دهد.
میثم کریمی در مورد نمایشگاه فارمکس به فارمانیوز گفت: «این نمایشگاه، یک نمایشگاه صنعتی با حضور تمام بازیگران حوزه دارویی ایران است. پایه این نمایشگاه بر روی صنعت گذاشته شده است. به همین دلیل است که شرکتهای تولید کننده دارو، تولید کننده ماده اولیه، شرکتهای چاپ و بستهبندی، شرکتهای حوزه مواد شیمیایی، آزمایشگاهها و شرکتهای تجهیزات آزمایشگاهی، شرکتهای حوزه ماشینآلات و اتاق تمیز و هواسازها، شرکتهای گمرکی در حوزه ترخیص کالا و خدمات حملونقل، بانکها، بیمهها و هر شرکتی که با کارخانههای داروسازی، چه ماده اولیه و چه محصول نهایی، در ارتباط باشد، بهترین رویدادی که میتواند شرکت کند، نمایشگاه فارمکس است.»
کریمی ویژگیهای نمایشگاه فارمکس را اینگونه برشمرد: «این نمایشگاه تمامی فعالان حوزه دارو را به هم وصل کرده است. یعنی شما چه تولیدکننده دارو، داروی طبیعی و مکمل باشید و چه تولیدکننده ماده اولیه، چه فعال در حوزه چاپ و بستهبندی باشید، چه سازنده تجهیزات داروسازی، چه تولیدکننده مواد شیمیایی باشید، چه سازنده تجهیزات آزمایشگاهی، چه تجهیزات پیشرفته مانند HPLC، GC و … تولید کنید، چه طراح و سازنده تجهیزات اتاق تمیز و فن و تهویه مطبوع و هواساز و … باشید، چه سازنده Boilerهای صنعتی باشید چه شرکت معظم مهندسی، حتی اگر بانک یا خدماتدهنده حوزه بازاریابی باشید، ما مشتریان و مخاطبان شما را در نمایشگاه خواهیم داشت. فرق ما با نمایشگاههای دیگر در این است که با زنجیره حوزههای دارویی و کسبوکار این حوزه کامل آشنا هستیم و بهطور تخصصی همه گروهها را کنار هم قرار میدهیم.»
کریمی افزود: « تمام تلاشمان صعودی است. سعی میکنیم هر سال بهتر از سال قبل باشیم، آدمهای بیشتری پیدا کنیم، هزینه بیشتری کنیم، تبلیغات بیشتری انجام دهیم، متفاوتتر باشیم، ایدههای جدید داشته باشیم. به همین دلیل همیشه کارمان بهتر میشود. ما علیه کسی تبلیغ نمیکنیم و کار خود را انجام میدهیم.»
کریمی در جواب مطرح کردن این سوال که «چرا فارمکس؟» پاسخ داد: «تمام تمرکز ما روی بازدیدکننده است. ما با تکتک شرکتهای فینیش پروداکت تماس گرفتیم؛ تمام مدیرهای میانی، کارشناسان و تصمیمگیرندههای آنها را شناسایی کردیم. برای همه این افراد کارت دعوت ارسال میکنیم. آنها را در کارگاهها به صورت رایگان ثبتنام میکنیم. اگر شرکت بزرگ باشد برایشان خودروی اختصاصی میفرستیم، همانطور که در دورههای گذشته این اتفاق افتاد.» کریمی در مورد محل برگزاری نمایشگاه فارمکس گفت: «چرا ایرانمال را انتخاب کردیم؟ ضمن اینکه این مجموعه مدرنترین مرکز نمایشگاهی خاورمیانه است، به دلیل اینکه در غرب تهران است و عمده کارخانجات داروسازی ایران در این محدوده قرار دارند، دسترسی مناسبی برای مخاطبین این کارخانهها به نمایشگاه ایجاد کرده است. از طرف دیگر نمایشگاه را چهارروزه کردیم که علاقهمندان و مخاطبان نمایشگاه یک روز بیشتر وقت داشته باشند و برای بازدید تشریف بیاورند.»
از مهمترین وجوه تمایز فارمکس با سایر نمایشگاههای داخلی و خارجی، دورههای آموزشی و امتیازات بازآموزی و کارگاهها است. کریمی با اشاره به کارگاهها گفت: «بازآموزی تخصصی برای صنعت داروسازی گذاشتیم که داروسازها و افراد فعال در صنعت داروسازی بتوانند در بازآموزیها شرکت کنند. ۱۴۰ کارگاه در نظر گرفتیم که در صنعت نمایشگاهی در دنیا در چهار روز کمسابقه است. سال گذشته این تعداد ۱۰۰ کارگاه بود و در پنجمین دوره که سال ۱۴۰۲ برگزار میشود به ۱۴۰ کارگاه رسیدهایم.»
کریمی افزود: «بررسی کردیم که مادهاولیهساز، تجهیزاتساز، اتاقتمیزساز، دیگر چه صنایعی به دردشان میخورد. متوجه شدیم صنعت آرایشی و بهداشتی به دردشان میخورد. برای فعالان آرایشی و بهداشتی مستر کلاس آرایشی و بهداشتی دایر کردیم و ۴۰۰ نفر از مدیران آرایشی و بهداشتی را دعوت میکنیم تا در این رویداد مستر کلاسها حضور داشته باشند.»
کریمی اضافه کرد: «ما یک افتتاحیه کاملا صنعتی و مدیریتی داریم. تمام مدیران کشور در حوزههای مختلف از جمله گمرک، وزارت صمت، سندیکاهای دارویی، سازمان غذا و دارو و … همه فعالین حوزه دارو را در افتتاحیه میآوریم. در غرفه سندیکای مواد موثره دارویی برای هریک از اینها میزهایی تعریف کردیم و کارشناسانی را هم میآوریم که پاسخگوی سوالات صنعتگران هستند. تا این اندازه دقیق به همه مسائل فکر کردیم. دانشجوهای سراسر کشور را با کمیته دانشجویی سندیکا هماهنگ کردیم و برایشان خوابگاه میگیریم که یکی یکی بیایند و با این حوزه آشنا شوند. از بهترین دانشگاههای کشور، دانشکدههای داروسازی، دانشکدههای شیمی، مهندسی شیمی، …»
از دیگر ویژگیهای برجسته نمایشگاههای فارمکس حضور کشورهای خارجی و فرصت ارائه دستآوردهای دارویی به بازارهای جهانی است. کریمی در این مورد گفت: «نمایشگاه فارمکس یک رویداد همهجانبه است. هرکسی میخواهد کسب و کارش را توسعه بدهد بهترین جا شرکت در فارمکس است. دوره گذشته ۳۰ سفیر آوردیم که با هیاتهای تجاری خودشان آمده بودند. برای اولین بار در کشور نشست B2B بین شرکتهای دارویی و سفرا برقرار کردیم. سفرا از همه غرفهها بازدید کردند. بازارهای هدف را پیدا کردیم و متوجه شدیم روسیه بازار مناسبی است. ازخانم مارینا اوخورسکایا مسئول سلامت RDIF یا صندوق سرمایهگذاری مستقیم روسیه دعوت کردیم. ایشان دعوت ما را پذیرفت که با چند شرکت قرارداد بستند.»
حامیان نمایشگاه فارمکس از بزرگترین و معتبرترین دستگاهها و نهادهای حوزه دارویی کشور بودند و شرکتهایی که در نمایشگاه حضور داشتند بزرگترین شرکتهای فعال صنعت دارویی کشور هستند. کریمی حامیان فارمکس را اینگونه معرفی کرد: «حامیان ما چه کسانی بودند؟ انجمن داروسازان ایران، انجمن صنفی کارفرمایی ماشینسازان صنایع دارویی ایران، انجمن اقتصاد سلامت، گمرک جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی،انجمن داروهای گیاهی، وزارت امور خارجه در بحث دیپلماسی اقتصادی، وزارت اقتصاد، گمرک، سازمان غذا و دارو، دانشکدههای پزشکی و دانشکدههای داروسازی کشور. همه خانواده صنعت دارویی کشور در نمایشگاه فارمکس حضور داشتند. ما در انتخاب شرکتها به عنوان غرفهدار هم بسیار با وسواس عمل میکنیم و دعوت از شرکتها بر مبنای اهمیت آنها در صنعت داروسازی کشور است و به هر درخواستی در نمایشگاه تایید حضور نمیدهیم.»
پنجمین دوره نمایشگاههای بینالمللی فارمکس از تاریخ ۳۱ مرداد تا ۳ شهریور ماه ۱۴۰۲ همزمان با روز پزشک و داروساز در مرکز نمایشگاهی مدرن ایران مال برگزار خواهد شد.
بسیار عالی