تهران
کد خبر:4858
پ
مواد موثره ایرانی ارزن تر از مشابه خارجی
روشنگری ١؛

مواد موثره ایرانی ارزان تر از محصول مشابه خارجی

سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی و بسته بندی دارویی در نظر دارد در راستای رسالت خود در خصوص شفاف سازی حوزه دارو و کمک به بهبود زیر ساخت های تخصصی صنعت داروسازی مطالبی را در این خصوص منتشر نماید. به گزارش خبرنگار فارمانیوز، اخيراً در موضوع قيمت گذاري مواد مؤثره دارويي مباحثی براي حل همه مشكلات […]

سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی و بسته بندی دارویی در نظر دارد در راستای رسالت خود در خصوص شفاف سازی حوزه دارو و کمک به بهبود زیر ساخت های تخصصی صنعت داروسازی مطالبی را در این خصوص منتشر نماید.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، اخيراً در موضوع قيمت گذاري مواد مؤثره دارويي مباحثی براي حل همه مشكلات گرانی دارو مطرح گردیده که چنان غير كارشناسي و بدور از واقعيت است كه در این خصوص فقط سرفصل های آن را بند به بند در گزاره های مختلف بررسی خواهيم نمود.

اثر قيمت مواد مؤثره دارويي بر قيمت دارو بطور متوسط ٣٠٪؜ است. يعني اگر ماده مؤثره اي (بر اساس ادعاي غير كارشناسي) حتي تا دو برابر قيمت جهاني !!! عرضه شده باشد حتي اگر قيمت را تا نصف تقليل دهيم، اثر آن در قيمت تمام شده دارو بيشتر از ١٥٪؜ نيست.

قابل توجه است كه مكانيزم مقايسه اين كارشناسان منتقد، بر اساس نرخ تسعير دلار ٤٢٠٠ تومانی است و حال انكه بر كسی پوشيده نيست كه برای واردات بخشی از مواد واسطه ارز ترجيحی استفاده می شود و ساير مواد مصرفی و هزينه های توليد بر اساس بازار آزاد هزينه شده و نرخ معادل تسعير ارز بطور متوسط ١٠١٤٠ توماني است (چرا كه اثر مواد واسطه نيز بطور متوسط ٧٠٪؜ قيمت تمام شده مواد مؤثره دارويی است) بنابر اين ادعای دو برابری قيمت نسبت به محصول خارجی قابل نقد اساسی است و نرخ واقعی عمده مواد مؤثره بر اساس نرخ تسعير واقعی (١٠١٤٠ تومانی) نه تنها دو برابر خارجی نيست بلكه ارزانتر از مشابه خارجي است.

دو زاويه متضاد، كاهش ارزبری ( يعني افزايش مصرف مواد داخلی با نرخ آزاد) و قيمت عرضه قابل رقابت با نرخ تسعير ٤٢٠٠ تومانی، قابل جمع در يک بررسی كارشناسانه نيست و بديهی است هر قدر وابستگي به مواد واسطه كاهش يابد و از مواد داخلی استفاده گردد، قيمت مواد مؤثره در مقايسه با مشابه خارجی به نرخ تسعير ارز آزاد نزديكتر و گرانتر از شرايط جاری خواهد گرديد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 8 =

کلید مقابل را فعال کنید