- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

توصیه‌های ایمنی دارو دادن به کودکان

اشتباهات دارویی بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید. چگونه می توانید هنگام دادن دارو به نوزاد یا کودک نوپا از اشتباهات جلوگیری کنید؟ این توصیه‌های ایمنی برای دارو دادن به کودکان را بررسی کنید.

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از سلامت نیوز [2] وات تو اکسپکت [3]، اگر نوزاد یا کودک نوپای شما به سرماخوردگی یا ویروس دیگری مبتلا است و بیش از نوازش معمولی، مایعات و استراحت نیاز دارد، ممکن است پزشک برای او دارو تجویز کند؛ اما قبل از اینکه به داروخانه بروید، باید مطمئن شوید که دارویی دریافت می کنید که برای کودک شما بی خطر است و دوزهای مناسب برای مصرف را می دانید.

برای آماده کردن شما، در اینجا چند دستورالعمل و نکات مفید ایمنی دارو برای نوزادان و کودکان نوپا آورده شده است.

نحوه دارو دادن به نوزاد یا کودک نوپا

در اینجا چند نکته در مورد دادن دارو به کودک شما وجود دارد:

داروهای مضر برای نوزادان و کودکان نوپا

وقتی صحبت از ایمنی دارو برای نوزادان و کودکان نوپا می شود، برخی داروها ممکن است مضر باشنداین شامل موارد زیر می شود:

داروهای سرفه و سرماخوردگی

مطالعات نشان داده‌اند که داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی علائم این بیماری ها را متوقف نمی‌کنند یا سرفه را ساکت نمی‌کنند و حتی ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی جدی مانند ضربان قلب سریع و تشنج در کودکان شوند.

به همین دلیل است که آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می گوید داروهای سرفه و سرماخوردگی فقط باید در کودکانی که حداقل 4 سال دارند با تأیید پزشک اطفال استفاده شوددر غیر این صورت، AAP توصیه می‌کند تا حداقل 6 سالگی کودکان صبر کنید تا داروهای سرماخوردگی که به طور خاص برای آنها طراحی شده است، دوباره فقط با تأیید پزشک به آنها داده شود.

آسپرین (و هر چیزی که حاوی سالیسیلات باشد)

پزشکان سال‌ها به والدین هشدار داده‌اند که به کودکان خود آسپرین بدهند، اما این پیام تکرار می‌شود: به کودکان کمتر از 19 سال آسپرین ندهید، زیرا با شروع سندرم ری مرتبط است، یک بیماری نادر اما بسیار جدی که بر کبد و مغز تأثیر می‌گذارد.

اگرچه تحقیقات در مورد آسپرین به سختی انجام می شود، بنیاد ملی سندرم ری توصیه می کند از دادن هر گونه دارویی که حاوی هر شکلی از سالیسیلات است به کودکان خودداری کنید، بنابراین فهرست مواد تشکیل دهنده روی برچسب داروها را به دقت بخوانید.

سوالاتی که باید از داروساز خود بپرسید

دریافت دارو برای کودک شما به چیزی بیش از برداشتن دارو از داروخانه نیاز دارد: شما باید دوز دارو، نحوه و زمان مصرف آن و عوارض جانبی را در میان جزئیات دیگر بدانید.

پزشک اطفال شما باید بیشتر این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد، اما شما همچنین می‌توانید با داروساز صحبت کنید تا مطمئن باشید.

اگر به فرزندتان داروی OTC می دهید، برچسب پشتی آن را بررسی کنید.

برای داروهای تجویزی، جزوه ای را که داخل جعبه است بخوانید؛ در هر صورت، هر گونه سوالی را با داروساز خود مطرح کنید.

در اینجا چند مورد است که بهتر است قبل از رفتن به خانه درباره آنها اطلاعات کسب کنید:

نکات ایمنی رایج برای دادن دارو به کودک

هنگام دادن دارو به کودک، نکات زیر را رعایت کنید:

وادار کردن نوزاد یا کودک نوپا به مصرف دارو

باید اندازه کافی خوش شانس باشید که نوزاد یا کودک نوپایی داشته باشید که با دیدن قطره چکان دارو با خوشحالی با آن کنار می آید، چرا که اغلب کودکان از مصرف دارو اجتناب می کنند؛ دانستن این ترفندها برای دادن دارو به کودکان می تواند کمک کننده باشد:

سعی کنید قبل از غذا دارو را به کودک نوپا بدهید

مگر اینکه به شما دستور داده شده که دارو را با معده پر یا بعد از غذا بدهید، سعی کنید آن را قبل از صبحانه، ناهار یا شام مصرف کنید. ممکن است کودک شما زمانی که گرسنه است بیشتر بپذیرد.

از جوانه های چشایی دوری کنید

جوانه های چشایی در جلو و مرکز سطح زبان قرار دارند. با قرار دادن دارو در پشت لثه و داخل گونه، آنها را دور بزنید، جایی که بدون ضربه زدن به جوانه های چشایی از گلو پایین می رود. این نیاز به کمی مهارت دارد و با گذشت زمان تسلط بیشتری پیدا می کنید.

دارو را خنک نگه دارید

اگر داروساز شما می‌گوید سرد کردن دارو روی قدرت اثر نمی‌گذارد، سعی کنید آن را در یخچال بگذارید تا طعم آن کمتر مشخص شود. در غیر این صورت، ابتدا یک بطری خنک، یک کیسه غذای مشبک با میوه های یخ زده یا یک بستنی به کودک بدهید تا زبان او کمی خنک و بی حس شود تا طعم دارو برای او قوی نباشد.

به دنبال طعم های سرگرم کننده باشید

از داروساز خود یک طعم دهنده مورد تایید FDA مانند FLAVORx که می تواند با طعم بد بسیاری از داروها مقابله کند، بخواهید. گاهی اوقات اینها شارژ کمی دارند، اما می تواند کاملاً ارزش آن را داشته باشد.

جایزه بدهید

در ازای مصرف دارو بدون سر و صدا، یک غذا، یک جایزه کوچک، برچسب یا زمان اضافی برای تماشای یک نمایش ارائه دهید.

عوارض جانبی داروهای شیرخوار و کودکان که باید مراقب آنها بود

برخی از کودکان ممکن است هنگام مصرف انواع خاصی از داروها عوارض جانبی داشته باشند. در اینجا مواردی است که باید در کودک یا کودک نوپا مراقب باشید:

اگر متوجه شدید که کودکتان مشکل تنفسی دارد یا علائم دیگری از ناراحتی دارد، با ۱۱۵ تماس بگیرید.