تهران
کد خبر:5449
پ
FILE PHOTO: Illustration photo shows various medicine pills in their original packaging in Brussels
زهرا شیخی از نشست دیروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید:

بهبود وضعیت صنعت دارویی کشور

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح نشست دیروز کمیسیون گفت: «سرپرست سازمان غذا و دارو در این نشست از عوامل کمبود دارو سخن گفت. وی همچنین در این نشست قول داد که وضعیت صنعت دارویی کشور و دسترسی به داروها از اواخر این هفته بهبود یابد». به گزارش فارما نیوز و به نقل […]

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در توضیح نشست دیروز کمیسیون گفت: «سرپرست سازمان غذا و دارو در این نشست از عوامل کمبود دارو سخن گفت. وی همچنین در این نشست قول داد که وضعیت صنعت دارویی کشور و دسترسی به داروها از اواخر این هفته بهبود یابد».

به گزارش فارما نیوز و به نقل از ایرنا، زهرا شیخی، در توضیح نشست عصر یکشنبه که با حضور مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات برگزار شد، گفت: «رییس دیوان در این نشست گزارشی درمورد میزان تحقق و دلایل عدم اجرایی شدن کامل برنامه ششم توسعه و نحوه هزینه کرد یک درصد مالیات بر ارزش ‌افزوده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه داد».

شیخی در مورد ایجاد قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: «این قرارگاه تشکیل شده است تا به مباحثی مانند عملکرد پزشکان، حوزه درمان، قصور پزشکی، دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و اخذ مبالغ اضافه بر تعرفه، نظارت‌ کند. همچنین با توجه به اینکه برخی مجازات‌ها بازدارندگی های لازم را نداشته است، بر این اساس وزارت بهداشت لایحه‌ای را برای افزایش میزان جرائم به دولت ارائه کرده است».

محمود بیگلر سرپرست سازمان غذا و دارو

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن خبر دادن از حضور محمود بیگلر سرپرست سازمان غذا و دارو در نشست دیروز کمیسیون برای ارائه گزارش در مورد دلایل کمبود دارو و سرم در کشور و راهکارهای سازمان برای رفع مشکلات مطروحه، گفت: «اعضای کمیسیون بر ضرورت رفع سریع تر کمبودهای دارویی و تعامل بیشتر سازمان غذا و دارو با کمیسیون تاکید کردند و رئیس سازمان غذا و دارو قول داد که از اواخر هفته وضعیت دسترسی به دارو بهتر می‌شود».

عدم توجه به هشدارهای سندیکاهای دارویی

شیخی درمورد عوامل درون سازمانی کمبودهای دارویی اظهار کرد: «سرپرست سازمان غذا و دارو عواملی مانند تاخیر در قیمت گذاری دارو، عدم پذیرش قیمت کمیسیون قیمت گذاری توسط شرکت‌ها، نبود پروانه ثبتی درمورد برخی از اقلام وارداتی، عدم ترخیص به موقع مواد اولیه داروهای تحت کنترل و عدم توجه به هشدارهای سندیکاهای دارویی را از جمله این دلایل برشمرد».

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

وی همچنین درباره راهکارهای  بهبود وضعیت صنعت دارویی کشور خاطر نشان کرد: «سرپرست سازمان غذا و دارو خواستار توجه به اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تسهیلات بانکی، تسهیل ترخیص محموله های دارویی موجود در گمرک، موضوع ارزش افزوده محصولات دارویی، موازی کاری در حوزه دارو، بازپرداخت بیمه‌ها، نوسازی صنعت دارویی کشور و رفع قطعی آب و برق کارخانجات دارویی شد».

تمهیداتی برای افراد فاقد بیمه

مهرداد بذرپاش با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از عملکرد تبصره «افزایش یک درصد مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۴۰۱ الی ۵ آبان ماه ۱۴۰۱» و همچنین عملکرد برنامه ششم توسعه در بخش سلامت و خانواده سخن گفت.

مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات

در گزارش دیوان محاسبات کشور عنوان شده است که بر اساس قانون بودجه، در هر سال یک درصد به‌عنوان مالیات سلامت به نرخ مالیات بر ارزش افزوده سهم دولت اضافه می شود که باید به پیشگیری و پوشش کامل درمان افراد ساکن در روستاها و شهرهای دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت و پایین‌تر و جامعه عشایری اختصاص ‌یابد و پس از تحقق هدف مذکور نسبت به تکمیل و تامین تجهیزات بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی با اولویت بیمارستان‌های مناطق توسعه نیافته و… اقدام شود. همچنین در این بند قانونی تاکید شده است که هرگونه پرداخت هزینه‌های پرسنلی و اداری از این محل ممنوع است.  

بررسی‌های دیوان محاسبات کشور حاکی است که در مجموع بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل این ماده قانونی پرداخت شده است. علیرغم مشخص بودن محل هزینه کرد این پرداخت ها، انحراف هایی را شاهد هستیم که در تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ مشخص خواهد شد. اما گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۰ برخی از موارد انحراف عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی در هزینه کرد اعتبارات یک درصد مالیات سهم سلامت در این سال را نشان می‌دهد».

ارائه خدمات فقط برای بیمه شدگان صندوق روستاییان و عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر

بذر پاش درباره عملکرد برنامه ششم توسعه در بخش سلامت، گفت: «براساس بررسی های دیوان محاسبات کشور احکام قانون برنامه ششم توسعه در بخش سلامت، بیمه، سلامت زنان و خانواده ۳۵.۵ درصد محقق شده، در حدود ۴۲ درصد بخشی از اهداف محقق شده و حدود ۱۶ درصد در مهلت مقرر قانونی تحقق نیافته و حدود ۷ درصد دیگر از احکام محقق نشده است.

برخی از مهمترین احکامی که به اهداف قانونی نرسیده اند شامل؛ پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور، متناسب‌سازی کمیت و کیفیت تربیت نیروی انسانی گروه پزشکی، مصون‌سازی و افزایش توان بازدارندگی کشور، رعایت سیاست‌های کلی جمعیت، سلامت مادر و کودک و ارتقای شاخص‌های نسبت مرگ مادر و نوزادان، برخورداری از یارانه دولت جهت حق سرانه بیمه از طریق ارزیابی وسع است.

رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن اشاره به ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن همه افراد در بیمه اجباری متذکر شد که 10درصد جمعیت کل کشور فاقد بیمه هستند. در تعیین حق بیمه پایه سلامت خانوار به عنوان سهمی از درآمد سرپرست خانوار، بخشی از اهداف قانونگذار محقق شده است. بالغ بر ۹۱ درصد از معرفی شدگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفته اند و تعداد ۷۵.۰۰۰ نفر تحت عنوان پناهندگان غیر آسیب پذیر جهت بارگذاری به این سازمان معرفی شده اند، که تعداد بالغ بر ۳.۵۰۰ نفر پس از پرداخت حق بیمه توسط تحت پوشش قرار گرفته اند».

می‌توان گفت که در دو سال اول اجرایی شدن قانون برنامه ششم استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان، به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری اجرایی نشده است. همچنین ارائه خدمات فقط برای بیمه شدگان صندوق روستاییان و عشایر و شهرهای زیر بیست هزار نفر در قالب پزشک خانواده و نظام ارجاع و صرفاً از بخش دولتی صورت می‌پذیرد.

در حال حاضر در بیش از ۶۰۰ بیمارستان دولتی دانشگاهی اطلاعات ارائه خدمات سلامت ارائه‌شده به بیمه شدگان از طریق سامانه سپاس و به صورت الکترونیک به سامانه رسیدگی الکترونیک اسناد بستری سازمان ارسال شده و بر این اساس رسیدگی و پرداخت می‌شود.

دیوان محاسبات جهت ارتقای نظام سلامت بر اساس سیاست‌های کلی سلامت پیشنهاد می کند که اهداف، شاخص و سنجه‌های کمی و کیفی مدنظر در برنامه هفتم به صورت صریح و مشخص و در چارچوب اهداف قابل دسترس تدوین شود و اطلاعات مرتبط با سال پایه (۱۴۰۱) به منظور پایش مستمر به صورت مشخص در جداول و پیوست های برنامه درج و ضمیمه قانون برنامه هفتم شود.

منبع
ایرنا
رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

کلید مقابل را فعال کنید