- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

افزایش بروز حصبه در شش ماه نخست امسال

میزان شیوع و بروز موارد مشکوک، محتمل و قطعی بیماری تیفوئید، تب روده‌ای یا حصبه، طی شش ماه نخست امسال حدود ۳۷ درصد نسبت به میانگین تعداد موارد گزارش شده طی مدت زمان مشابه در هفت سال گذشته (۶ ماه ابتدای سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۴۰۰) افزایش یافته است.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) [2]،‌ تیفوئید، تب روده‌ای یا حصبه بیماری حاد تب‌داری است که می‌تواند جان بیمار را به خطر اندازد. بدون درمان میزان کشندگی این بیماری حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد است که با دریافت درمان مناسب به یک تا چهار درصد کاهش می‌یابد.

در این بیماری تب به آهستگی بالا رفته و به طور نسبتا پایداری بالا می‌ماند و با علائمی مانند سردرد، بدحالی، بی‌اشتهایی، بزرگی طحال، سرفه خشک در مراحل ابتدایی بیماری همراه است؛ البته در بیماران بالغ یبوست بیشتر از اسهال مشاهده می‌شود.

طیف بیماری از یک بیماری با تب خفیف تا یک تابلوی بالینی شدید با تب بالا و درد و ناراحتی شدید شکمی و عوارض مختلف می‌تواند متنوع باشد. در مناطقی که تیفوئید یک بیماری بومی است ممکن است برخی مبتلایان بدون علامت بوده یا تنها علائم خفیفی از بیماری را بروز دهند. در موارد شدید بالینی که با کاهش سطح هوشیاری نیز همراه شده است، میزان مرگ و میر بالا می‌رود.

این بیماری از طریق خوردن و نوشیدن غذا یا آب آلوده شده به مدفوع بیماران یا ناقلین، به انسان منتقل می‌شود. مصرف سبزی‌هایی که به صورت خام و بدون شستشوی صحیح خورده شوند، میوه‌هایی که به درستی شسته نشوند، شیر و لبنیات آلوده و غیر بهداشتی (معمولا آلودگی ثانوی و ناشی از دست فرد شیردوش است)، از دیگر راه‌های انتقال تب روده‌ای است.

پایه و اساس پیشگیری از ابتلا به این بیماری دسترسی به آب سالم، امکانات بهداشتی مناسب، نظافت کافی محیط و تهیه و توزیع غذا به صورت بهداشتی است.

در نظام کشوری مراقبت بیماری‌های واگیر، تیفوئید در گروه بیماری‌های مشمول گزارش‌دهی قرار دارد و بر این اساس اطلاعات کلیه بیمارانی که علائم بالینی و یافته‌های آزمایشگاهی آنها با تعاریف موارد مشکوک، محتمل یا قطعی تیفوئید منطبق باشد باید به گروه مدیریت بیماری‌های واگیر در حوزه معاونت بهداشتی گزارش شوند.

بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در نظام کشوری مراقبت بیماری‌های واگیر، طی شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۳۶ بیمار به عنوان مورد مشکوک، محتمل یا قطعی تیفوئید در کشور شناسایی و گزارش شده است. این آمار حاکی از آن است که طی ۶ ماه ابتدای سال جاری موارد گزارش شده از افزایش حدود ۳۷ درصد نسبت به میانگین تعداد موارد گزارش شده طی مدت زمان مشابه در هفت سال گذشته (۶ ماه ابتدای سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۴۰۰ ) برخوردار بوده است.

طبق اطلاعات موجود حدود ۵۴ درصد موارد ابتلا در مناطق شهری و ۴۶ درصد در نقاط روستایی سکونت داشته‌اند. ۴۴ درصد از موارد ابتلا مذکر و سایر موارد مونث بوده و اغلب موارد گزارش شده (یعنی ۸۱ درصد) در گروه سنی کمتر از ۵۰ سال قرار داشته‌اند.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، کلیه موارد مبتلا به تیفوئید باید دوره درمان آنتی‌بیوتیکی را دقیقا طبق نظر پزشک تکمیل کنند. رعایت بهداشت دست و شست‌وشوی صحیح دست‌ها به‌ویژه بعد از اجابت مزاج، قبل از تهیه و صرف غذا، استفاده از توالت بهداشتی و دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده از آب آشامیدنی ایمن و بهداشتی، شستشو و ضدعفونی صحیح میوه و سبزیجات از جمله اقدامات اصلی جهت پیشگیری از ابتلا به تیفوئید است.

مقایسه تعداد موارد مشکوک، محتمل و قطعی حصبه یا تیفوئید در شش ماه نخست سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۴۰۱
مقایسه تعداد موارد مشکوک، محتمل و قطعی حصبه یا تیفوئید در شش ماه نخست سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۴۰۱