- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

داروهای با تکنولوژی بالا یا های‌تک در ایران

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ایران جزو سه کشور برتر آسیا در زمینه تولید داروهای با تکنولوژی بالا یا های‌تک است گفت: ۳۰ درصد ارز دارو بابت داروهای وارداتی صرف می‌شود.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از خبرگزاری تسنیم [2]، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به این‌که حدود سه درصد داروها وارداتی هستند اما ۳۰ درصد ارز دارو بابت داروهای وارداتی صرف می‌شود، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان و تولید دارو در سال جاری باعث کاهش ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری ارزبری در حوزه دارو شد.

وی افزود:‌ حدوداً ۳۸ قلم دارو با تکنولوژی بالا (های‌تک) داریم و دو داروی های‌تک دیگر نیز در آستانه رونمایی هستند.

قانعی ادامه داد: در زمینه تولید این داروها در منطقه رقیب نداریم و در آسیا نیز جزو سه کشور برتر هستیم. داروهای با تکنولوژی بالا عمدتاً در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های خونی، بیماری‌های انعقادی، روماتیسم و طیفی از بیماری‌های مزمن کاربرد دارند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر تدابیر اندیشیده شده برای کاهش وابستگی به واردات دارو تصریح کرد: در حال حاضر میزان صادرات دارو در حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال است. در ستاد توسعه زیست فناوری یک برنامه جامع داریم که بر اساس آن تا چهار سال آینده می‌توانیم ۱.۸ دلار ارزی که برای واردات دارو و مواد اولیه دارو صرف می‌شود را تبدیل به تراز مثبت کنیم و صادرات دارو در کشور ما از واردات آن پیشی بگیرد.