تهران
کد خبر:5328
پ
IMG_0228

مراسم افتتاحیه مرکز تحقیقات کیمیا نوین دارو+گزارش تصویری

روز چهارشنبه یکم تیر ماه ۱۴۰۱ مراسم افتتاحیه واحد تحقیقت دارویی شرکت کیمیاگران امروز با عنوان ” مرکز تحقیقات کیمیا نوین دارو (KND)” در سالن نشست‌های این مرکز برگزار شد. در این مراسم جمعی از مدیران و معاونین شرکت کیمیاگران امروز، تعدادی از سهامداران، نمایندگانی از سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، متخصصان و صاحب نظران صنعت تولید مواد شیمیایی و دارویی حضور داشتند و پس از ارائه توضیحاتی درباره معرفی فعالیتهای این مرکز تحقیقاتی، بازدید از آزمایشگاه و محیط تحقیقاتی توسط حاضرین انجام گرفت.

به گزارش فارمانیوز، در ابتدای مراسم دکتر نامی هدف از ایجاد این پروژه را ایجاد یک مرکز تحقیقاتی متمرکز برای مجموعه کیمیاگران امروز اعلام کرد که افزایش سبد محصولات شرکت و تکمیل زنجیره تولیدی که هم اکنون در مجموعه کیمیاگران در حال انجام است را دستور کار قرار داده است. وی افزود: این مجموعه حدودا 700 متر وسعت دارد و مساحت سوله‌های آن تقریبا 350 متر است و همه المانهای لازم برای تولید ماده دارویی در آن رعایت شده است. ما به کمک واحد تضمین کیفیت کارخانه اراک توانستیم موافقت اصولی 4 محصول انتخابی را دریافت کنیم. همچنین تجهیزات واحد سنتز و پایلوت خریداری و نصب شده و راکتورهای شیشه‌ای اولیه نیز در روزهای آینده نصب خواهد شد.

دکتر نامی ادامه داد: برای شروع کار خانواده‌ دارویی را هدفگذاری کردیم و با توجه به مطالعات بازاری و مطالعات میدانی تصمیم گرفتیم که خانواده داروهای دیابتی، قلبی و عروقی، ام اس، ضد سرطان، گوارشی و سیستم عصبی را در دستور کار خود قرار دهیم. چراکه این داروها قابلیت آن را دارند که به راحتی خلق ارزش افزوده کنند و سهم بازار قابل توجهی را از آن خود کنند.

وی درباره سهم بازار این داروها گفت: واضح است که این محصولات سهم بازار قابل توجهی در داخل دارند اما مسلما مجموعه در این حوزه چشم به بازارهای بین‌المللی خواهد داشت و بسیار به موفقیت در این حوزه امیدوار هستیم تا این مهم در آینده نزدیک محقق شود که ما بتوانیم هر چه سریعتر به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم و به کشورهای مختلف صادرات داشته باشیم.

به گفته دکتر نامی، در حال حاضر هدف‌گذاری اولیه مرکز تحقیقاتی کیمیا نوین دارو در 4 محصول خلاصه شده است که دسته اول شامل داروهای دیابتی و دسته دوم به داروی قلبی و عروقی اختصاص دارد. این داروها از نسل جدید هستند و بازار رو به رشدی در انتظارشان است و میتوان گفت در سالهای آینده برای مجموعه ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد. البته ریسک سرمایه گذاری پایین نیز یکی از دلایل اصلی انتخاب این محصولات بوده است.

خلق محصولات نوآورانه و ارزش آفرین با نگاهی به تسخیر بازارهای داخلی و خارجی

مهندس علیپور نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که توضیحاتی در رابطه با کارگروه‌های تخصصی این مرکز تحقیقاتی ارائه داد. وی گفت: این مرکز کار خود را با یک هسته مرکزی شامل دکتر نامی، مهندس اسکندری، مهندس فصاحتی و مهندس متین آغاز کرد که در واقع یک تیم فناور بودند. بعدها مهندس سرایی، مهندس حاجی پور، مهندس صالحی، مهندس بیگلری، دکتر نظری و مهندس رحمانی به تیم می‌پیوندند و هسته اصلی پروژه با 10 مهندس و پژوهشگر تشکیل می‌شود.

وی افزود: در روش کار این مجموعه، از روشهای خلق و غربالگری که برای ایده محصولات جدید استفاده می‌شود، بهره می‌گیریم و از محصولات نوآورانه ارزش آفرینی که می‌تواند جذابیت‌های بالایی برای صنعت ما داشته باشد با دو هدف بازارهای داخلی و بازرهای صادراتی استفاده می‌کنیم. ما در این مرکز قطعا نگاهمان به حوزه محصولات صادراتی خواهد بود.

به گفته مهندس علیپور در سبد محصولات سعی شده است محصولات API که ارزبری بالایی در کشور دارند و تولید نمی‌شوند یا تولید انحصاری دارند، انتخاب کنیم. مواد حد واسطی که در کشور ما مورد نیاز است و از طریق مراجع ذیربط حوزه معاونت فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت و غیره.. مشخص شده‌اند. این مواد حد واسط شامل 100 محصول می‌شوند که ما سعی میکنیم از آنها در انتخابهایمان بهره بگیریم تا بتوانیم در مسیر استقلال کشور حرکت کنیم. ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و باید محصولاتی را در دستور کار خود قرار دهیم که سودآوری مناسبی با انتخاب محصولات دانش محور برای مجموعه کیمیاگران امروز داشته باشد.

مهندس علیپور افزود: در مرکز تحقیقات بنا بر این نیست که آنچه که می‌دانیم و بلد هستیم تولید کنیم و روانه بازار نمائیم بلکه نگاه از سمت بازار به سمت تولید است. ما در بحث محصولات جدید قطعا نگاه به بازار خواهیم داشت و تمامی پیشنهادات و ایده‌ها با این نگاه انتخاب میشوند. کمیته توسعه محصول تا به امروز هر دو هفته یکبار تشکیل شده است و علاوه بر آن کارگروهی برای تجهیز کردن مکان ایجاد شد و جلسه آموزشی در حوزه استراتژیهای توسعه محصول برگزار گردید. بنا براین است که نقشه راه سه ساله توسعه محصولات سایت کیمیاگران امروز تا پایان تیرماه اطلاعرسانی شود.

وی ادامه داد: در فاز اول که مرتبط با حوزه توسعه محصولات امسال خواهد بود از 10 محصولی که معرفی شدند 4 محصول انتخاب گردید که برخی حتی به فاز آزمایشگاهی رسید. ما در این مرکز یقینا متکی به توانمندی‌های داخلی هستیم اما به این اکتفا نخواهیم کرد و تلاش می‌کنیم علاوه بر توانمندی‌های داخلی از تکنولوژی‌ها و دانش‌های شرکت‌های دیگری که با تجربه‎تر هستند مانند شرکت‎های چینی و هندی بهره بگیریم.

مهندس علیپور پایان بندی سخنان خود را با ارائه سه پیشنهاد ادامه داد و گفت: امروز معتقدم شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران به این مرحله رسیده است که عنوان شرکت را به صنایع شیمیایی و دارویی کیمیاگران تغییر دهیم و به نظر من این نامگذاری می‌تواند در دستیابی به هدف مجموعه نیز موثر باشد. دومین پیشنهاد بنده این است که بودجه مشخصی به تحقیق و توسعه اختصاص دهیم چون بسیاری از شرکت‌های پیشرو سهم قابل توجهی به پژوهش و تحقیق اختصاص داده‌اند و اتفاقا رمز موفقیتشان نیز همین بوده است و در آخر نیز پیشنهاد میدهم که در هدفگذاری سال 1401 به نیت امام هشتم حداقل 8 محصول را نهایی کنیم.

مرکز تحقیقاتی کیمیا نوین دارو یک سازمان یادگیرنده است

دکتر سعیدی، به عنوان سخنران سوم مراسم افتتاحیه و یکی از معاونین این مرکز گفت: شرکت کیمیاگران امروز که به مرحله سودآوری و پیشرفت رسیده است این سود بازتاب تلاشهایی است که در گذشته انجام شده است و حالا برای سودآوری آینده چه باید کنیم؟ بایستی برای سودآوری هدف گذاری مشخص صورت گیرد و بر اساس آن هدف گذاری با کمک تحقیق و توسعه و بهره گیری از ایده‌های نوآورانه میتوانیم کارهای عظیمی را به سرانجام برسانیم. ما الان در گروه توسعه به دنبال پیدا کردن ایده‌ها هستیم و در این مسیر اولویتهای بازار و سودآوری اقتصادی را حتما در نظر میگیریم، فرق کار ما با پروژه‌های دانشگاهی همین است.

وی افزود: در انتخاب محصول معیارهایی که در نظر میگیریم این است که اول باید با استراتژی‌های بنگاه هماهنگ باشد، دوم ضریب سینرژی داشته باشد و باید به سبد درآمدی ما اضافه کند و بعدی ضریب سودآوری داشته باشد و باید در توان مجموعه ما باشد. همچنین بر اساس این مدل در نهایت باید متخصص بازار، متخصص محصول و متخصص فناوری وجود داشته باشد. همه حرفهایی که زدیم زمانی مفید است که سازمان ما یادگیرنده باشد و این مرکز قرار است قدرت جذب یا قدرت یادگیرنده گروه توسعه ما را افزایش دهد و فرایند یادگیری را به صورت سازمان‌مند در مجموعه جاری کنیم.

تولید محصولات نارکوتیک از ابتدا تا محصول نهایی

مهندس موسوی مدیرعامل شرکت کیمیاگران امروز در سخنرانی خود ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که در راه اندازی این مرکز از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و با توقعات پایین اما همتهای بلند به صورت شبانه روزی تلاش نمودند، گفت: روز به روز به اعضای اصلی این تیم افزوده شده است و دانشمندان زیادی به این مجموعه ملحق شدند. امیدوارم این مرکز نقطه شروعی باشد برای کارهای بزرگ و در آینده خروجی های اثرگذار و کارآمدی را داشته باشد. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم یک مرکز نارکوتیک را در اختیار بگیریم و فکر میکنم خیلی زود شاهد این خبر باشیم که مرکزی را داشته باشیم که بتوانیم محصولات نارکوتیک را از ابتدا تا محصول نهایی داشته باشیم و آن را توسعه دهیم و محصول نهایی را با قیمت مناسب صادر کنیم. من تشکر میکنم از دکتر سعیدی، مهندس علیپور و دکتر کریمی که تحت عنوان معاونین مجموعه در خدمتشون هستیم و مسلما اقتدار و تجربه این عزیزان راهگشا بوده است. در این مرکز چندین گروه صاحب نظر و با تجربه با تخصصها و پیشینه کاملا متفاوت در کنار هم قرار گرفته اند که برای هدفی مشترک تلاش میکنند و قطعا موتور محرکه این مجموعه هستند بسیار خوشبین هستیم به این مسیر.

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 13 =

کلید مقابل را فعال کنید