- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

هیات رئیسه مجلس به زودی طرح استیضاح وزیر بهداشت را اعلام وصول خواهد کرد

نظام سلامت کشور این روزها بیمار شده و تب تندی را تجربه می‌کند. در کنار بیماران، پزشکان، پرستاران، بیمه‌ها و شرکت‌های تولید و واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی، حالا نمایندگان مجلس هم در صف معترضان قرار گرفته و پیکان انتقادات را به سمت وزارت بهداشت و شخص بهرام عین‌اللهی نشانه رفته‌اند؛ تا جایی که وی از حیث دریافت تذکر و سوال از نمایندگان ملت، رکورددار شده است. از سویی دیگر، وقتی در هفته گذشته، وزیر بهداشت نتوانست با پاسخ‌هایش در صحن علنی مجلس، نمایندگان را قانع کند با کارت زرد آنان مواجه شد و از همان روز، طرح استیضاح او با جدیت در دستور کار جمعی از نمایندگان قرار گرفت و براساس گفته عبدالحسین روح‌الامینی، با بیش از شصت امضا، کلید خورد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگویی، اعلام وصول طرح استیضاح توسط هیات رئیسه را نزدیک دانست.

 

به گزارش فارما نیوز [1] به نقل از روزنامه سپید [2]، روح‌الامینی نارضایتی پزشکان و پرستاران و حل نشدن مشکلات حوزه‌های دارو، درمان، واکسن و … را ناشی از «عدم مدیریت» و «ناتوانی وزیر بهداشت» در حل این موضوعات می‌داند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل کلید خوردن طرح استیضاح وزیر بهداشت، ۱۶ محور را به عنوان مهمترین دلایل استیضاح برشمرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی [3] اظهار داشت: «نقش کارگزاران به ویژه مدیران نظام در سطح کلان، نقشی حیاتی و بنیادین در اداره امور و ﭘیشرفت و توسعه دارد و تجربه تاریخی ثابت نموده که موفقیت‌ها و شکست‌های دولت‌ها تا حدود زیادی در گرو توانمندی مدیران کلیدی کشور است و به فرموده امیرالمومنین(ع) «آفت الاعمال عجز العمال».

روح‌الامینی دلایل شانزده‌گانه استیضاح را اینگونه برشمرد:

1- عدم به کارگیری نیروهای متخصص و مجرب

2-عدم مدیریت به‌هنگام و علاج‌جویانه مجموعه عوامل درون و برون سازمانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش ﭘزشکی که موجب بسیاری از خسارات در زنجیره تامین، تولید و توزیع دارو و تجهیزات ﭘزشکی کشور، خصوصا در ماه‌های اخیر شده است.

3-عدم اهتمام به تدوین و ارائه لایحه قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی سلامت به دولت و مجلس و عدم اهتمام جدی به اجرای سیاست‌های کلی سلامت و قوانین برنامه ﭘنج ساله از جمله:

الف) ﭘزشک خانواده و تکمیل نظام سطح‌بندی و ارجاع

ب) ﭘرونده الکترونیک سلامت و به‌هم‌ﭘیوستگی سامانه‌های فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت

ج) گردشگری و دﻳﭘلماسی سلامت و تدبیر مهاجرت نخبگان

د) اولویت ﭘﻳشگیری و بهداشت بر درمان

ه) ساماندهی و نظارت به هنگام در تولید و مصرف دارو و تجهیزات ﭘزشکی

و) تمرکز بر عوامل موثر بر سلامت از جمله تغذیه و امنیت غذایی، آلودگی هوا، عوامل اجتماعی، روانی و…

ز) مدیریت قوی و منسجم در تولیت نظام سلامت

ح) مدیریت و کاهش ﭘرداخت از جیب مردم و افزایش دسترسی به خدمات باکیفیت

ط) اهتمام به اصلاح و برخورد با ﭘدیده شوم زیرمیزی و سهم‌خواری

4-تغییرات مکرر در حوزه‌های مدیریتی مانند بهداشت و سازمان غذا و دارو

5-بی‌توجهی به مشورت با نخبگان حوزه سلامت و اتاق‌های فکر و ﭘژوهشکده‌ها و ایجاد مکانیزم‌های مشورتی لازم و عدم استفاده از ظرفیت‌های راهبردی در فرهنگستان علوم ﭘزشکی و نظام ﭘزشکی و همچنین عدم توجه به هنگام به هشدارهای نظارتی نمایندگان مجلس و کمیسیون بهداشت درمان و اصل نود مجلس و تجمیع بیش از 200 سوال از سوی نمایندگان

6-بی‌توجهی به ایجاد بستر شغلی برای ﭘزشکان جوان و تازه فارغ‌التحصیلان و درنتیجه، افزایش روند مهاجرت ﭘرستاران و ﭘزشکان

7-بدعهدی در دریافت و تسویه واکسن‌های تولیدی واکسن‌سازان داخلی علیرغم سفارش و تعهد به خرید اولیه

8- بی‌توجهی به اقناع افکار عمومی و رسانه‌ها و کارهای نمایشی بی‌حاصل

9-انجام اقدامات خلاف قانون در داانشگاه‌ها در برداشت درآمدهای حاصل از فروش دارو و تجهیزات و هزینه‌ در جای دیگر که به تبع آن بدهی‌های سنگین به صنعت و نابودی این بخش را دربرداشته است.

10- توزیع نامناسب امکانات و… در شهرهای مختلف بدون در نظر گرفتن سطح‌بندی و نقشه راه سلامت و اولویت‌های مرتبط

11- ناکارآمدی وب‌دا در برقراری گفت‌وگو و رفع مشکل گروه‌های مختلف در داخل نظام سلامت که بعضا منجر به قطع امید ایشان از تغییر و منجر به افزایش نارضایتی‌های میدانی شده است.

12-نظام ﭘرداخت مالی نامناسب و عدم رعایت عدالت در ﭘرداخت، محور اصلی تمامی این نارضایتی‌هاست.

13-دخالت‌های خویشاوندان و اطرافیان وزیر در انتصابات و تشکیل کمیته انتصاباتی (بدون حضور مدیران و با حضور دوستان و خویشاوندان) به موازات کمیته انتصابات وزارت بهداشت که منجر به حذف کمیته انتصابات اصلی شده و باعث انتصاب مدیران ناکارآمد و مجیزگوی شده است. یکی از سیاست‌های اصلی این افراد، عدم انتقال مشکلات و نقایص به وزیر است که چالشی جدی در مسیر هدایت وزارتخانه ایجاد کرده است.

14-بکارگیری افراد بدون تجربه و تخصص و تحصیلات مرتبط در جایگاه‌های کلیدی

15-تلاش بعضی مدیران میانی و ارشد وب‌دا برای اقداماتی در راستای تامین منافع شخصی نظیر حضور ﭘررنگ در بخش خصوصی (عمل‌های جراحی زیبایی، انتقال ﭘرونده هیات علمی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و…) که باعث بی‌اعتنایی ایشان به چالش‌ها و حضور در حد رفع تکلیف (ساعت اداری و…) شده است.

16-عدم ورود وزیر در مباحث راهبردی و تفویض اختیار کامل به معاونین باعث ایجاد چندگانگی و تعارض در تصمیمات معاونین و بعضا درگیری در این تصمیمات به ویژه در خصوص منابع مالی شده است. بعضی از این عدم ورود، ناشی از عدم اشراف به جزئیات بحث می‌باشد که با این روش جبران می‌گردد.