تهران
کد خبر:5381
پ
pharma-industry-in-2021

نشست بررسی مشکلات صنعت داروسازی برگزار شد

یکشنبه ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ نشست بررسی مشکلات صنعت داروسازی در سالن ابن سینا انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با حضور مدیران و فعالان صنعت داروسازی کشور برگزار شد.

به گزارش فارمانیوز، متن اظهارات مدیران و فعالان صنعت داروسازی کشور در این نشست به شرح زیر است:

جلسه صنعت داروسازی با مخبر بی‌فایده بود/مسوولان مشکلات را پاسکاری می‌کنند

محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:

از اواخر بهمن سال قبل تاکنون دیگر ارز ترجیحی به دارو ندادند و به مسوولان هشدار دادیم.

در اردیبهشت ماه امسال و پس از مکاتبات و فشارهای زیاد یک میلیارد دلار ارز اختصاص داده شد.

از اردیبهشت ماه هیچ اقدامی از سوی سازمان غذا و دارو برای اصلاح قیمت‌های دارو انجام نشده است. تصمیماتی هم که گرفته شده متاسفانه برای اجرا ابلاغ نشده است.

از ۲۹ خرداد ماه که جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهوری داشتیم و مخبر دستور داد ظرف یک هفته به وضعیت دارو رسیدگی شود، تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نشده است.

جلسه‌ای هم ۵ تیر ماه با سازمان غذا و دارو داشتیم اما از آن زمان تاکنون نیز هیچ اتفاقی برای حل مشکلات صنعت داروسازی انجام نشده است.

خروجی تصمیم‌گیری‌های حوزه دارو پاسکاری بین نهادهای تصمیم‌گیر مختلف است و هیچیک از مدیران بار مسوولیت حوزه خودشان را نمی‌پذیرند.

نتیجه ادامه وضعیت فعلی، ورشکستگی و تعطیلی صنعت داروسازی است.

هشدار عبده‌زاده به دولت: در صورت ادامه مشکلات، خودمان قیمت‌گذاری دارو را انجام و اجرا می‌کنیم

محمد عبده‌زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: در صورت ادامه وضعیت فعلی و عدم حل مشکلات صنعت داروسازی، سندیکا راسا و براساس چارچوب فعلی قیمت‌گذاری دارو و طبق بهای تمام شده، قیمت دارو را تعیین و به شرکت‌ها ابلاغ می‌کند و از همه نهادها هم برای حضور در جلسات سندیکا برای قیمت‌گذاری دارو دعوت می‌کنیم.

جلسه با رئیسی بی‌فایده است؛ باید با رهبری ملاقات کنیم

محمد زرگرزاده عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: برای حل مشکلات صنعت داروسازی دیگر جلسه گذاشتن با رئیس‌جمهوری فایده ندارد و باید به صورت مستقیم از دفتر رهبری تظلم‌خواهی کنیم و با رهبری ملاقات داشته باشیم.

شاید تولید داروهای سرطان را متوقف کنیم/هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات وجود ندارد

نیما سپهری عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: با ادامه این وضعیت، شاید تا چند ماه دیگر تولید داروهای درمان سرطان را متوقف و به جای آن، مکمل تولید کنیم. با این وضعیت هزینه تولید داروهای سرطان در داخل از هزینه واردات داروهای فوریتی بیشتر شده است. سال قبل مقدار زیادی داروهای فوریتی بی‌کیفیت وارد کشور شد که عوارض زیادی برای بیماران داشت. متاسفانه در نهادهای تصمیم‌گیر هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات صنعت داروسازی وجود ندارد.

تخفیف دادن به معنای خوب بودن حال صنعت داروسازی نیست

محمد آذری‌نیا عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: در سال ۱۴۰۱ دولت هیچ اراده‌ای برای افزایش قیمت دارو ندارد و به گفته رئیس‌جمهوری دولت امسال قصد ندارد تورمی را در زمینه سه کالای نان، بنزین و دارو ایجاد کند. از پیشنهاد قیمت‌گذاری دارو توسط سندیکا حمایت می‌کنم‌. افزایش هزینه‌های تولید، تولید همه داروها را دچار مشکل کرده است. تخفیف (FOC) در صنعت داروسازی ایران لزوما به معنای خوب بودن حال صنعت نیست. صنعت به دلیل نیاز به نقدینگی مجبور به دادن تخفیف است. پیشنهاد ما این است که قیمت‌‌گذاری مکمل‌ها تسهیل شود تا از سود حاصل از فروش آنها، هزینه تولید داروهای زیانده جبران شود.

مسوولان دولتی خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌توان آنها را بیدار کرد/سندیکا باید قیمت‌گذاری کند

پیمان ترحمی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: در داروسازی خوارزمی حدود ۱۳۰ کد محصول فعال داشتیم که الان حدود ۴۰ کد فعال ما از دور تولید خارج شده است. بخشی از شربت‌ها و قطره‌ها را دیگر تولید نمی‌کنیم. کمبودهای دارویی به شدت افزایش یافته است. چرا مدیران هلدینگ‌های دارویی دولتی در این نشست حضور ندارند؟ آیا برای آنها حل مشکلات صنعت داروسازی هیچ اهمیتی ندارد؟ مسوولان دولتی خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌توان آنها را از خواب بیدار کنید. سندیکا باید خودش قیمت‌گذاری دارو را انجام دهد و برای دولت هم ضرب‌العجل تعیین کند.

از قیمت‌گذاری دارو توسط سندیکا حمایت می‌کنیم

محمد پیرورام عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: هیچکس حاضر نیست ارزهای سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ ما را بدهد. ارز داروهایی را که در دوران کرونا به دستور صریح سازمان غذا و دارو ساختیم، به ما نمی‌دهند. پیشنهاد قیمت‌گذاری دارو توسط سندیکا در چارچوب قانونی بسیار درست است و هیچ راه دیگری برای حل مشکلات صنعت وجود ندارد.

۳۰ داروی عمومی و پرمصرف، سه ماه تولید نشوند، دولت متوجه هشدارها می‌شود

پویا فرهت عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: پیشنهاد می‌کنم حدود ۳۰ داروی عمومی که مصرف زیادی دارند و تولید آنها زیانده است را سه ماه تولید نکنیم. بگذارید دولت این داروها را وارد کند و ارزبری زیادی به دولت تحمیل شود تا متوجه درست بودن هشدارهای صنعت داروسازی شود.

شرایط صنعت داروسازی اسفناک است

فرهاد شایقی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، وضعیت صنعت داروسازی در هیچ دوره‌ای به سختی و بدی امروز نبوده است. از ۸۳ پروانه دارویی ما، ۴۵ قلم در زیاندهی مطلق قرار دارند و مابقی محصولات نیز حاشیه سود زیر ۱۵٪ دارند. سود خالص ما در سال مالی ۱۳۹۹، ۷٪ و در سال ۱۴۰۰، ۵٪ بود. از ۸۳ پروانه دارویی ما در سه ماهه امسال، فقط ۳۰ قلم تولید کردیم. در بین این ۳۰ قلم، ۲۰ قلم زیانده هستند اما به دلیل باز ماندن کارخانه مجبور به تولید هستیم. شرایط بسیار اسفناک است. باید برای حل مشکلات دنبال کارهای غیرمتعارف باشیم چون تمام راه‌های دیگر طی شده و فایده‌ای نداشته است. سندیکا باید حرف اول و آخر را درباره صنعت داروسازی بدهد. جلسه و ملاقات دیگر جواب نمی‌دهد و هر کاری لازم است باید تا پایان تیر ماه انجام شود.

تعدیل نیرو به دلیل شرایط حاکم بر صنعت داروسازی

علی زمانی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: شرکت‌های غذایی به راحتی خودشان قیمت‌گذاری و به سندیکاهای مربوطه اعلام می‌کنند. در گروه مینو حاضر شدم به دلیل تولید داروی زیانده متهم به پخمگی شوم اما تولید این داروها را متوقف نکنم به دلیل اینکه مردم به این داروها نیاز دارند. در کدام صنعت کشور وضعیت به این شکل است؟ از سال قبل تاکنون ۱۵٪ تعدیل نیرو داشتیم و با ادامه وضعیت فعلی ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر نیز تعدیل نیرو خواهیم داشت. در سه ماهه نخست امسال زیانده بودیم.

دو، سه ماه دیگر کارخانه را تعطیل می‌کنم

محمدرضا احمدی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: به عنوان یک شرکت داروسازی خصوصی و کوچک، با تاخیر در پرداخت حقوق کارگران و تعدیل نیرو مواجه شده‌ام. یک خط جدید ساخته‌ام که آن را فعال نخواهم کرد و سایر طرح‌های توسعه را نیز نیمه کاره راه کرده‌ام. با ادامه این وضعیت دو سه، ماه دیگر کارخانه را تعطیل خواهم کرد.

هشدار به عین‌اللهی و دارایی/ناتوانی و بی‌توجهی شما سلامت مردم را به خطر می‌اندازد

عباس کبریایی‌زاده عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: وزارت بهداشت تولیت نظام سلامت ایران را بر عهده دارد. براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، متولی نظام سلامت باید دسترسی به داروی ایمن، موثر و باکیفیت را تضمین کند. به گفته WHO، یکی از مخاطرات نظام سلامت، مدیران نظام سلامت هستند. وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با بی‌توجهی به مسوولیت خود سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند چون باعث عدم دسترسی مردم به دارو می‌شوند و درمان مردم دچار اختلال می‌شود. ما در تحریم بین‌المللی هستیم که بزرگترین مخاطره برای کیفیت و ایمنی حوزه دارو است. علاوه بر این تحریم، ناتوانی وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در تصمیم‌گیری و بی‌توجهی به مسوولیت خود نیز سلامت مردم را به خطر می‌اندازد‌.

از استعفای اینانلو تشکر می‌کنم

محمد منتصری عضو سندیکای صاحبانع صنایع داروهای انسانی ایران گفت: از پیشنهاد قیمت‌گذاری دارو توسط سندیکا حمایت می‌کنم و از قبل نیز باید میزان افزایش قیمت دارو به صورت عمومی اعلام شود‌. مسوول اصلی حوزه دارو وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل امور دارو هستند. از اینانلو (مدیرکل دارو) به دلیل استعفا دادن تشکر می‌کنم چون نشان داد حاضر نیست به هر قیمتی و حتی قیمت جان مردم به صندلی خود بچسبد. هرچند دوباره وی را راضی کردند که به کار خود ادامه دهد.

صنعت داروسازی مثل زلنسکی عمل نکند!/شاخ و شانه بکشید، سریعا برخورد می‌کنند!

محسن رحمانی عضو سندیکای صاحبانع صنایع داروهای انسانی ایران گفت: ما نمی‌توانیم تولید نکنیم، مگر اینکه مواد اولیه نداشته باشیم. عدم تولید در صنعت داروسازی عملی نیست. ما تولید نکنیم گرگ‌هایی در کشور هستند که منتظر این فرصت هستند. تهدیدی به نام واردات در سایه نشسته است و کیفیت و قیمت هم برای آن مهم نیست و متاسفانه از جاهایی هم حمایت می‌شود. شرایط کشور شرایط شاخ و شانه کشیدن نیست چون سریعا با شما برخورد می‌کنند. از پیشنهاد قیمت‌گذاری دارو توسط سندیکا حمایت می‌کنم. صنعت داروسازی نباید مثل زلنسکی عمل کند، باید به نحوی با دولت توافق کنیم. دولت برایش مهم است که فقط بگوید قیمت دارو افزایش نمی‌یابد و نتیجه این سیاست هم برایش مهم نیست.

برای هیچکس شاخ و شانه نمی‌کشیم؛ فقط هشدار جدی می‌دهیم

مهدی پیرصالحی عضو سندیکای صاحبانع صنایع داروهای انسانی ایران گفت: ما برای هیچکسی شاخ و شانه نمی‌کشیم. فقط اظهار نگرانی می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که صنعت پرافتخار صنعت داروسازی مضمحل نشود و به سرنوشت صنعت نساجی دچار نشود. از دفتر رئیس‌جمهوری و رهبری درخواست ملاقات خواهیم کرد و از آنها پیگیر حل مشکلات خواهیم شد. برای حل مشکلات زمان خواهیم داد و در صورت عدم حل مشکلات به سمت قیمت‌گذاری دارو توسط سندیکا خواهیم رفت. زیاده‌خواهی نمی‌کنیم و فقط حداقل سود ممکن برای ادامه حیات صنعت را می‌خواهیم‌. تبعات قیمت‌گذاری توسط سندیکا بر عهده مسوولانی خواهد بود که دیر تصمیم می‌گیرند.

منبع: فانا

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 2 =

کلید مقابل را فعال کنید