- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

هزار دلار در ثانیه، سود غول های تولیدکننده واکسن

غول های تولیدکننده واکسن هر ثانیه هزار دلار سود می کنند؛ کشورهای فقیر با کرونا سر در گریبانند.

به گزارش فارمانیوز [1]و به نقل از یورونیوز، یک نهاد رسمی می‌گوید غول‌های داروسازی روزانه میلیون‌ها دلار با واکسن‌های کووید به دست می‌آورند اما کشورهای فقیرتر همچنان با بحران کمبود واکسن سر در گریبانند.

از سوی دیگر موج جدید شیوع ویروس کرونا با سویه دلتا بخش‌هایی از اروپا را در بر گرفته و محدودیت‌های جدید اعمال شده است.

در ادامه این مطلب به بررسی آخرین خبرهای مربوط به کرونا در سراسر جهان پرداخته شده است:

طبق یک تحلیل جدید، شرکت‌های دارویی فایزر، بیون‌تک و مدرنا با فروش واکسن‌های کووید-۱۹ تولیدی خود به کشورهای ثروتمند در هر ثانیه بیش از هزار دلار (۸۸۰ یورو) سود به دست می‌آورد، در حالی که تنها دو درصد از مردم در کشورهای فقیرتر واکسینه ‌شده‌اند.

«اتحاد مردم برای واکسن» (PVA) که تجزیه و تحلیل خود را طبق گزارش‌های درآمدی از خود شرکت‌ها انجام داده، گفته است که علیرغم دریافت میلیاردها دلار از محل بودجه عمومی، این شرکت‌ها درخواست‌ها برای انتقال فناوری واکسن به تولیدکنندگان در کشورهای فقیرتر را نادیده گرفته‌اند. «اتحاد مردم برای واکسن» گفت که با انتقال این فناوری جان میلیون‌ها نفر نجات داده می‌شود.

با این حال شرکت‌های آسترازنکا و «جانسون‌اندجانسون» رویه دیگری را در پیش گرفته‌اند به طوری که واکسن‌های خود را به‌صورت غیرانتفاعی تهیه کرده‌اند. با این حال حتی آن‌ها نیز می‌گویند که با کاهش همه‌گیری در حال بررسی حذف این اصل هستند.

آلمان و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که با لغو پیشنهادی حقوق مالکیت معنوی درباره واکسن‌های کووید-۱۹ که از سوی «اتحاد مردم برای واکسن» درخواست شده است، مخالف هستند. این اتحاد حدود ۸۰ عضو دارد که از جمله آن‌ها آکسفام، اتحادیه آفریقا و برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) است.