- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

تولید داروهای پیشرفته و دانش بنیان در شرایط تحریم / محققان مصون دارو انحصار غربی‌ها را شکستند

به گزارش فارمانیوز، تحریم‌های آمریکا در سالهای اخیر باعث شد که بسیاری از داروهای حیاتی بیماران خاص از جمله بیماران مبتلا به بوتولیسم با کمبود دارو مواجه شوند و حتی جانشان را از دست بدهند. آنتی توکسینی که با کنترل علائم بوتولیسم می‌توانست مانع از فلج شدن عضلات و در نهایت مرگ بیمار شود در لیست تحریم‌ها قرارگرفته بود و ایران برای تامین آن دچار مشکل شده بود.

نیاز کشور به این محصول حیاتی سبب شد، محققان و پزشکان شرکت دانش‌بنیان مصون‌دارو با یک برنامه تحقیقاتی گسترده و پیشرفته وارد میدان شوند و پس از یکسال بدون دریافت هیچگونه کمکی از خارج از کشور به دانش فنی تولید انواع آنتی‌توکسین‌های بوتولیسم دست پیدا کنند.

تامین نیازهای ضروری کشور در بستری دانش بنیان

شرکت داروسازی مصون دارو از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان آغاز کردتا نیاز کشور به داروهای بیوتکنولوژیک، واکسن‌‎‌های مصرف انسانی و داروهای جدید با فناوری‌‌های پیچیده را با کسب دانش فنی تولید آن‌ برطرف کند. در واقع این شرکت تلاش می‌‌کند نیازهای ضروری کشور  به داروهای هایتک را که بعضا امکان واردات آن‌ها وجود ندارد، در بستری دانش‌بنیان تولید کند.

این شرکت  اولین و تنها تولیدکننده انواع مختلف آنتی توکسین منووالان و پلی والان کلستریدیوم بوتولینوم، واکسن هموفیلوس آنفولانزا تیپ B  و توکسین کلستریدیوم بوتولینوم تیپ A با نام تجاری مصپورت در کشور می باشد. این محصولات در شرکت مصون دارو با کیفیتی در سطح استانداردهای آمریکا و اروپا تولید می گردد. ظرفیت‎‌های تولید ایجاد شده در این شرکت چندین برابر نیاز کشور بوده و در حال حاضر این شرکت قادر است به طور کامل نیازهای مصرف داخل را تامین کند.

یک ویال آنتی توکسین در کشور نداشتیم

«ناصر محمدپور» رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان مصون دارو در خصوص تولید آنتی توکسین بوتولینوم برای اولین بار در کشور گفت: اولین فراورده‌ای که در سال ۱۳۸۶ برای تامین آن دچار بحرانی جدی شده بودیم، «آنتی توکسین بوتولینوم» بود. چرا که این آنتی توکسین هم برای درمان بیماری بوتولیسم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در مواقع بحرانی مانند سیل، زلزله، حملات بایوتروریستی برای دفاع و ایمن سازی جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از همین رو آنتی توکسین بوتولیسم به دلیل کاربرد دوگانه‌ای که داشت در لیست تحریم‌ها قرارگرفت و متاسفانه ایران برای تامین آن دچار مشکل شد. در چنین شرایطی ما به نقطه‌ای رسیدیم که یک ویال آنتی توکسین در کشور نداشتیم و متاسفانه بیماران در بیمارستان ها جانشان را از دست می‌دادند.

شکست انحصار غربی ها در تولید آنتی توکسین بوتولیسم

او درخصوص فرایند ساخت این محصول حیاتی گفت:برای حل این مشکل بزرگ یک کارگروه تحقیقاتی شکل گرفت و در عرض یکسال آنتی توکسین بوتولیسم برای اولین بار در کشور تولید و وارد بازار شد.سم بوتولیسم مسمومیت دسته جمعی ایجاد می کند به این صورت که یک کنسرو آلوده در کل کشور پخش می شود و به یکباره همه بیمارستان ها پر از مسمومین بوتولیسم می شود. به همین دلیل ما با تولید انواع مختلف آنتی توکسین بوتولیسم A,B و تری والان توانستیم نیاز روز کشور را تامین کنیم. در حال حاضر نیز  ظرفیت مازاد برای صادرات این محصول را داریم.

دستیابی به فناوری ساخت واکسن های نوترکیب

محمدپور با توضیح درخصوص دستیابی به دانش فنی ساخت واکسن‌های پلی ساکاریدی توسط این شرکت دانش بنیان گفت: بعد از مدتی کشور به واکسن مننژیت اطفال نیاز پیدا کرد. فناوری ساخت واکسن های پلی ساکاریدی و نوترکیب جزو فناوری‌های هایتک است که ما تکنولوژی ساخت آن را نداشتیم، از طرف دیگر واکسن مننژیت دربرنامه واکسیناسیون همگانی قرار گرفته بود و کشور برای تامین آن مستاصل شده بود و امکانات مالی برای واردات آن وجود نداشت.در نهایت با سرمایه گذاری خصوصی شرکت و همت متخصصان ایرنی این واکسن به تولید رسید و بعد از طی مراحل بالینی وارد بازار شد.

بوتاکس ایرانی رقیبی برای محصولات آمریکایی و اروپایی

وی در ادامه افزود: به موازات این اتفاقات مشکلاتی را در زمینه بوتاکس در کشور دیدیم که خیلی از مصدومان بیمارستانی به آن احتیاج داشتند. در نتیجه تولید بوتاکس ایرانی را با نام تجاری «مصپورت» در دستور کار خود قرار دادیم و توانستیم این محصول را با کیفیتی درسطح استانداردهای امریکا و اروپا در داخل کشور تولید کنیم و علاوه بر رفع نیاز داخل بحث صادرات را هم پیش ببریم.

بومی سازی محصولات با تکنولوژی بالا در مصون دارو

در حال حاضر نیز پروژه های مختلفی که نیاز کشور است در حال انجام است و در آینده ای نزدیک محصولات جدیدی را وارد بازار خواهیم کرد. به طور کلی استراتژی ما تولید محصولات با تکنولوژی بالا و مورد نیاز جامعه است که پیش از این در کشور وجود نداشته است. خوشبختانه همه محصولاتی که ما تولید کرده ایم در دنیا تولیدکنندگان انگشت شماری دارد و ایران جزو دومین یا سومین تولیدکنندگان این محصولات هایتک است.

فتح بازارهای صادراتی توسط محصولات با کیفیت داخلی

رئیس هیت مدیره این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ظرفیت بسیار خوب کشورهای همسایه برای صادرات محصولات زیست فناورانه ایرانی به خارج از مرزها و ارز آوری برای کشور گفت: خوشبختانه ما تاکنون موفق شده ایم محصولات خودمان را به کشورهای اطراف از جمله ترکیه ، ارمنستان، هندوستان، سوریه، لبنان  و قطر صادر کنیم. همچنین درخواست های بسیار زیادی از کشورهای اروپایی داریم که در حال انجام مذاکره برای صادرات محصولات مصون دارو به این مناطق نیز هستیم.

200 برابر ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی

مزیت مهم تولید داروهای پیشرفته در داخل کشور علاوه بر ایجاد امنیت برای بیماران و مردم و جلوگیری از خروج ارز از کشور است. محمدپور در این خصوص گفت: در کنار تحریم ها نکته مهم دیگر این است که با بومی سازی این محصولات هایتک در کشور به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است. به طور مثال قیمت جهانی هر ویال آنتی توکسین  حدود ۲۰۰۰ دلار است، درحالی که ما این آنتی توکسین‌ها را با قیمتی حدود ۲۰ دلار به فروش می رسانیم یعنی آنتی توکسین های تولید داخل حدود ۲۰۰ برابر ارزان تر از نمونه های خارجی  هستند. بوتاکس یا مصپورت نیز حدود یک دهم نمونه های مشابه خارجی توسط شرکت ما تولید می شود.

منبع: خبرگزاری فارس