- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

منابع انسانی، ارزشمندترین سرمایه کشورها است

دکتر یحیی صمدی‌مقدم چهره ماندگار کیفیت کشور و استاد دانشگاه در مباحث تکنولوژی و کیفیت، در مورد اهمیت سرمایه منابع انسانی در کشورها و سازمان‌ها یادداشتی نوشته است.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از اقتصاددان [2]، دکتر یحیی صمدی‌مقدم، چهره ماندگار کشور و استاد دانشگاه درباره اهمیت منابع انسانی در کشورها و سازمان‌ها نوشته است:

۲۵ فروردین در نظام اداری و تقویم کشور به عنوان روز ملی منابع انسانی ثبت شده است که بسیار ارزشمند و همچنین جای تعمق شگرف دارد.

واژگان را وقتی به دقت دنبال کنیم، به قول استاد مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی، هر کدام بار معنایی خاص خود را دارد. در کلام‌الله مجید، کرامت انسانی و حفظ شان و جایگاه انسان به عنوان خلیفه‌الله به کرات آورده شده است. دنیا در دو قرن اخیر با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های پرسرعت و بسیار توسعه در ابعاد مختلف مواجه بوده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های جوامع در توسعه، نوع نگرش به سرمایه‌های انسانی بالاخص در چند دهه اخیر است.
در مسیر واژگان در ساختار سازمان‌ها ابتدا با امور کارکنان، سپس امور اداری، منابع انسانی و امروزه سرمایه‌های انسانی آشنا هستیم که هریک تفاسیر و جایگاه خود را دارد.
کشورهای توسعه‌یافته و گاها در حال توسعه از گذرگاه این تفاسیر به خوبی توانسته‌اند بهره ببرند، به‌گونه‌ای که با سیستم مدیریت استعدادها (TMS) از شناسایی استعداد تا شکار آن منابع زیادی صرف می‌کنند تا به اهداف خود در کنار مدیریت بر مبنای ارزش (MBV) که در ارکان و معیارهای تعالی سازمانی از جمله EFQM تاکید فراوان بر آن است، دست یابند.
آنچه که قدر مسلم است سرمایه‌های انسانی ارزشمندترین سرمایه یک کشور و سازمان‌ها محسوب می‌شود که اگر از آن غفلت شود مسیر حرکت و توسعه علاوه بر عقب ماندگی و پسروی به ناکجا آباد خواهد رفت.
توسعه سرمایه‌های انسانی در قالب چرخه ICIS بیش از هرچیزی خود را نشان می دهد. چرخه‌ای که نظام ایده، خلاقیت و نوآوری را به دنبال دارد.
در چرخه ICIS همه چیز از انسان با ایده شروع می‌شود .سپس اختراع، خلاقیت، نوآوری، R&D که موتور محرک تکنولوژی و تکنولوژی هم موتور محرک صنعت است. یک صنعت باکیفیت، اقتصاد باکیفیت و سپس زندگی باکیفیت را رقم می‌زند و زندگی باکیفیت در جوامع موجب انسان باکیفیت خواهد شد و انسان باکیفیت بی‌شک دارای ایده‌های با کیفیت خواهد بود و اینگونه این چرخه کامل می‌شود.
در تکنولوژی که منظر چهارگانه دارد، مغزافزار یکی از مهم‌ترین منظرها در کنار سخت افزار، نرم‌افزار و سازمان‌افزار است که موجب توسعه صنعت می‌شود و به آن غناء خواهد بخشید.
امروزه در دنیا اگر صحبت از انقلاب چهارم و پنجم صنعتی است. محور آن‌ها سرمایه‌های انسانی در توسعه پایدار مطرح هست.
انقلاب صنعتی که هوش مصنوعی و رباتیک از ترندهای پرسرعت تا سال ۲۰۴۰ جایگزین خیلی از مباحث خواهد شد و خالق آن همین استعدادهای در خشان در کشورها هستند.
کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به دنبال جذب نخبگانی هستند که با رویکرد آینده‌پژوهی، آینده‌های دور را برای جوامع می‌سازند و پیشگام خواهند بود.
مهاجرت نخبگان در کشورها حاصل فرآیندهایی است که در آن TMS از جایگاه خاصی برخوردار است.
هزینه‌های زیادی برای نخبگان به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌های کشورها و سازمان‌ها می‌شود تا راهبردها و استراتژی‌ها در پهنه رقابت اجرا شوند و اهداف کلان ملی و سازمانی در ارکان توسعه از جمله توسعه اقتصادی خرد و کلان محقق شوند که اگر از مهاجرت نخبگان غافل شویم سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داده و هزینه‌های گزافی در توسعه که نیازمند افراد مستعد و یادگیرنده هست، متحمل خواهیم شد.
آنچه در توسعه اقتصادی بر اساس مدل‌های علمی چه در تولید سنتی و چه در تولید انبوه سرمایه‌داری با آن موجه هستیم حضور نیروی ارزشمند کار یا همان سرمایه‌های انسانی بالاخص نخبگان است که باید از آن‌ها مراقبت‌های ویژه شده و در حاکمیت سازمانی یا اصطلاحا Governance به آن به درستی پرداخته شود.
قطع به یقین توسعه سازمان‌ها و کشورها مدیون انسان‌های یادگیرنده و توسعه‌یافته است که در مسیر زندگی خود همیشه منشاء اثر و به قول استیفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر، «عامل» هستند.