- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

نگرانی مجلس درباره بودجه طرح دارویار

سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس با اشاره به رشد ۲۹ درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال آینده، نسبت به پایین بودن بودجه درنظر گرفته شده به عنوان یارانه دارو و طرح دارویار ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از خبرگزاری تسنیم [2]، سید جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به بودجه ۲۷۳ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت در لایحه ۱۴۰۲ اظهار کرد: بودجه حوزه سلامت نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته است.

وی درباره بودجه لازم برای ادامه اجرای طرح دارویار افزود: دو‌ نگرانی نسبت به بودجه حوزه سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد؛ اول آن که بودجه‌ای که به عنوان یارانه دارو در نظر گرفته شده، به طور قابل توجهی کم و معادل ۶۹ هزار میلیارد تومان است. حداقل بودجه مورد نیاز برای یارانه دارو، ۹۰ هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم بودجه مناسبی برای این امر در نظر بگیریم نیاز به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای دارو وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوم آن‌که بر اساس قانون، ۱۰ درصد بودجه هدفمندی یارانه‌ها باید در اختیار حوزه سلامت قرار گیرد و بخشی از این بودجه، جهت تامین هزینه‌های درمان و داروهای بیماران صعب‌العلاج و خاص است. آن‌چه در لایحه شاهد آن بودیم، این بود که عنوان آن تغییر کرده است و ظاهراً این ۱۰ درصد برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است.

میرمحمدی با بیان این‌که بودجه سازمان‌های بیمه‌گر مناسب در نظر گرفته شده، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، حدود ۶ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و با بودجه درنظر گرفته شده در سال آینده، نسبت به تداوم این پوشش بیمه‌ای امیدواریم.

وی با بیان این‌که افزایش ۲۹ درصد بودجه وزارت بهداشت در سال آینده بخش قابل توجهی از هزینه‌های جاری وزارت بهداشت را جبران می‌کند، گفت: بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده که امیدواریم در سال آینده این دو طرح اجرا شوند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ تصریح کرد: با صحبتی که با ریاست سازمان برنامه و بودجه انجام داده‌ایم، وعده جبران هزینه‌‌های صندوق درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج و ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را داده‌اند که امیدواریم در مسیر تدوین و تصویب بودجه در کمیسیون تلفیق، این نگرانی‌ها نیز برطرف شود.