تهران
کد خبر:4788
پ
مهندس اختراعی، رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی
رئیس سندیکای مواد اولیه دارویی مطرح کرد:

پیشتازی مواد موثره دارویی ایران در خاورمیانه

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی ظهر شنبه، ۶ شهریور ماه، در برنامه گفتاورد رادیو تهران با بیان اینکه ۹۸ درصد داروها تولیدی و ۲ درصد وارداتی هستند، اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد مواد موثره داروهای تولیدی در داخل کشور تولید می شود، […]

به گزارش خبرنگار فارمانیوز، مهندس فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی ظهر شنبه، 6 شهریور ماه، در برنامه گفتاورد رادیو تهران با بیان اینکه 98 درصد داروها تولیدی و 2 درصد وارداتی هستند، اظهار داشت: بیش از 70 درصد مواد موثره داروهای تولیدی در داخل کشور تولید می شود، یعنی ما جزء کشورهای پیشرفته در حوزه تولید دارو هستیم.

وی گفت: در خاورمیانه و آسیای جنوب غربی هیچ کشوری تولید ماده موثره دارویی ندارد و ایران جزء نادر کشورهایی هست که در این زمینه فعالیت دارد، حتی در اروپا 30 درصد مواد موثره تولیدی و  70 درصد مابقی به کشورهای هند و چین وابستگی دارند که می توان گفت ایران در زمینه تولید مواد موثره دارویی و داروی نهایی جایگاه بسیار برتری دارد.

اختراعی در ادامه افزود: متأسفانه این روزها برخی از کارشناسان از جمله کارشناسانی از سازمان غذا و دارو با بی منطقی انتقاد می کنند و آمار های غلط و کذب منتشر کرده اند، در حالی که تمام آمار را به درستی و دقیق به دست آورده و منتشر کرده ایم که بر اساس آمار 6 ماهه آمارنامه سال 99 توسط سازمان غذا و دارو منتشر شده، تهیه شده و می توان گفت حدود 71 درصد مواد موثره دارویی و 98 درصد داروی نهایی کشور، تولید داخلی هستند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی ادامه داد: جهت تولید 71 درصد مواد موثره دارویی، رقمی حدود 150 میلیون دلار ارز استفاده می شود.

اختراعی افزود: همچنین 399 ماده موثره دارویی در کشور تولید می شود. بسیاری از اقلام تولیدی از ماده پایه تا انتها در داخل تولید می شود اما واقعاً نیازمند واردات مواد حد واسطه هستیم. بنابراین هدف از مطرح کردن آمار و ارقام کذب و دروغی که توسط برخی از کارشناسان در روزهای اخیر مطرح شده، زیر سوال بردن دستارودهای ملی است و از طرفی هم می خواهند راه واردات را باز کنند.

وی در ادامه به کمبود برخی داروهای کرونایی در داروخانه ها اشاره کرد و گفت: هنوز در دنیا هیچ دارویی برای درمان کرونا تأیید نشده است و هیچ گزارش تأیید شده ای بر موثر بودن منطقی داروهای کرونا در درمان وجود ندارد و تمام داروهایی که وارد بازار شده اند، متأسفانه بی اثر و حتی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهند و برای بیمار اثر منفی داشته باشد.

اختراعی بیان داشت: متأسفانه هماهنگی لازم در حوزه درمان و دارو وجود ندارد؛ در حوزه درمان، کمیته یا کمیسیون هایی که بتوانند روش صحیح مقابله با بیماری کرونا را ارائه دهند، فعال نبوده اند. متأسفانه معاونت فناوری سابق وزارت بهداشت بخشنامه ای را منتشر کرده و بر اساس بیانیه هلسینکی دست اطباء را باز کردند تا هر دارویی را می خواهند تجویز کنند و این باعث شد تا بنگاه های دارویی، داروهایی که برای بیماری کرونا تأیید نشده بود را با سرعت وارد بازارکنند و متأسفانه پزشکان تجویز کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی گفت: بیش از 5 هزار میلیارد تومان در طول یک سال گذشته جهت واردات داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر هزینه شده است ولی با این وجود مردم گرفتار هستند؛ قیمت رمدسیویر تولید داخلی که توسط سه یا چهار شرکت تولید می شوند، ارزان است ولی برخی مدیران سازمان غذا و دارو به بهانه کاهش قیمت این دو دارو، مجوز واردات صادر کردند و این در شرایطی است که ثابت شده این داروها برای کرونا بی اثر است و علت کمبودهای دارویی هم همین نقطه است؛ یعنی در جاهایی سرمایه گذاری می کنیم که بی اثر هستند و یا اینکه داروهایی را به نام تحت لیسانس با چند ده برابر قیمت واقعی وارد کنند و برخی پزشکان نیز با تجویز بی رویه و غیر منطقی مردم را گرفتار می کنند. پزشک حق ندارد دارو را با نام تجاری تجویز کند و در بسیاری از کشورهای دنیا اگر پزشکی با نام تجاری، دارویی را تجویز کند قطعاً برخوردهای جدی و حتی ابطال پروانه پزشکان اتفاق می افتد.

اختراعی اظهار داشت: منابع ارزی ما بعد از کاهش صادرات نفت، کاهش چشمگیری داشته است و زمانی که منابع محدود می شود، باید اولویت بندی شود که چه داروهایی برای کشور و مردم ضرورت دارد؛ 480 قلم داروی اساسی در کشور وجود دارد و در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز وجود دارد ولی در همین دو قلم داروی کرونا، یعنی رمدسیویر و فاویپیراویر، مردم دچار گرفتاری شده اند و به شدت مصرف بالایی دارد. بسیاری از کارشناسان رده اول نظام درمان ادعا کرده اند که اگر خودمان گرفتار این بیماری شویم، هیچ وقت این دو دارو را مصرف نمی کنیم که حرف درستی نیز می باشد و در دنیا نیز همین گونه است. بسیاری از بیمارانی که در منزل درمان می شوند، بهبودی بهتری پیدا می کنند. نباید اجازه دهیم این رویه ادامه پیدا کند و باید سریعاً به فکر اصلاح نظام درمان راجع به بیماری کرونا باشیم. وی در پایان گفت: با هزینه 700 میلیون دلار قادر هستیم، تمام نیازهای دارویی کشور را تأمین کنیم ولی متأسفانه با یک و نیم میلیارد دلار و بخاطر برنامه ریزی غلط نظام دارویی، باز هم دچار کمبودهای دارویی در کشور می

رسانه تخصصی دارو
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + نوزده =

کلید مقابل را فعال کنید