- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو عقب نشست

به گزارش فارمانیوز؛ تولیدکنندگان دارو می‌گویند که این روزها روزگار دشواری پشت سر می‌گذارند. از عدم تخصیص ارز واردات مواد اولیه دارویی و افزایش هزینه‌های تولید و زیان‌دهی تا جیره‌بندی برق کارخانجات دارو، همه و همه موضوعاتی است که آنها در روزهای گذشته با رسانه‌ها در میان گذاشته و جاهایی دست به قلم برده و مشکلات خود را با رئیس‌جمهوری و مجلس در میان گذاشته‌اند.
تولیدکنندگان دارو می‌گویند که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو از ساختار گمرک باعث شده که روال تخصیص ارز به تولیدکنندگان بسیار پیچیده شود و تضامین و وثیقه‌های سنگینی از تولیدکنندگان دارو گرفته شود.
آنها می‌گویند که از دی ماه سال گذشته تاکنون بانک مرکزی فقط یک میلیارد دلار بابت واردات مواد اولیه دارویی تخصیص داده است که بخش عمده آن صرف مواد اولیه‌ای شده است که سال گذشته وارد شده و دولت دیگر ارزی برای واردات مواد اولیه پرداخت نکرده است.
در نتیجه حالا بسیاری از شرکت‌های دارویی با کمبود مواد اولیه مواجه شده‌اند و تولید برخی از اقلام دارو متوقف شده است.
محمود نجفی‌عرب، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان داروهای انسانی ایران به سپید گفته است که روند تخصیص ارز تامین مواد اولیه دارو متوقف شده است و بانک مرکزی از ابتدای امسال فقط حدود یک میلیارد دلار ارز ترجیحی به دارو اختصاص داده است که البته بخش قابل توجه آن صرف واردات قبلی شده است که از دی ماه سال گذشته از گمرک ترخیص شده است و پس از آن هیچگونه ارز دیگری برای تامین مواد اولیه به تولیدکنندگان دارو پرداخت نشده است.
او تاکید کرده است که در حال حاضر بسیاری از کارخانجات دارو معطل تامین مواد اولیه هستند و تولید بسیاری از اقلام ساده دارویی از جمله داروهای مربوط به بیماران دیابتی در کشور متوقف شده است.
بنا به گفته نجفی‌عرب هزینه‌های تولید دارو در ایران به طور افسارگسیخته افزایش داشته است و ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید دارو را پوشش می‌دهد که تکلیف پرداخت آن در آینده مشخص نیست.

ارز 4200 تومانی فعلا پرداخت میشود

از آن سمت صنایع دارو اعلام می‌کنند که تکلیف خود را برای بقیه ماه‌های سال نمی‌دانند و مشخص نیست ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟
با این حال وزیر بهداشت دیروز با بیان اینکه تامین داروهای مورد نیاز مردم در اولویت است از تداوم روند تامین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد.
به گزارش مهر بهرام عین اللهی، پس از حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و پاسخ به سوالات برخی از نمایندگان، گفت: «سوالات در مورد کمبودها، نیازها و مشکلاتی بود که نمایندگان در مناطق مختلف داشتند و قرار شد آنها را پیگیری کنیم.»
او در مورد آخرین وضعیت تامین داروهای مورد نیاز مردم، افزود: «در این خصوص با ستاد تنظیم بازار جلسه داشتیم و برنامه داریم داروهای مورد نیاز مردم را تامین کنیم و همچنین بیمه‌ها پوشش را به سمتی ببرند که مشکل مردم را حل کنند و بار اضافه ای برای مردم به همراه نداشته باشد.»
عین اللهی از روند تامین دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت: «در این رابطه بر اساس روال سابق عمل خواهیم کرد.»
سیاست‌های جایگزینی ارز ۴۲۰۰ تومانی دنبال می‌شود
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که گویا دولت سیاست‌های جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومان دارو را همچنان پیگیری می‌کند و در حال افزایش پوشش خدمات بیمه‌ای است.
در همین زمینه مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، از پرداخت ۷۰ درصد هزینه های خدمات سرپایی در بخش خصوصی خبر داد.
محمدمهدی ناصحی، در گفتگو با شبکه خبر سیما، گفت: «با هدف کاهش هزینه‌های سلامت در بخش خصوصی، سازمان بیمه سلامت تصمیم گرفته تا ۷۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت کند.»
او با اعلام اینکه اجرای آزمایشی طرح در محروم‌ترین منطقه کشور به زودی کلید می‌خورد، افزود: «این طرح در ابتدا در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود و بعد در سراسر استان و نهایتاً تلاش می‌کنیم تا پایان سال، در سراسر کشور اجرایی شود.»
ناصحی ادامه داد: «هزینه‌های پرداختی در مرحله اول شامل ویزیت، آزمایشگاه و خدمات تصویربرداری می‌شود.»
او گفت: «برای اجرای سراسری این طرح، اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که از محل صرفه جویی بخش‌هایی همچون تجویز دارو، تامین خواهد شد.»

ارز 4200 تومانی فقط 30 درصد هزینه‌های تولید دارو را پوشش می‌دهد

با این حال مشکلات تولیدکنندگان دارو تنها به ارز ۴۲۰۰ تومانی ختم نمی‌شود و آنها همچنان با گرفتاری‌های پیچیده دست و پنجه نرم می‌کنند.
محمود نجفی‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران به سپید گفته است که ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فقط حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید دارو را تامین می‌کند و علی فاطمی، نائب رییس انجمن داروسازان ایران به سپید توضیح می‌دهد که در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه صنایع دارویی از جمله حلال‌ها یا سایر ترکیبات دارو و هزینه‌های بسته‌بندی با ارز نیمایی تامین می‌شود.
او می‌گوید که به عنوان مثال در حال حاضر تولیدکنندگان سرم با افزایش قیمت مواد پتروشیمی برای بسته‌بندی سرم مواجه هستند.
آنها همچنین از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران می‌گویند و قیمت‌گذاری دستوری که باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان دارو شده است. با این حال مشخص نیست که دولت برای نجات صنعت دارو چه برنامه‌ای در سر دارد؟