تهران
کد خبر:5810
پ
606653

مقاومت آنتی‌بیوتیکی و خطر مرگ

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند نجات‌بخش باشند اما اگر به صورت نادرست از آن‌ها استفاده شود، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کرده و منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی یا مقاومت میکروبی شوند.

آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند نجات‌بخش باشند اما اگر به صورت نادرست از آن‌ها استفاده شود، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کرده و منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی یا مقاومت میکروبی شوند که حتی می‌تواند خطر مرگ در پی داشته باشد.

به گزارش فارمانیوز به نقل از ایسنا،‌ مقاومت آنتی‌بیوتیکی زمانی رخ می‌دهد که میکروبی مانند باکتری یا قارچ، توانایی پیدا کند داروهای ساخته‌‌شده برای نابودی خود را شکست دهد و دیگر به این داروها پاسخ ندهد. هنگامی‌ که آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌های ایجادکننده بیماری‌ها را می‌کشند، همزمان گروهی از باکتری‌های مفید موجود در بدن را نیز که از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کنند، از پای درمی‌آورند. بنابراین باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک رشد کرده و جایگزین می‌شوند.

اگر آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیر خود را از دست دهند، انسان نیز توانایی درمان عفونت‌ها را از دست می‌دهد. از جمله عفونت‌هایی که منجر به عفونت خون می‌شوند. هنگامی‌ که باکتری‌ها مقاوم می‌شوند، آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به مبارزه با آن‌ها نیستند و تعداد باکتری‌ها افزایش می‌یابد. درمان برخی باکتری‌های مقاوم سخت‌تر بوده و می‌توانند به دیگر افراد نیز انتقال یابند.

 

خطر مرگ از عوارض جانبی مقاومت آنتی‌بیوتیکی

هر زمان که از آنتی‌بیوتیک استفاده کنیم، می‌توانند عارضه جانبی و ناخواسته ایجاد کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند نجات‌دهنده زندگی باشند اما هنگامی نیاز به مصرف آن‌ها وجود دارد که فواید مصرف بر عوارض ناخواسته جانبی غلبه داشته باشد. بر این اساس هنگامی‌که شما نیاز به آنتی بیوتیک ندارید، نباید آن را استفاده کنید زیرا می‌تواند سبب بروز عوارض شود و حتی خطر مرگ در پی داشته باشد.

عوارض جانبی شایع آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند شامل بروز دانه‌های قرمز روی پوست، گیجی و سرگیجه، تهوع، اسهال و عفونت‌های قارچی باشد. بروز اسهال پس از مصرف آنتی‌بیوتیک عارضه جانبی جدی‌تری است. در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه شود زیرا می‌تواند ناشی از عفونت با باکتری کلستریدیوم دیفیسیل باشد. عفونت این باکتری منجر به تخریب گسترده بافت روده بزرگ و مرگ شود. علاوه بر آن احتمال بروز واکنش‌های حساسیتی بسیار شدید نیز در افراد وجود دارد.

در صورت تجربه هر یک از عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مراجعه به پزشک معالج یا کارکنان ارائه‌کننده خدمات سلامت ضروری است.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + هفده =

کلید مقابل را فعال کنید