- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

ویژگی‌های کاربردی سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در آیین رونمایی از «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» ویژگی‌های کاربردی این سامانه را تشریح کرد.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از وبدا [2]، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بیان این که «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» چندین ویژگی دارد، گفت: «این سامانه فقط دانشگاهی و دولتی نیست و بخش‌های خصوصی هم می‌توانند از قابلیت‌های آن استفاده کنند.»
وی افزود: «همچنین «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» علاوه بر ارجاع بیمار از سطح یک به سطوح تخصصی و فوق‌تخصصی دو و سه، امکان نسخه‌نویسی و بازخوراند نیز دارد. علاوه بر این، تمام بیمه‌ها قادر هستند از این سامانه یکپارچه بهره ببرند.»
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: «با تمام ویژگی‌های «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» امکان بهره‌گیری از توان استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم است و باید از توان بخش خصوصی در این زمینه بهره گرفت.»
دکتر کریمی با بیان این که یکی از مهم‌ترین الزامات اجرای برنامه پزشکی خانواده ایجاد نظام ارجاع است، گفت: «در این سامانه، ارجاع بیمار از سطح یک که پزشکی عمومی و بخش بهداشت است، به سطوح تخصصی و بستری در سطوح دو و سه درمان فراهم می‌شود. ضمن این که سامانه امکان ارجاع موازی را نیز دارد. یعنی همزمان می‌توان یک بیمار را به چند متخصص ارجاع داد.»
وی راه‌اندازی «سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده» را مقدمه تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان دانست و اعلام کرد این سامانه امکان اتصال به آزمایشگاه و رادیولوژی هم دارد.
معاون درمان در پایان خاطرنشان کرد: «عدالت و تعالی نظام سلامت یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم است. برای نیل به این هدف اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و توسعه شبکه بهداشت به عنوان قوانین بالادستی باید مورد نظر باشد. البته رسیدن به این اهداف بزرگ به صورت مرحله به مرحله امکان‌پذیر است.»