تهران
کد خبر:5018
پ
ارز ترجیحی

دولت و مجلس؛ حذف ارز ترجیحی دارو به صلاح کشور نیست

حذف ارز ترجیحی دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت پیش بینی شده است و مجلس بارها نسبت به عواقب اجرای این طرح به دولت هشدار داده است. حالا خبر رسیده است که قرار است این طرح در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بررسی شود. نوشته پیش رو مواضع نمایندگان مجلس را بررسی می‌کند.

به گزارش فارمانیوز، بررسی آثار حذف ارز ترجیحی دارو و تجهیزات پزشکی در بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در دستور کار هفته جاری کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در همین حال اغلب نمایندگان در اظهار نظراتی جداگانه مخالفت خود را با حذف ارز ترجیحی دارو اعلام کردند. همچنین رییس دولت سیزدهم نیز هفته گذشته در گفتگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که فعلا دولت برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی نان و دارو ندارد.

برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس در رابطه با طرح حذف ارز ترجیحی

حذف ارز 4200 تومانی ابتدا با یک لایحه دو فوریتی از سوی دولت سیزدهم به مجلس ارائه شده بود که نمایندگان با آن مخالفت کردند. همچنین ایده پرداخت یارانه نقدی به آن را تورم زا دانستند. اما در نهایت با رای به کلیات لایحه بودجه سال 1401 در عمل به اجرای آن رای مثبت دادند. در همین رابطه، خبرگزاری رسمی دولت در خبری اعلام کرد که مجلس با حذف ارز 4200 تومانی موافقت کرده است. اما با گذشت چندین روز از انتشار آن، بسیاری از نمایندگان مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

در همین حال، سخنگوي كميسيون تلفيق خبر داد که رييس مجلس طي مدت اخير با رييس دولت و معاون اولش جلساتی مشترک در همين راستا برگزار كرده است. وی گفت: در این جلسه مقرر شد که دولت بايد راهكارهاي خود را براي مديريت کمبودهای ناشی اجرای این طرح به مجلس ارايه كند. در واقع آنها از دولت تضمین گرفتند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاها و اقلام اساسی را با نرخ ثابت به مردم برساند.

دولت هیچ راهکاری برای مدیریت عواقب حذف ارز ترجیحی ندارد

با توجه به شروط مجلس در رابطه با طرح حذف ارز ترجیحی، اما دولت هنوز در این امر موفق نشده و نگرانی اعضای خانه ملت هم به قوت خود باقی است. در حال حاضر درباره راه حل جبرانی اجرای این طرح، هنوز اعضای خانه ملت به دولت اعتماد پیدا نکردند و همین امر سبب شده تا نتوانند با قطعیت دراین خصوص به اظهار نظر بپردازند. همین امر سبب شده است که برخی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌هایی جداگانه اعلام کنند که دولت هیچ راهکاری برای مدیریت عواقب حذف ارز 4200 تومانی ندارد.

در همین رابطه علیرضا پاک ‌فطرت، نماینده شیراز با اشاره به تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: اینکه دولت می‌گوید حذف ارز ترجیحی را جبران می‌کنیم و مثلا دارو و نهاده‌های دامی را مدل دیگری تامین می‌کنیم، حرف مفت است، شاید دو ماه بتوانند این کار را بکنند ولی بعد دیگر توانش را ندارد.

۶ تا ۸ درصد جمعیت کشور زیرپوشش هیچ بیمه ای نیستند

در حالیکه برخی از کارشناسان و مسئولان دولتی موافق حذف ارز ترجیحی دارو، شرکت‌های بیمه‌ای را به عنوان مجری اجرای این طرح می‌دانند اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز چهارشنبه 22 دی ماه اعلام کرد که ۶ تا ۸ درصد جمعیت کشور زیرپوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. وی در ادامه گفت: هر تصمیمی که در دولت گرفته شود باید اول مردم اغنا شوند زیرا هم اینک وضعیت مناسبی در کشور وجود ندارد و ۵۲ تا ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود.

دولت به جای حذف ارز ترجیحی با رانت‌خواران و سوداگران دارو مقابله کند

در ادامه اظهار نظر نمایندگان مجلس در رابطه با حذف ارز ترجیحی نان و دارو،  نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس یازدهم گفت: «شاه‌کلید بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی است. هنر دولت باید این باشد که جلوی رانت‌خواران را بگیرد و دست اضافه‌خواهان را قطع کند نه اینکه صورت‌ مسئله را در شرایط فعلی کشور حذف کند، حذف ارز ترجیحی به ضرر دولت است.»

یک بام و دو هوای برخی از نمایندگان مجلس

در کنار اظهار نظر بسیاری از نمایندگان مجلس که با قاطعیت، مخالفت خود را با حذف ارز ترجیحی نان و دارو اعلام کرده‌اند برخی از نمایندگان نیز در جبهه موافقان حذف ارز ترجیحی دارو ایستاده‌اند. با این وجود همین نمایندگان موافق نیز در سخنان خود نسبت به عواقب ناگوار اجرای این طرح به دولت هشدار می‌دهند اما از مسئولیت این عواقب شانه خالی می‌کنند و توپ را در زمین دولت می‌اندازند. نا گفته پیداست که در صورت اجرای این طرح، این نمایندگان با ذکر این گفته که “ما از قبل گفته بودیم” مجددا مسئولیت رای موافق خود را نادیده خواهند گرفت و دیگران را مسئول این شرایط می‌دانند.

مجلس همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که ارز ترجیحی دارو حذف نشود

حسينعلي شهرياري، رئیس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با بيان اينكه «دولت در لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ آورده كه ارز ترجيحي همه دارو‌ها حذف خواهد شد»، به خبرگزاري ميزان گفته است: «البته مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق و صحن مجلس، همه تلاش خود را به‌ كار مي‌گيرد تا ارز ترجيحي دارو حذف نشود؛ چرا كه با اين كار، مردم براي تامين دارو با مشكل مواجه مي‌شوند.»

رسانه تخصصی دارو
دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • گوارگام 12 اسفند 1400 / 3:45 بعد از ظهر
    0 0

    کاربرد گوارگام در صنایع غذایی
    استفاده از این ماده در صنایع غذایی نظیر کارخانجات تولید نوشیدنی، عصاره، شیرهای طعم دار، شیر کاکائو، بستنی، پودینگ، ژله، مربا، نان، ماکارونی، بیسکویت، سوسیس، ژامبون، مایونز و….. می ‌باشد. همچنین از این ماده بعنوان یک متمم غذایی قوی برای افزایش وزن و تنظیم کلسترول یاد می شود ودر نوشابه ها بعنوان تثبیت کننده مصرف می شود . برای اطلاعات بیشتر و خرید وارد لینک زیر شوید:
    https://pouyavision.com/what-is-guargam/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − ده =

کلید مقابل را فعال کنید