- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

حذف ارز ترجیحی دارو بدون موافقت مجلس

فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «بودجه ۱۴۰۱ بدین نحوه تصویب شد که نباید ارز دارو حذف شود اما این دولت بود که ارز دارو را حذف کرد.»

به گزارش فارمانیوز [1] به نقل از پایگاه خبری بازار [2]، ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به کمبود و افزایش قیمت دارو در کشور بیان کرد: «علت گرانی و کمبود اخیر دارو مربوط به امروز و دیروز نیست.»

وی بیان کرد: «وقتی ما دست به یک اقدام غیر کارشناسی می زنیم حتما چهار ماه بعد نتیجه آن را دریافت خواهیم کرد. از این رو وقتی ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کردیم باید می‌دانستیم که روزی قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: «ما ارز ۴۲۰۰ را برای موضوعی که اساس و حیات جامعه به آن گره خورده، یعنی دارو، به ناگهان حذف کردیم.»

وی با اشاره به اینکه بنده موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو نبودم، تاکید کرد: «دلیلی ندارد هر وقتی که ما نمی‌توانیم نظارت درستی انجام دهیم برویم و به کل ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «به اعتقاد بنده هر جا نظارتی نقص دارد باید برویم و ریشه‌یابی کنیم و علت مشکلات را دریابیم.»

 

سازمان برنامه و بودجه فکر می‌کند هنر کرده است

وی تاکید کرد: «اگر ما می خواستیم ارز را در راستای تامین دارو و کالاهای اساسی خرج کنیم، باید از ۴ سال پیش اقداماتمان را شروع می‌کردیم. باید یک برنامه مدونی را برای وزارت بهداشت در نظر می‌گرفتیم تا این وزارتخانه بداند قصد دارد چه کار کند.»

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید ارز دارو قطع می‌شد، بیان کرد: «ما مخالف قطع شدن ارز دارو بودیم و در کمیسیون تلفیق مجلس هم روی این مسئله صحه گذاشته شد.»

این نماینده مجلس تاکید کرد: «البته مصوبه بودجه ۱۴۰۱ مربوط به حذف ارز ترجیحی بدین نحوه تصویب شد که نباید ارز دارو حذف شود. ریاست مجلس هم بر روی عدم حذف ارز دارو تاکید کردند و اذعان داشتند که ارز دارو حذف نخواهد شد. این دولت بود که ارز دارو حذف کرد چراکه دولت تعهد کرد ارزی را که قرار است به دارو داده شود برای جبران به صورت پول و در قالب کالابرگ تامین می کند. این مسئله صورت نگرفت برای اینکه سازمان برنامه و بودجه با قفل کردن همه برنامه‌ها و بودجه‌ها فکر می‌کند هنر کرده است و نتیجه آن چیزی است که قابل مشاهده است.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: «متاسفانه این تصمیمات موجب نارضایتی مردم شده است. در حالی که ۹۰ درصد نارضایتی مردم مربوط به مشکلات معیشتی است.»