تهران
کد خبر:5771
پ
137533
در جلسه کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

ستاد ویژه دارویار تشکیل شود

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست این کمیته گفت: «برای اجرای طرح کارآمد دارویار که تحولی را در نظام سلامت ایجاد می‌کند باید ستاد ویژه زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود.»

رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست این کمیته گفت: «برای اجرای طرح کارآمد دارویار که تحولی را در نظام سلامت ایجاد می‌کند باید ستاد ویژه دارویار زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود.»

به گزارش فارمانیوز به نقل از خانه ملت، نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور رئیس سازمان غذا و دارو و فعالان صنعت دارو برگزار شد. بررسی آخرین وضعیت تولید و توزیع دارو در کشور و تشریح برنامه‌های سازمان از اهداف تشکیل این جلسه بود.

عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست گفت: «برای اجرای طرح کارآمد دارویار که تحولی را در نظام سلامت ایجاد می‌کند باید ستاد ویژه دارویار زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود. این ستاد باید تحت ریاست فردی بالاتر از سطح وزیر اداره شود و تمامی دستگاه‌های ذیربط در آن مشارکت و عضویت داشته باشند. از جمله روسای بانک مرکزی، شورای عالی بیمه، وزرای اقتصاد، بهداشت، صمت، کار و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه.»

وی ادامه داد: «می‌طلبد در سطح کلان ملی رئیس جمهور یا فرد ویژه‌ای از جانب ایشان مأمور به پیگیری طرح دارویار شود؛ در این رابطه بازدیدی از سامانه‌های تی‌تک و جلساتی با تولیدکنندگان و بازدیدهای میدانی از بیمارستان‌ها داشتیم. هشدار می‌دهم ممکن است در آینده علاوه بر کمبود دارو با کمبود قطعات و ملزومات پزشکی نیز مواجه شویم. بنابراین برای تأمین و تخصیص ارز، رفع مشکلات گمرک و همچنین پیشگیری‌ها و جلوگیری از کارشکنی‌ها، تشکیل ستاد مذکور بسیار لازم و ضروری است. در حال حاضر با دستور معاون اول رئیس جمهور تخصیص ارز از ۳۰ روز به یک روز رسیده است، در حالی که می‌توانستیم این موضوع را در گذشته مورد توجه قرار دهیم.»

 

هشدارهای سازمان غذا و دارو درباره کمبود دارو

حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این نشست با بیان اینکه از ابتدا تمامی هشدارها را در مورد کمبودهای دارویی دادیم، گفت: «پیش از اجرای طرح دارویار دغدغه‌های سیاستگذاران دارو و غذا مطرح شد؛ متاسفانه برخی از بانک ها بحث ۱۵ هزار میلیارد تومان را اجرا نمی‌کنند. بانک مرکزی بارها نسبت به تامین تسهیلات دارویی تاکید کرده اما بانک های عامل با ارائه بهانه‌هایی از پرداخت تسهیلات خودداری می کنند.»

وی ادامه داد: «تسریع در تخصیص ارز نیمایی تعیین تکلیف و حل شد. در حال حاضر طی ۲۴ ساعت انجام می‌شود. در گذشته تخصیص ارز ۳۰ روزه بود که به هفت روز کاهش یافت. در ابتدای سال یک میلیارد دلار تخصیص یافت که ۴۰۰ میلیون آن در قالب مابه‌التفاوت به خزانه برگشت. همچنین ۵۰۰ میلیون دلار دوم را نیز بانک تخصیص داد. با مصوبه ستاد تنظیم بازار مجددا ۵۰۰ میلیون دلار بابت تامین اقلام دارویی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و شیرخشک در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.»

محمدی یادآور شد: «همچنین بحث مربوط به حمایت از صنعت دارو مورد توجه قرار گرفت که براساس آن واردات تجهیزات ساخت صنایع داروسازی معاف از مالیات باشد. البته مشخص نیست چه میزان اجرایی شده و به صورت جدی می طلبد دولت از صنایع داروسازی حمایت کند. حمایت های هدفمندی که مستقیم به صنایع برسد. بسیاری از کمبودهای دارویی در ابتدای زنجیره حل و فصل می‌شود اما رفع کمبودها تا انتهای زنجیره کمی زمان بر است. نیاز به حمایت بیمه‌ای داریم و بیمه‌ها باید تقویت شوند.»

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: «باید پذیرفت که در طول سال و بر اساس نرخ رشد تورم دارو نیاز به افزایش قیمت دارد. ما سیستم حمایت بیمه‌ای داریم تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد و با حمایت مجلس این کار در حال انجام است. تا زمانی که ساختار بیمه‌ای تقویت نشود مشکلات حل نخواهد شد و باید به این مهم توجه شود.»

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

کلید مقابل را فعال کنید