- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

در مسیر خودکفایی با افتتاح خط تولید پاراآمینوفنل و تکمیل زنجیره تولید استامینوفن

نشست خبری افتتاح خط تولید پاراآمینوفنل در شرکت کیمیاگران امروز برگزار شد. در این نشست مهندس محمدرضا موسوی اصفهانی، مدیرعامل شرکت ضنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، دست‌آوردها و اهداف آینده این شرکت را توضیح داد.

به گزارش فارمانیوز مهندس محمدرضا موسوی اصفهانی، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز، درباره پروژه خط تولید پاراآمینوفنل گفت: «از وقتی تصمیم به احداث این خط تولید گرفتیم، پروژه نزدیک به ۳۰ ماه طول کشید و با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلار که کاملا توسط بخش خصوصی صورت گرفت، به انجام رسید.»

موسوی جایگاه ایران در تولید استامینوفن را در جهان بسیار مناسب دانست و افزود: «دانش فنی و ساخت و نصب تجهیزات این خط تولید، کاملا به دست نیروهای بومی و داخلی اتفاق افتاده است. به این صورت در میان معدود کشورهای تولیدکننده PAP قرار گرفتیم که به تعداد انگشتان دست هستند. اعتقاد ما این است که باید خودکفایی در صنعت دارو اتفاق بیفتد، چون هم توان و انگیزه آن را داریم و هم مواد اولیه آن از صنعت نفت و گاز می‌آید و ما پتروشیمی‌های بسیار خوبی در کشور داریم. به همین دلیل ما می‌توانیم با قیمت تمام‌شده پایین‌تر حتی با چین و هند هم رقابت کنیم.»

موسوی افزود: «هدف ما از احداث این خط تولید، هم ایجاد و تکمیل زنجیره خلق ارزش بود و هم خودکفایی کشور در تولید داروی استامینوفن که در دوران کرونا، کشورهای تولیدکننده اجازه صادرات آن را به شرکت‌های خود نمی‌دادند. فکر کردیم در آینده تضمینی وجود ندارد که همین اتفاق برای مواد اولیه هم نیفتد.»

پاراآمینوفنل ماده اصلی در تولید استامینوفن است و موسوی در این مورد گفت: «در جهان ۹۰ درصد مصرف پاراآمینوفنل در تولید استامینوفن است. جالب است بدانید یک درصد تولید این ماده اولیه برای تولید داروهای دیگر و ۹ درصد آن در صنعت آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. اولین خریدار ما هم یک شرکت تولید رنگ مو بود. ظرفیت این واحد ۴۰۰۰ تن است در حالی که مصرف کشور ما در حال حاضر بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن متغیر است و ما توان صادرات پاراآمینوفنل را هم خواهیم داشت.»

موسوی اضافه کرد: «ما در کنار این خط تولید به سرعت خط تولید استامینوفن هم اضافه می‌کنیم که محصول مستقیم از این رآکتور به آن رآکتور برود و هزینه‌های میانی مانند خشک‌سازی و بسته‌بندی حذف شود. این افزایش ظرفیت تولید، همچنین به مصرف مازاد تولید PAP نیز کمک می‌کند تا ما ماده اولیه صادر نکنیم و خودمان توان استفاده آن را داشته باشیم. ما همچنین به همکاران خود در ایران نیز اطمینان می‌دهیم که مواد اولیه آن‌ها را هم تامین کنیم. با این شرایط فکر نمی‌کنم هیچ کشور و شرکتی در دنیا توان رقابت با ما را داشته باشد.»

مدیرعامل کیمیاگران امروز ادامه داد: «پس از این، هدف ما تولید PNCB است که ماده اولیه PAP‌ به شمار می‌رود و از بنزن که در کشور خود به وفور داریم تولید می‌شود. برنامه بعدی ما تکمیل زنجیره تولید آسپرین است که در حال حاضر آن را تولید می‌کنیم اما بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است. پس از آن تکمیل زنجیره متفورمین را در دستور کار داریم که توسط برندهای چندملیتی با چند برابر قیمت عرضه می‌شود و ما با عرضه آن به صورت ژنریک سعی در کاهش قیمت و رقابت داریم.»

موسوی گفت: «در حال حاضر ما در بازار کشور عراق وارد شده‌ایم و کاملا در این بازار با چین رقابت می‌کنیم. از عراق به بازارهایی مانند اردن و سوریه وارد شده‌ایم. همینطور به پاکستان صادرات داشته‌ایم. در بازار ترکیه یک تولیدکننده وجود دارد که به دلیل حمایت‌های تعرفه‌ای هنوز بازار این کشور در اختیار آن‌ها است اما در حال بررسی شرایط برای ورود به این بازار هم هستیم. همه این‌ها در شرایطی است که گرفتن مجوز صادرات آسان نیست و اولویت ما تامین نیاز داخلی کشور است.»

مهندس محمدرضا موسوی اصفهانی نشست خبری افتتاح اولین خط تولید پاراآمینوفنل کیمیاگران امروز

وی افزود: «شرکت کیمیاگران امروز در سال ۱۴۰۱ بخش عمده‌ای از سهام پرند دارو را خریداری کرده است. با توجه به تکمیل زنجیره داروهای نارکوتیک در کشور، ما در شرکت پرند دارو هم این هدف را دنبال می‌کنیم که از استحصال تا تبدیل به اشکال مختلف دارویی را به صورت خودکفا انجام دهیم. در این مدت فروش شرکت پرند دارو از حدود ۱۸ میلیارد تومان به ۷۰ میلیارد تومان رسیده است و پیش‌بینی ما برای سال آینده ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان است. مسیری که برای رسیدن به این هدف پیش رو داریم رسیدن از ۲ – ۳ دارو به حدود ۱۸ دارو است که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.»

در پایان موسوی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی که در شرکت کیمیاگران امروز انجام شده است گفت: «با اینکه بخش صنعت باید به فکر کاهش هزینه‌های خود باشد و وظیفه اشتغال‌زایی را نباید به دوش بکشد، اما ما مفتخریم که در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر در کیمیاگران امروز مشغول به کار هستند. رسالت ما جذب نخبگان به وسیله نخبگان است. ما سخت نیرو جذب می‌کنیم اما وقتی کسی وارد کیمیاگران امروز شد از آن به بعد مانند خانواده هستیم. حتی به کارکنان خود سهام دادیم و همه آن‌ها سهام‌دار شرکت هستند. قرار است ۵۰ نیروی جدید در خط تولید جدید ما مشغول شوند و تا پایان سال به ۴۰۰ نفر نیرو خواهیم رسید. امیدواریم با راه‌اندازی این خط تولید و اقدامات مشابه، با کاری که از دست ما ساخته است در این شرایط امید و انگیزه و روحیه به جوانان کشورمان تزریق کنیم و در جهت حفظ سلامت جامعه گام برداریم. در این راه امید داریم روزبه‌روز به شکوفایی برسیم و به الگویی برای سایر صنایع تبدیل شویم و در جهان به سمت خودکفایی و رقابت برویم.»