- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

جامعه پزشکی از تجویز داروهای جدید خارج از فهرست دارویی کشور پرهیز کند

به گزارش فارما نیوز، بهرام عین اللهی، در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری‌های علمی و فناوری در راستای اجرای برنامه جامع سلامت و اصالت غذای کشور که در آزمایشگاه مرجع غذا و دارو برگزار شد، اظهار داشت: در وزارت بهداشت، ساختاری برای طب ایرانی داریم که تقویت آن، از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است. طب ایرانی، یک روش مکمل و کمکی است که می‌تواند در سلامت جامعه، نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: طب ایرانی بر مبنای گیاهان دارویی کشور استوار است و بسیاری از عوارض داروهای شیمیایی را ندارد. خرسندیم که برای اولین بار، دارونامه طب ایرانی رونمایی شد و در آن، خواص گیاهان دارویی و آثار آنها مشخص شده و سعی ما این است.

وزیر بهداشت همچنین از تدوین آئین نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: این آئین نامه به عنوان دستور کار فوری در هیأت دولت بررسی و تصویب می‌شود تا تسهیلاتی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود و امیدواریم که میزان مشارکت دانشمندان و اساتید در گسترش شرکت‌های دانش بنیان، افزایش یابد.

وی با اشاره به انتشار فهرست داروهای مورد تأیید کشور در دارونامه رسمی، گفت: داروهای جدید به سرعت وارد بازار می‌شوند بنابراین لازم است که فهرست دارویی کشور بازنگری شود. متأسفانه ۶ سال از آخرین بازنگری دارونامه رسمی کشور می‌گذشت که با تلاش سازمان غذا و دارو، فهرست دارویی به روز و ویرایش هشتم آن رونمایی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه متوسط تجویز دارو در جهان یک و نیم قلم است، گفت: در ایران دو برابر متوسط جهانی دارو تجویز می شود. دارونامه، مرجع ملی پزشکان در تجویز داروست.

عین اللهی افزود: در دارونامه رسمی ایران، مشخصات، ترکیب، اثرات، میزان مصرف و عوارض داروها مشخص شده و برای جامعه پزشکی، نیروهای حوزه سلامت و حتی بیماران، قابل استفاده است. از جامعه پزشکی تقاضا داریم که داروهای مورد تأیید در فهرست دارویی کشور را برای بیماران تجویز کنند تا مردم در تهیه دارو، دچار سرگردانی و سختی نشوند.

وی با تاکید بر ضرورت پیشنهاد داروهای جدید از سوی انجمن‌های علمی پزشکی به سازمان غذا و دارو، افزود: جامعه پزشکی از تجویز داروهای جدید خارج از فهرست دارویی کشور که تهیه آن برای بیماران امکان پذیر نیست، پرهیز کنند چراکه مبنای پوشش بیمه‌ای دارو، دارونامه رسمی کشور است و خارج از دارونامه، پوشش بیمه‌ای برای داروها وجود ندارد.

وزیر بهداشت، منشأ بسیاری از بیماری‌ها را غذا و تغذیه دانست و گفت: متأسفانه سموم باقی مانده در برخی مواد غذایی، برای سلامتی آسیب زا و گاهاً سرطان زا است و سازمان غذا و دارو تلاش دارد اصالت غذا را با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مشخص کند.