- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

۵ باور اشتباه و افسانه در مورد داروها که به سلامتی ما آسیب می‌رسانند

همه ما کم و بیش در دوران زندگی خود با داروها سرو کار داریم؛ در این میان برخی باور اشتباه و افسانه در مورد داروها وجود دارد که ممکن است به سلامتی شما آسیب وارد کند. ۵ مورد از آن‌ها را در فارمانیوز [1] بخوانید:

 

افسانه شماره یک: دارو را در کابینت دارو قرار دهید.

قفسه دارو برخلاف نامش، مکان بسیار بدی برای نگهداری داروها است. این قفسه در حمام است و حمام‌ها رطوبت بسیار بالایی دارند که می‌تواند باعث تحلیل رفتن دارو یا تغییرات فیزیکی یا شیمیایی شود.

افسانه شماره ۲: اگر حس بهبودی دارید، مصرف دارو را قطع کنید.

قبل از اینکه مصرف دارو را قطع کنید با پزشک خود صحبت کنید. توقف دارو می‌تواند شما را دوباره بیمار کند. اگر دوره کامل آنتی‌بیوتیک را مصرف نکنید، عفونت ممکن است یک بار دیگر  عود کند و به آنتی‌بیوتیک مقاوم شود. اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید، قطع آن می‌تواند علائمی مانند حالت تهوع، بی‌خوابی و اضطراب به وجود بیاورد.

افسانه شماره سه: اگر بیماری مشابه فرد دیگری را دارید؛ می‌توانید داروی او را مصرف کنید.

حقیقت: داشتن مشکل مشابه با دیگران به این معنی نیست که می‌توانید داروی آن‌ها را با خیال راحت مصرف کنید. بسیاری از داروهایی که یک بیماری را درمان می‌کنند، در کلاس‌های مختلفی هستند و دارای عوارض جانبی یا واکنش‌های آلرژیک متفاوتی هستند.

افسانه شماره چهار: تاریخ انقضای داروها مهم نیست.

حقیقت: داروها با گذشت زمان شروع به تحلیل می‌کنند، ضعیف می‌شوند و از نظر شیمیایی تغییر می‌کنند. استفاده از یک دارو تا زمان تاریخ انقضای آن بی‌خطر است، اما داروها پس از آن تست نمی‌شوند.

افسانه شماره پنج: بچه‌ها نمی‌توانند بطری‌های دارو مخصوص را باز کنند.

طبق گزارش Safe Kids Worldwide، نیمی از مسمومیت‌های کودکان به دلیل باز کردن داروهای مقاوم در برابر کودکان و مصرف آن‌ها است. یک مطالعه نشان داد که کودکان ۳ تا ۵ ساله از سه انگشت برای باز کردن درپوش دارو استفاده می‌کنند، می‌توانند نیروی بیشتری نسبت به بزرگسالان با استفاده از دو انگشت اعمال کنند.

 

منبع: خبرگزاری برنا [2]