- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

انتقاد رئیس سازمان غذا و دارو از سازمان توسعه تجارت

به گزارش فارما نیوز، سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در افتتاحیه نمایشگاه فارمکس 2023 اظهار کرد: در بازار دارویی کشور به جز وزارت بهداشت، دستگاه‌های دیگری مانند بانک مرکزی و شرکت نیکو هم دخیل هستند و بعضا نقش محدودکننده دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه در بهمن سال قبل سازمان توسعه تجارت کل به صورت انتحاری سیاست‌های ارزی 21 گروه را تغییر داد و فقط هم صنعت دارو تحت تاثیر قرار نگرفت بلکه همه صنایع تحت تاثیر قرار گرفتند

محمدی با بیان اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی چند هزار شرکت فعال هستند که شرایط خیلی سختی را ایجاد کرد، افزود: هر اقدام انتحاری، ماه ها روند تولید و تأمین دارو را به عقب می اندازد و هر اختلالی که پیش می آید، به صنعت دارو آسیب می زند.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: البته امروز شرایط خوبی داریم و بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار حواله شده و شرکت نیکو قول داده تا ۵۰۰ میلیون دلار حواله کند.

محمدی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی و شرکت نیکو به تخصیص ارزی کمک کنند، شرایط بازار دارویی کشور بهتر خواهد شد، افزود: آنطور که ما شنیدیم ۳۰ همت تسهیلات دارویی درخواستی برای شرکت‌های داروسازی توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

او ادامه داد: مشکلی در زمینه داروهای آنتی بیوتیک و سرم نداریم و کمبودها زیر ۴ درصد است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مواد اولیه دارویی با کمترین ارزبری توانسته بیشترین ارزش افزوده را برای صنعت داروسازی کشور ایجاد کند، سهم ارزی مواد اولیه دارویی در سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.