تهران
کد خبر:1994
پ
آزادسازی گام به گام نرخ ارز دارویی/ شرکت های داروسازی، پاره های وجودی تولید در کشور

رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی: آزادسازی گام به گام نرخ ارز دارویی/ شرکت های داروسازی، پاره های وجودی تولید در کشور

مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نشست بررسی ارز ۴۲۰۰ تومانی حوزه دارو در کلاب هاوس گفت: اگر شرایط تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود نداشته باشد، نرخ ارز حوزه دارو به ناچار و البته به صورت گام به گام، به سوی آزاد شدن پیش خواهد رفت. البته […]

مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نشست بررسی ارز 4200 تومانی حوزه دارو در کلاب هاوس گفت: اگر شرایط تأمین ارز 4200 تومانی وجود نداشته باشد، نرخ ارز حوزه دارو به ناچار و البته به صورت گام به گام، به سوی آزاد شدن پیش خواهد رفت. البته در حال حاضر، تمایل نظام و وزارت بهداشت به حفظ ارز 4200 تومانی حوزه دارو تا حد ممکن است. حتی اگه شرایط به سمت آزاد شدن نرخ ارز پیش برود، سیاست کلی نظام در راستای حمایت از تولید ملی و کاهش واردات حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نشست مجازی بررسی ارز 4200 تومانی حوزه دارو در کلاب هاوس، با اشاره به اینکه قبل از دوره دکتر نمکی در وزارت بهداشت، مبانی مصرف و بودجه های دارو کاملاً غیرمنطقی بود، گفت: در سال های اخیر مشاهده شد که با کاهش نزدیک به دو میلیارد دلار بودجه، کشور بدون مواجهه با بحران دارو، توانست نظام دارویی را به خوبی اداره کند. این تجربه در گذشته هم وجود داشته است.

اختراعی افزود: در سال های گذشته، برای بسیاری از کالاها حتی کالاهای لوکس مانند خودرو و برای ارز مسافرتی، ارز دولتی داده می شد. کل بودجه مواد موثره 150 میلیون دلار بود که شاید با وارد نکردن چندین خودروی گران قیمت در آن سال ها، این بودجه تأمین و توانایی تولید 70 درصد (از لحاظ ارزشی) نیاز مواد موثره داخلی حاصل می شد. این روزها، کمبود منابع ارزی ناشی از تحریم و عدم فروش نفت و گاز است که یک بحران ارزی به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی، قطعاً کشور به سمت افزایش واردات نخواهد رفت، گفت: اینطور نخواهد شد که مثلاً آسپرین داخلی کم تولید و آسپرین اصلی وارد شود. همانطور که در دوران جنگ، سیاست های کوپن تجربه و با 300 میلیون دلار، کل دارو و تجهیزات پرشکی موردنیاز تولید شد، ممکن است دوباره به چنین دورانی برگردیم.

فرامرز اختراعی در خصوص مدیریت منابع ارزی کشور اظهار داشت: با توجه به شرایط ایجاد شده، بعید به نظر می رسد تا حدود 10 سال آینده از نظر منابع ارزی کشور بتواند به شرایط مطلوبی دست پیدا کند. پس باید منابع ارزی را مدیریت کرد؛ مدیریت هم یعنی اینکه می توان با 150 میلیون دلار، مواد واسطه دارویی و با کمتر از 500 میلیون دلار، کل مواد موثره مورد نیاز داخل را تأمین نمود. همچنین برای داروهای حیاتی و وارداتی مانند انسولین، فاکتورهای خونی و دیگر داروها، بین 100 تا 150 میلیون دلار نیاز است.

رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی، اینکه برخی خیال می کنند با آزاد شدن نرخ ارز، راه واردات در این حوزه باز می شود و می توانند در این حوزه به سودآوری برسند را امری محال و غیرممکن دانست و گفت: اگر می بینید که در کمیسیون تلفیق مجلس همه چیز برای آزادسازی ارز دارو تمام شده بود اما در یک جلسه کمیسیون بهداشت کاملاً نرخ ارز ترجیحی برای دارو حفظ شد، علت آن مباحث کلان نظام، یعنی حمایت از حقوق مردم و پیشگیری از آشوب های احتمالی است؛ آشوب هایی که ممکن است آگاهانه یا ناآگاهانه در جهت حفظ منافع از سوی بنگاه های تولیدی و یا دیگر بخش های جامعه ایجاد شود و کشور را وارد جریانات خطرناک تری نماید.

وی ادامه داد: تا دو سال بعد از پایان جنگ تحمیلی، ارز دارو 70 ریال بود و پیشرفت و توسعه در نظام دارویی ایجاد شد، شرکت های بزرگ را ساخته و تولید داخلی آغاز شد و خودکفایی نیز در مسیر خود قرار گرفت. بنابراین فارغ از اینکه برای بنگاه های دارویی، به خصوص بنگاه های وارداتی، پایین بودن نرخ ارز، ضرر بزرگی است، ولی منافع مردم و شرایط خاص کشور در اهمیت بالاتری قرار دارد.

اختراعی گفت: به هر حال با وجود همه موارد مطرح شده، اگر شرایط تأمین ارز 4200 تومانی وجود نداشته باشد، نرخ ارز حوزه دارو به ناچار و البته به صورت گام به گام، به سوی آزاد شدن پیش خواهد رفت. البته در حال حاضر، تمایل نظام و وزارت بهداشت به حفظ ارز 4200 تومانی حوزه دارو تا حد ممکن است. حتی اگه شرایط به سمت آزاد شدن نرخ ارز پیش برود، سیاست کلی نظام در راستای حمایت از تولید ملی و کاهش واردات حفظ خواهد شد.

رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک مرام نامه تعریف شده دارد که قانون اساسی هم بر اساس آن نوشته شده است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین جملات بنیانگذار انقلاب اسلامی در خصوص خودکفایی بود که معتقد بود با قطع هر بند از وابستگی و واردات، یک قدم بیشتر به سمت خودکفایی نزدیک خواهید شد. این جمله را زمانی امام خمینی مطرح کرد که کشور توان تولید حتی یک دکمه صدفی داخل را نداشت اما خداروشکر امروز شاهدیم که کشور، عمده داروی مورد نیاز را در داخل، تولید و تأمین می کند.

اختراعی در ادامه افزود: چه بخواهیم چه نخواهیم کشور به سمت آزاد شدن گام به گام نرخ ارز پیش خواهد رفت، چراکه منابع دولت کم است. هرچند که به نظر من، متأسفانه مدیریت دولتی از منابع، کمتر و ضعیف تر است. هنوز آنقدر وضعیت کشور حاد نشده که دولت نتواند 1.5-1 میلیارد دلار ارز حوزه دارو (با توجه به اهمیت حوزه دارو نسبت به سایر کالاها حتی کالاهای اساسی) را تأمین کند.

وی اظهار داشت: دولت و نظام تلاش می کند تا قیمت دارو برای بیماران را حفظ کند؛ هرچند این رویه، به سود تولیدکنندگان دارو نیست که بخشی از تعرفه یا یارانه را بر عهده صنعت بگذارند، اما در شرایط امروزی راه دیگه ای وجود ندارد چراکه بیمه ها و سایر ارکان مرتبط، آمادگی و فرایند منطقی برای جبران ندارند و مردم هم باور نمی کنند. قطعاً با آزاد شدن یکباره نرخ ارز، اتفاقاتی که در موضوع سوخت افتاد، به مراتب بسیار شدیدتر در حوزه دارو اتفاق خواهد افتاد اما افزایش گام به گام، چون فشار اقتصادی را تقسیم می کند، مشکل حادی ایجاد نمی کند. بنابراین ارز دارو در نهایت آزاد خواهد شد.

اختراعی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما در سندیکای مواد اولیه دارویی، نامه ای را نوشته ایم که به طور آزمایشی مواد پایه و واسطه در صنعت مواد موثره دارویی، با مکانیزم بدون انتقال ارز وارد شود که شاید حتی کمی گرانتر از ارز نیمایی هم باشد. اثر آن در قیمت دارو مشخص خواهد شد و تضمین گرفته ایم که قبل از واردات، قیمت دارو هم اصلاح شود. ما به هیچ عنوان راضی نیستیم که قیمت دارو پایین بماند و شرکت های دارویی دچار بحران شوند چراکه این شرکت ها پاره های وجودی تولید در کشور هستند.

رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی در پایان با تأکید بر اینکه عده ای باید بدانند که تغییر قیمت مواد موثره ناگزیر اتفاق می افتد، گفت: به عنوان مثال در سال جاری با وجود تورم 45 درصدی، سندیکا با افزایش حداکثر 25 درصدی در مواد موثره دارویی موافقت کرده است و این اطمینان داده می شود که اگر خلاف این مورد اتفاق افتاد، محدودیت آن کالا لغو شود و واردات آن صورت گیرد. البته برخی مواد مانند استامینوفن، قیمت جهانی مواد پایه آن افزایش پیدا کرده است. بنابراین در سال جاری و در راستای حمایت تولیدکننده های داروی نهایی، قیمت عموم مواد موثره داخلی، بجز در موارد محدود، مانند مثالی که ذکر شد، بیشتر از 25 درصد افزایش پیدا نخواهد کرد.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شانزده =

کلید مقابل را فعال کنید