- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

داروی جدید آسترازنکا به نام اولاپاریب برای ۲ سرطان شایع مجوز گرفت

متخصصان انگلیسی می‌گویند داروی اولاپاریب (Olaparib)، ساخت شرکت داروسازی آسترازنکا می‌تواند به درمان صدها نفر که از بیماری سرطان سینه یا سرطان پروستات رنج می‌برند، کمک کند.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از ایسنا [2]، یورونیوز اعلام کرد از این پس مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته و زنان مبتلا به نوعی از سرطان اولیه سینه در صورتی که در معرض خطر بالای عود کردن بیماری باشند، می‌توانند در انگلیس به داروی اولاپاریب دسترسی داشته باشند.

این داروی تازه تاییدشده که به صورت قرص در دسترس خواهد بود از ترمیم DNA توسط سلول‌های سرطانی که باعث مرگ سلولی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

این دارو که با نام «لین‌پارزا» (Lynparza) نیز شناخته می‌شود، سرطان‌هایی با جهش‌های ژنی «پروتئین‌های ۱ و ۲ مستعدکننده سرطان پستان» موسوم «BRCA» را هدف قرار می‌دهد. این ژن‌ها بیشتر در سرطان ارثی سینه و تخمدان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سیستم درمانی و بهداشتی انگلیس (NHS) معتقد است که داروی درمانی جدید، خطر بازگشت دوباره سرطان اولیه سینه «HER۲-منفی» در چهار سال اول را تقریبا به یک سوم کاهش می‌دهد.

همچنین این اولین داروی ضد سرطان در جهان است که می‌تواند یک بیماری ژنتیکی ارثی را هدف قرار دهد.

کارشناسان مؤسسه تحقیقات سرطان (ICR) این تصمیم را تغییردهنده بسیاری از زندگی‌ها توصیف کردند و می‌گویند این دارو به بیماران فرصتی برای زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر می‌دهد.