- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

آثار منفی اجرای ناقص «دارویاری» در بلندمدت / صرف‌نظر از پوشش بیمه‌ای داروهای «OTC»

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه اجرای ناقص طرح دارویاری در بلندمدت می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، گفت: اختلاف قیمت‌های بین داروهای تولید داخل و وارداتی که به دنبال اجرای ناقص طرح رخ می‌دهد در طولانی مدت آسیب‌زا خواهد بود.

به گزارش فارما نیوز [1] به نقل از ایسنا، دکتر مهدی رضایی گفت: در شروع طرح دارویاری حدود ۱۳۷۵ کد ژنریک دارویی شامل آزادسازی ارز ترجیحی قرار گرفتند. از این تعداد مقرر شد ۳۶۶ کد ژنریک که تحت پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش در آیند. برای تحت پوشش رفتن داروها باید فرایندی در شورای عالی بیمه طی شود که مهم‌ترین بخش آن بررسی هزینه اثربخشی داروها و قیمت‌گذاری است. این امر نیازمند زمانبندی بود و نهایتا در گام اول ۲۷ قلم دارو توسط شورای عالی بیمه در دستور کار قرار گرفت و مصوب شد. این مصوبه می‌بایست ابتدا به سازمان برنامه و بودجه فرستاده می‌شد و در نهایت در هیات وزیران هم به تصویب می‌رسید. مصوبه نهایی هنوز به ما ابلاغ نشده است و در مرحله نهایی شدن است.

وی با اشاره به اینکه این ۲۷ قلم دارو عمدتا داروهای جدید دیابت هستند، بیان کرد: سایر اقلام دارویی هم در دست بررسی است. قرار شده است تا پایان سال جاری کل ۳۶۶ قلم داروی ذکر شده در تعهدات بیمه درآیند. امیدواریم بنابر قول شورای عالی بیمه به وزیر بهداشت، مابقی ۳۶۶ قلم هم به تدریج این مرحله را طی کنند تا پرداخت از جیب بیماران در این اقلام دارویی کاهش یابد.

پرداخت به روز بیمه سلامت به داروخانه‌ها

وی افزود: تا این لحظه هیچ مشکلی در تامین منابعی که برای تغییر ارز دارو نیاز بود، نداشتیم.  سازمان برنامه و بودجه به تعهدات خود عمل کرده و به موقع منابع را در اختیار ما قرار داده است؛ به شکلی که ما هم پرداخت‌های منظمی به داروخانه‌ها داشتیم تا جایی که آخرین پرداختی مطالبات ما برای مهرماه بوده است. در پرداخت مابه‌التفاوت ارز دارو، سازمان بیمه سلامت [2] به تعهدات خود به موقع عمل کرده است. به نظر ما از بابت تامین منابع تا پایان سال مشکلی وجود ندارد.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت،تاکید کرد: بودجه کلی طرح دارویاری ۷۴ هزار میلیارد تومان بوده است. در گام اول سازمان برنامه و بودجه ۴۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کرده است. در گام دوم پرداخت‌ها نیز سهم بیمه سلامت حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این اعداد متناسب با عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان سال در سایر اقلام دارویی و همچنین تجهیزات مصرفی پزشکی هم تغییر مبنای ارزی صورت گیرد تا پروسه کامل شود. اجرای ناقص طرح دارویاری می‌تواند سبب بروز مشکلاتی باشد. اختلاف قیمت‌های بین داروهای تولید داخل و وارداتی به مدت طولانی آسیب‌زا خواهد بود.

صرف نظر از برقراری پوشش بیمه‌ای داروهای OTC

او درباره داروهای OTC نیز توضیح داد: مقرر شد این داروها مابه‌التفاوت ارزی نداشته باشند که بر این اساس ارزی هم به آنها اختصاص نیافت. در شروع طرح مقرر شده بود این دسته داروها تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند که این موضوع در شورای عالی بیمه طرح شد که منجر به بازنگری شد و از این موضوع صرف نظر شد.

گفتنی است با اجرای طرح دارویار از ۲۳ تیرماه امسال، مسوولان مکررا از پوشش بیمه‌ای ۱۱۹ قلم از داروهای پرمصرف OTC (بدون نسخه) به شرط ارایه نسخه پزشک در داروخانه‌ها خبر داده بودند.