- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

گسست نظام سلامت از سیاست‌های ابلاغی

کامران باقری لنکرانی رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت گفت: نظام سلامت پس از هشت سال علاوه بر اینکه نیاز به روزآمدی دارد، هیچ ارتباطی هم با سیاست‌های ابلاغی نداشته و این گسست از نقشه راه سبب شد علی‌رغم تلاش‌های زیاد به جهش مدنظر نرسیم.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از خبرگزاری تسنیم [2]، کامران باقری لنکرانی در آیین گشایش کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت با بیان اینکه نظام سلامت نیاز به اصلاحات دارد و قاعدتا اگر این اصلاح بر مبنای یک نقشه راه نباشد ما را دچار انحراف می‌کند، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۳ رهبرمعظم انقلاب سیاست‌های کلی نظام سلامت را ابلاغ کردند و این سیاست‌ها باید مبنای سیاست‌های نظام سلامت قرار می‌گرفت.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: نظام سلامت پس از هشت سال علاوه بر اینکه نیاز به روزآمدی دارد، هیچ ارتباطی هم با سیاست‌های ابلاغی نداشته و هرکس با فهم خود مطالبی را دنبال کرده است و این گسست از نقشه راه موجب شد علی‌رغم تلاش‌های زیاد، اما به جهش مدنظر نرسیم.

رئیس مرکز سیاست‌گذاری سلامت استان فارس با بیان اینکه در  این هشت سال شاهد تلاش چندانی در این باره نبودیم، گفت: سال‌هاست که تجربه‌های مدیریتی، داوطلبین سلامت و … را داشته‌ایم، اما همراه با توانمندی، مسئولیت پذیری، مشارکت ساختارمند نبوده است و باید الگوسازی کنیم.

باقری‌لنکرانی یکی از چالش‌های مهم در این باره را مواز‌ی‌کاری بیان و اضافه کرد: حدود 20 دستگاه مسئولیت مشارکت اجتماعی دارند، این تعدد سبب ایجاد سردرگمی بین مردم می‌شود، در این مشارکت‌جویی باید بخشی از قدرت را به نمایش گذاشته باید نیاز‌هایی که از سوی مردم اعلام می‌شود را مدنظر قرار داد.

رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی مطالعات اجتماعی سلامت اظهار کرد: وقتی از مشارکت اجتماعی سخن گفته می‌شود به این مهم توجه خواهیم کرد که سلامت ابعاد مختلفی دارد که سلامت اجتماعی از دیگر ابعاد مهم‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه امیدواریم شاهد اصلاحات نظام سلامت در سطح خرد و کلان و پر رنگ‌شدن مشارکت اجتماعی در سلامت اجتماعی باشیم  تاکید کرد: در این مسیر به مشارکت دستگاه‌های دولتی نیاز داریم.