- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

کمبود دارو در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها

محمدرضا هاشمیان نایب رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به نیاز دارو و کمبود آن در بخش های ویژه بیمارستانی، گفت: نیاز دارویی در ICU بیمارستان های کشور، منطبق با استانداردهای جهانی نیست.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از خبرگزاری مهر [2]، محمدرضا هاشمیان نایب رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، با اشاره به برگزاری هشتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران در روزهای ۲۱ الی ۲۳ دی ماه در مرکز همایش‌های رازی، اظهار داشت: در سه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا بخش‌های ویژه بیمارستانی با درگیری بیشتری مواجه بودند که این امر باعث توجه بیشتر گروه‌های پزشکی، مردم عادی و دولتمردان به این بخش‌ها گردید، و نیاز بیشتر جامعه درمانی به بخش‌های ویژه بیمارستانی را نمایان کرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این نکته که متأسفانه ما هنوز سیستم نظام مند دقیقی در کشور برای بخش‌های ویژه بیمارستانی نداریم، گفت: قطعاً معیار پیشرفت یک کشور در افزایش طول عمر و کاهش مرگ و میر است و قاعدتاً جایی که می‌توان مرگ و میر را کاهش داد بخش‌های مراقبت‌های ویژه خواهد بود.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما در کنگره امسال پیام لازم برای وزارت بهداشت، دولت و مجلس برای نظام مند کردن بخش‌های ویژه بیمارستانی و اهمیت آن در سلامت و بهره وری کشور است.

نایب رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به کارنامه موفق بخش‌های ویژه بیمارستانی کشور در دوران کرونا، افزود: با اینکه یکسری از تکنولوژی‌های موجود در کشورهای پیشرفته را در اختیار نداریم اما با وجود پزشکان و پرستاران متعهد در اوج بیماری و حجم بالای مبتلایان به کرونا شاهد مرگ و میر قابل قبول تری نسبت به کل دنیا در کشور بودیم.

هاشمیان ادامه داد: باید اذعان داشت در بیمارستان‌هایی که از متخصصین مراقبت‌های ویژه استفاده شد، میزان مرگ و میر کرونا کاملاً کاهشی بود، اما متأسفانه وزارت بهداشت هنوز برنامه منظمی برای استفاده از فارغ التحصیلان این رشته در کشور نهادینه نکرده و این بزرگ‌ترین فاصله ما با دنیا در خصوص استفاده و بهره مندی بخش‌های ویژه از فوق تخصص‌های مراقبت‌های ویژه است.

وی با اشاره به نیاز دارویی و کمبود آن در بخش‌های ویژه بیمارستانی، گفت: متأسفانه نیاز دارویی که در بخش‌های ویژه دنیا به صورت استاندار تعریف شده و وجود دارد در کشور ما درصد بالایی از آن وجود ندارد و قسمتی هم که موجود است با کسری مواجه است، در همین رابطه از وزارت بهداشت برای مهیا کردن آنها در خواست شده که در صورت رفع آن مراحل درمان و بهبودی بیماران سریع‌تر انجام خواهد شد و بار هزینه‌ای بر سیستم درمان را کاهش خواهد داد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اعلام وجود آمادگی بخش‌های ویژه بیمارستانی در مواجهه با موج جدید کرونا، بیان داشت: در صورت آمادگی و برآورده کردن دارویی به روز و بر اساس نیازهای بخش‌های ویژه توسط وزارت بهداشت قاعدتاً و به خوبی از این پاندمی نیز گذر خواهیم کرد.