- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

حمایت وزارت بهداشت از تولید دارو و تجهیزات پزشکی با فناوری سطح بالا

به گزارش فارمانیوز؛ یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای پژوهشی موسسه نیماد در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در دو قالب مقاله و فناوری تهیه شده است، تصریح کرد: از میان ۱۵۰۶ طرح دریافتی، ۳۵۴ طرح خاتمه یافته و از این تعداد ۲۴۱ مقاله در پایگاه‎های بین‌المللی شامل ISI، اسکوپوس و مدلاین به چاپ رسیده‌اند که ۷۷ مورد در مجلات Q1، ۸۷ مورد در مجلات Q2، ۶۷ مورد در مجلات Q3 و ۱۰ مورد در سایر پایگاه‎‌ها نمایه شده‌اند.

رئیس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) عنوان کرد: ۲۰ محصول فناورانه از این طرح‌ها به دست آمده که شامل چهار مورد دستورالعمل بالینی، یک مورد ثبت اختراع و ۱۰ مورد دانش فنی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به دیگر دستاوردهای فناورانه موسسه نیماد اشاره و اظهار کرد: «طراحی یک مدل مفهومی یا ابزار سیاست‌گذاری سلامت» و چهار مورد «طراحی و تولید نرم افزار» نیز از دستاوردهای فناورانه نیماد است.

وی ضمن برشمردن اهداف و برنامه‌های بلند مدت موسسه نیماد، عنوان کرد: حمایت از طرح‌های تولید نیمه صنعتی دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین ظرفیت‌سازی برای پروژه هایی با سطوح فناوری بالا به عنوان مثال «هوش مصنوعی» در زمره اهداف بلند مدت موسسه نیماد است.

پناهی حمایت از محققان جوان و نخبگان را امری ضروری دانست و تاکید کرد: که طرح‌های دانشجویی در قالب «گرنت دانشجویی» در نیماد برای اولین بار در این دولت طراحی و اجرا شده است.

براساس اعلام ایسنا، وی همچنین از حمایت‌های متنوع از پژوهشگران در قالب «گرنت پژوهشگر فرهیخته»، «گرنت بین الملل»، «گرنت محقق جوان»، « گرنت با اعتبار محدود» و « گرنت RFP» در نیماد خبر داد و یادآور شد: «گرنت فرهیخته» در راستای نگاهداشت نخبگان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که از بین ۳۵۰ طرح خاتمه یافته، ۲۸۹ طرح را به خود اختصاص داده است.