تهران
کد خبر:1474
پ
فاقد تصویر شاخص

840 میلیون دلار اختصاص ارز تامین دارو در سال 99 تا امروز، 390 میلیون دلار برای صنعت داروسازی و 450 میلیون دلار برای واردات محصول نهایی

به گزارش روابط عمومی سندیکای مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی جلسه مشترک این سندیکا با هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با حضور دکتر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو و دکتر شریف اعلم، رئیس اداره ماده اولیه سازمان غذا و دارو به میزبانی شرکت […]

به گزارش روابط عمومی سندیکای مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی جلسه مشترک این سندیکا با هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با حضور دکتر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو و دکتر شریف اعلم، رئیس اداره ماده اولیه سازمان غذا و دارو به میزبانی شرکت تماد، صبح امروز یکشنبه 20 مهرماه برگزار گردید. این نشست با قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و خیر مقدم مهندس علیپور، مدیر عامل شرکت تماد آغاز گردید و اعضای هیئت مدیره هر دو سندیکا مسائل، مشکلات و دغدغه های پیش روی صنعت دارسازی را به بحث و گفتگو گذاشته و پیشنهاداتی را ارائه نمودند

شرح این نشست به شرح زیر منتشر میگردد:

 

دکتر عبده زاده، رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی

ما معتقد هستیم هیچ یک از بخش ها به تنهایی رشد نخواهد کرد و با اتکا به اشتراکات میتواند رشد و توسعه پیدا کرد.

ما در مباحث صنفی در حوزه مواد موثره و بسته بندی دو مساله مهم داریم

  1. گله مندی تولیدکنندگان دارو از تغییر مداوم قیمت مواد اولیه داروست با علم به اینکه برخی مواد موردنیاز تولید مواد موثره ارز میگیرد و برخی نمیگیرد و تحت تاثیر مواد اولیه است ولی ما با تغییر قیمت های ماده اولیه امکان تغییر قیمت نداریم.

پیشنهاد: در مبحث قیمت مواد اولیه یک کمیته تشکیل شود که متشکل از سندیکای مواداولیه،سندیکای تولید کنندگان دارو و سازمان باشد و قبل از هرگونه تغییر قیمت مواد موثره در این کمیته تصمیم گیری شود. البته برخی از تولید کنندگان مواد موثره با افزایش قیمت های صورت گرفته حتی در دوسال اخیر هیچ تغییری در قیمت ها ایجاد نکردند مانند برخی تولید کنندگان داروهای بیماران خاص.

در حوزه بسته بندی به مراتب موضوع حادتر است و قیمت ها روزانه تغییر میکند.

 

  1. مساله مهم مساله زمانبندی تامین است که با وجود تحریم ها و حمل و نقل نیاز است که قرارداد عقد شود که شرکت های تولیدداروی نهایی بتوانند برنامه ریزی تولید خود را به منظور تامین داروی مردم صورت دهند.

 

مهندس اختراعی، رییس سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی

اساس سندیکای ما خدمت به مردم است.

صنعت و شرایط به سمتی پیش رفته که وابستگی در حوزه ماده اولیه و محصول نهایی روز به روز هم بیشتر شده است.

اولین و مهم ترین موضوع سندیکاها علی الخصوص در حوزه دارو بسیار مهم است که به فکر مردم باشیم ، در ابتدای تولید مواد موثره در کشور متاسفانه عده ای اصلا میگفتند نیازی به تولید ماده موثره دارویی در کشور نداریم امروز ملاحظه میکنیم برترین کشورهای جهان در حوزه دارو به سمت تولید مواد موثره رفته اند.

زمانی که شرکت داروسازی موفق عمل میکند و صادرات میکند ما به عنوان به عنوان سندیکای ماده اولیه افتخار میکنیم به  تولید و صادرات دارو در کشور حیات و ممات و ما به هم متصل است و قطعا منافع ما در کشور مشترک است.

در حوزه تامین مواد موثره دارویی با بیش از 50% که هزینه واردات مواد اینترمدیت هاست  اتفاقا تنها جاییست که هزینه تولید ثابت است و سایر مواد متاسفانه هرروز درحال تغییر است و ما چاره ای نداریم    به جز تامین این مواد با قیمت های روز بازار، موضوعی که همیشه به آن اتکا داشتیم در حوزه ایست که قیمت ما قابل اتکا نسبت به REFRENCE PRICE باشد. و رفرنس ما هم شرکت های معتبر هند و چین هستند و ما برروی این قیمت ها در سندیکا نظارت کامل داریم.

ما کاملا با کمیته موافق هستیم و نظرمان این است که در کمیته قیمت گذاری نمایندگان سازمان و سندیکای موادموثره باشند و نماینده موادموثره هم برای پاسخگویی در جلسات حضور داشته باشد ولی چون سندیکای صاحبان داروهای انسانی ذینفع هستند نمیتوانند در جلسات قیمت گذاری حاضر باشند.

اگر به سمتی برویم که شرکتهای مواد موثره برایشان تولید صرفه نداشته باشد و تولید نکنند، قطعا شرکت های داروسازی ضرر خواهند کرد. همانطور که اگر شرکتهای داروسازی تولید نکنند ما ضرر خواهیم کرد و قطعا منافع مشترک وجود دارد بین شرکتهای داروسازی و موادموثره کشور.

ما در سندیکا هزینه تمام شده را محاسبه کرده ایم و ارز معادل را محاسبه کرده ایم و این قیمت ها باید با REFRENCE PRICE مطابقت داشته باشد.

اگر لازم است دارو قیمتش افزایش یابد باید برود بالا و اصلا شکی در این حوزه نیست و قطعا اگر قیمت ماده اولیه را باید نگه داشت که شرکتها ضرر نکنند باید صورت پذیرد.

در حال حاضر شرکت تماد 80% مواد موثره تولید میکند و 20% محصول نهایی اگر سود محصول نهایی را مقایسه کنیم متوجه می شوید که مواد موثره سود بسیار ناچیزی دارد و ما با جدیت اجازه سود زیاد در تولید موادموثره را نخواهیم داد. اساس سندیکای ما خدمت به مردم است.

در حوزه بسته بندی بسیار سرعت تحولات بالاست و هرروز قیمت مواد اولیه آنها افزایش دارد ولی قطعا باید نظارت ها افزایش یابد تا خدایی نکرده کسی سوءاستفاده نکند.

قطعا ارز باید به تولید تعلق گیرد و ما با قاطعیت دفاع میکنیم و باید ارز در ابتدا به واحد واسطه بعد مواد موثره و بعد به واردات دارو اختصاص یابد.

ما باید از تولید داخل خودمان حمایت کنیم و در ابتدا شرکت های ماده موثره باید ارزشان را بگیرند که رقم ناچیز 150میلیون دلار است و در مرحله بعد باید ارز تولیدکنندگان دارو که حدود 600 میلیون دلار است باید اختصاص یابد.

بساط تولید در کشور نباید به هم بریزد که فضا برای واردکنندگان باز شود.

دکتر نجفی عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی

پیشنهادی که دکتر عبده زاده در رابطه با ایجاد کمیته مشترک بیان کردند بسیار پیشنهاد خوبیست که مهندس اختراعی هم مورد استقبال قرار دادند و میتوانند ملاک نزدیکی و اتفاقات خوبی در کشور باشد.

من فکر میکنم اگر در این کمیته سازمان حمایت همه حضور داشته باشند اتفاقات بهتری خواهد افتاد چون سازمانی است که هم حامی تولیدکنندگان است و هم حامی مصرف کنندگان است و میتوانند با حضور خود نتایج خوبی را ایجاد نمایند.

ما در کشوری زندگی میکنیم که ارز برای تمام بخش های کشور مهم است. اگر در تولید مواد موثره نگاه کنیم بخشی را برای واردات مواد حد واسطه ارز برمی داریم و برخی مواد را هم از داخل خریداری میکنید که قطعا آن محصولات هم ارزبری داشته است. و در مجموع ارز مصرف از واردات مواد موثره بیشتر خواهد شد.

دکتر کبریایی زاده، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی :

با همدلی و همفکری میتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم آن چیزی که تا امروز ما را پیش برده و دارایی های زیادی به ما داده همین همدلی بوده و اینها ارزش بسیار بالایی دارد. من هم پیشنهاد دارم که سازمان حمایت وارد این کمیسیون نشود. چون سازمان حمایت خیلی در حوزه تخصصی دارو اطلاعات ندارد، زنجیره تامین دارو در کشور یک زنجیره دانش محور است و دانش بنیان شده است.

امروز صنعت ماده اولیه و فینیش سازها گروگان دیوان سالاری دولتمردان است و باید با محبت دست به دست هم دهیم تا مسائل حل شود.

مهندس موسوی، عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی:

بحث تخصیص ارز در سازمان دارد خوب پیش میرود و به بانک مرکزی میرسد ولی متاسفانه در بانک مرکزی بلاتکلیفی وجود دارد و اینکه هیچ اطلاعاتی در بانک مرکزی وجود ندارد.عده ای در بانک مرکزی آمدند و گفتند که مبلغی را میگیرند تا ارز را تخصیص دهند و واقعا اگر این اتفاق می افتد باید فکری اندیشیده شود.

همزمان با محصول تولیدی در کشور همان محصول به منظور واردات ارز دولتی میگیرد و این بسیار موضوع مهمی است و درحال از بین بردن تولیدکنندگان مواداولیه است.

مهندس علی پور، عضو هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی:

در رابطه با شرکت تماد در ابتدا صادرات مهم ترین سرمایه ما است و پس از آن حاشیه سود محصولات دارویی است و بعد شبه فینیش ، نارکوتیک ها و در آخر ماده اولیه در حالی که بیشترین انرژی در خوزه تولید مواد موثره است

حجم سنگین کارها و فعالیتها در سازمان غذا و دارو میتواند باعث شود بخش عمده ای از فعالیت ها باتوجه به شرایط دو سندیکا به سندیکاها واگذار شود. در حوزه صادرات متاسفانه به خاطر کندی سازمان غذا و دارو مشکلاتی ایجاد شد. ضوابطی که در سازمان وجود دارد برخی دست و پاگیر تولیدکنندگان است باید شرایط باتوجه به تحریم ها و کرونا بازنگری شود و اگر سندیکاها میتوانند کمک نمایند نمایند.

دکتر محمدی، مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

خوشحالم که تجمیع دو سندیکا را درکنار هم میبینم و هرچند که نیاز به جلسات مستمر وجود دارد که ابهامات سندیکاها رفع گردد. درخصوص مسائل مطرح شده اگر بخواهیم جمع بندی کنیم بحث تشکیل یک کمیته است که ماهم در سازمان غذا و دارو به این نتیجه رسیدیم که در بحث قیمت گذاری مواد اولی ورود کنیم. برای خود من هم سوال است که ماده اولیه که داروی نهایی آن قیمت گذاری میشود و مواد موثره آن قیمت گذاری نمی شود. و این قطعا یک فاجعه است. ما درباره قیمت گذاری موادموثره حتما انجام خواهیم داد و ورود خواهیم کرد و این کار را انجام و ابلاغ خواهیم کرد. کمیته رفع موانع تولید هم جز اقداماتی است که سریعا در سازمان صورت خواهد پذیرفت.

ما شکایت های زیادی در حوزه افزایش موادموثره داریم که میتوانیم بررسی کنیم و این درخواست ها و شکایتها لازم است رسیدگی شود تا ثبات به منظور تامین دارو ایجاد شود.

آخرین آمار اختصاص ارز دارو تا این لحظه

840 میلیون دلار کل ارز تخصیص یافته به تامین دارو بوده است

390 میلیون دلار برای صنعت داروسازی کشور(تامین مواد موثره و واردات حدواسط)

450 میلیون دلار برای واردات داروی ساخته شده

شریف اعلم:

بسیار خوشحال هستم که دو سندیکا را درکنار هم میبینم که اتفاق بسیار خوبی است که فارغ از برخی اختلاف نظرها این وحدت و وفاق جواب خواهد داد و سیاستی که بسیار میتواند مفید باشد این است که ما برآیند نظر سندیکاها را داشته باشیم و امور را به سندیکاها واگذار کنیم و درنهایت در سازمان چکش کاری کنیم.

بحث ارز موضوعی است که  بسیار درگیر آن هستیم و شرکتها را درگیر خود کرده، متاسفانه مواردی داشتیم که ماده ای که در کشور تولید میشود به اندازه مصرف 5 سال وارد کشور شده است.

ماده ای که سال گذشته با ارز دولتی،10میلیون دلار ارزبری داشته امسال در شش ماه اول سال 65 میلیون دلار ارزبری داشته است.

ماده ای را شرکت ماده اولیه گفت تامین می کنم به علت عدم تخصیص ارز متاسفانه نتوانسته تامین کند و با جلسات بازخوانی برگزار شده به سرعت لیست ممنوعیت ها را تغییر خواهیم دادو قطعا در این موارد ما از ظرفیت هایی که در هر دو سندیکا هست استفاده می کنیم.

بحث تولید ما تقویت تولید داخل است و کمیته ای در کشور ایجاد کردیم مولکول های موردنیاز کشور تقویت و در داخل کشور تولید گردد و اولویت ما نیز تولید حد واسط هاست. شرکت های بازرگانی که هیچ تولیدی ندارند را منوط کردیم که از شرکت تولید کننده نامه داشته باشد برای دریافت ارز دولتی با توجه به حجم کارها ما باید به سمت تفویض امور به سندیکاها برویم و با توجه به  امور تسهیل شود ما نیاز داریم از ظرفیت سندیکاها استفاده کنیم.

 

 

انتهای پیام/

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

کلید مقابل را فعال کنید