- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

افتتاح فاز اول نخستین شهرک مواد موثره دارویی در خاورمیانه

فاز اول نخستین شهرک مواد موثره دارویی در خاورمیانه روز یکشنبه هجدهم خرداد ماه با حضور مجازی دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بصورت ویدئو کنفرانس و با حضور محمد رضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت، استاندار استان مرکزی، امام جمعه اراک، برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نیز اعضای هیات مدیره سندیکای تولید‌کنندگان مواد موثره دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی افتتاح خواهد شد.

این شهرک به عنوان اولین مجموعه یکپارچه تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه در 13 هکتار با طراحی ویژه و ایجاد انبار کالا و گمرک مرکزی، پساب و فاضلاب مرکزی، آزمایشگاه مرکزی و ایجاد شتابدهنده‌های صادراتی، به عنوان نگین تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه آغاز به کار خواهد نمود.

فاز نخست این شهرک شامل خط کامل تولید استامینوفن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در قالب شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز به میزان پنج میلیون دلار می‌باشد که فروش سالیانه آن حدود 100 میلیارد تومان (ریالی) و 10 میلیون دلار از محل صادرات برآورد می‌شود.

این شرکت در سال 1374 با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان مرکزی و در 30 کیلومتری شهر اراک در شهرک صنعتی شهید بابایی و با تولید پلی اتیلن گلیکول شروع به فعالیت نمود و در چهار واحد اتوکسیلات، مونو پروپیلن گلیکول، مونو اتیلن گلیکول و واحد ماده موثره دارویی، بیش از 50 نوع محصول در رده شیمیایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی با اشتغال بیش از 150 نفر تولید می‌نماید.

واحد ماده موثره دارویی آن در سال 1386 با هدف تولید “مترونیدازول” و “مترونیدازول بنزوات” در مساحت 1100 متر مربع و پس از اخذ مجوزهای لازم تاسیس گردید که نیاز سالانه کشور به 150 تن ماده موثره مترونیدازول را برطرف می‌نماید. با افزایش ظرفیت در این واحد، توان تولید سالانه مترونیدازول به 300 تن خواهد رسید.

بعد از انجام مطالعات در بازار و با توجه به نیازهای کشور در سال 97 و پس از مطالعات  R&D، عملیات اجرایی جهت ساخت فضای مناسب شامل سالن شیمیایی و کلین روم  و نیز ساخت ماشین آلات مخصوص جهت تولید ماده موثره استامینوفن از پایه نفت، مطابق با آخرین استانداردها در مدت یکسال به پایان رسیده و مورد آزمایش قرار گرفت. این محصول در فاز چهارم از بنزن تولید خواهد شد که سالانه حدود 8 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در برخواهد داشت.