- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

داروی فاویپیراویر از دستورالعمل بیمه خارج نشده است

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ گفت: رمدسیویر مجوز اضطراری اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد اما این تصور که تجویز رمدسیویر در زمان بروز بیماری، فرد مبتلا را به سرعت درمان می‌کند، کاملا نادرست است. مصرف رمدسیویر در ایران نسبت به سایر کشورها افزایش پیدا کرده است. از همکاران می‌خواهیم که از تجویز نادرست و بی موقع جلوگیری کنند زیرا هزینه های زیادی بر خانواده ها تحمیل می‌کند.

به گزارش فارمانیوز [1]، عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کووید۱۹ در نشست خبری درباره ویرایش جدید شیوه نامه‌های درمانی کرونا و اثر بخشی درمانگاه‌های بستری موقت رمدسیویر اظهار کرد: کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با یک ساختار جدید از اردیبهشت فعال شده‌ و دارای کمیته های تخصصی در زمینه درمان عوارض ناشی از کروناست.

او افزود: این کمیته دستورالعمل‌های مختلفی را در خصوص سلامت روان و درمان کودکان و همچنین عوارض بعد از تزریق واکسن، منتشر و به درمانگاه ها ارسال کرده است.

عابدینی ادامه داد: در خرداد ماه ویرایش دهم دستورالعمل‌های درمان را مطابق استانداردهای بین المللی به بیمارستان ها ابلاغ کردیم. برای مثال در این ابلاغیه بیان شد که یکسری از آنتی بیوتیک ها برای کرونا به جز مواردی که برای گلو عفونت باشد، تجویز نشود.

او بیان کرد: در پیک های قبلی تقریبا تمام تخت های بیمارستان ها پرشده بود، به همین منظور بخش بستری موقت را راه اندازی کردیم تا بیمار پس از ویزیت پزشک، برای درمان به خانه خود برود.

دبیر کمیته علمی کووید۱۹ افزود: درمانگاه های بستری موقت، کمک بزرگی در زمینه کاهش اشغال تخت های بیمارستانی کرد و یک تجربه موفق در پیک های قبلی بوده است.

عابدینی گفت: بستری موقت باعث شد تا ترس بیماران از محیط بیمارستان از بین برود. با بستری موقت، میزان بستری ها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد و مصرف اکسیژن مدیریت شد.

او‌ افزود: ۶۰ هزار بیمار در دو ماه اول سال جاری خدمات بستری موقت گرفته اند، این موضوع باعث شده تا ۹۰۰ میلیارد تومان به عدم بستری بیماران به بیمارستان‌ها کمک شود. بستری موقت باعث کاهش مرگ و میر شده است.

رمدسیویر برای بیماران با علائم خفیف فایده ندارد

عابدینی تصریح کرد: در این ابلاغیه؛ درمان ضد التهابی جزو دستورالعمل درمانی شده است و گفته شده داروی رمدسیویر برای بیماران با علائم خفیف یا اینتوبه شده فایده ندارد، همچنین آموزش آنلاین و دستورالعمل‌هایی برای همکاران متخصص ریه و اپیدمیولوژیست، عفونی ابلاغ شده است.

او ادامه داد: آموزش بیماران مهم تر از تجویز بی جهت دارو است. اگر افراد تنگی نفس یا تب بیش از سه روز داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کنند. متاسفانه درخواست سی تی اسکن بیش از حد مجاز است. انجام سی تی اسکن های بی مورد که خطرناک بوده به دلیل عدم آموزش‌های لازم به بیماران است.

عابدینی گفت: علی رغم دستورالعمل‌های استاندارد، برخی از همکاران، یک درمان خوب را تجویز نمی‌کنند. همکاران باید به موضوع عوارض دارویی توجه داشته باشند.

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ گفت: رمدسیویر مجوز اضطراری اتحادیه اروپا و سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد اما این تصور که تجویز رمدسیویر در زمان بروز بیماری، فرد مبتلا را به سرعت درمان می‌کند، کاملا نادرست است. مصرف رمدسیویر در ایران نسبت به سایر کشورها افزایش پیدا کرده است. از همکاران می‌خواهیم که از تجویز نادرست و بی موقع جلوگیری کنند زیرا هزینه های زیادی بر خانواده ها تحمیل می‌کند.

او تاکید کرد: در بیماری کرونا باید هدف اصلی، پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین واکسیناسیون باشد. حق مردم ایران است که مطابق استانداردهای بین المللی دارو دریافت کنند.کمیته علمی کرونا نگران این است که برخی از آنتی بیوتیک‌ها در پیک‌های بعدی موثر نباشند.

دبیر کمیته علمی کووید۱۹ بیان کرد: ویرایش دستورالعمل های مختلف درمانی جدید توسط این کمیته در آینده ابلاغ می شود. روند درمان کرونا مطابق با استانداردهای بین المللی و با داروهای موجود در کشور انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: برخی از همکاران سلیقه ای رفتار می‌کنند، شاید در کم تر کشوری این موضوع رخ دهد. تقاضای نظارت بیشتری توسط معاونان درمان دانشگاه ها و نظام پزشکی هر استان دارم.

عابدینی ادامه داد: خوشبختانه داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در کشور تولید می شود. ایجاد تشویش در خصوص درمان نامناسب در بیمارستان ها به ضرر مردم بوده و فشار زیادی بر کادر درمان می آورد. 

او افزود: ما همیشه تاکید بر واکسیناسیون و پیشگیری داشته ایم. این کمیته، تخصصی بوده و نقش اجرایی ندارد، ما فقط مصوبه و پیشنهاد را به وزارتخانه تحویل می‌دهیم. 

دبیر کمیته علمی کووید۱۹ تصریح کرد: در سازمان بهداشت جهانی برای افرادی که بالای ۵۰ سال یا نقص ایمنی دارند، دوز سوم را بعد از شش ماه مجاز دانسته است.

عابدینی درباره تزریق دوز بوستر واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان گفت: کمیته علمی پیشنهاد تزریق دوز بوستر واکسن کرونا را ارائه کرده و وزیر بهداشت نیز در این زمینه دستور لازم را داده است.

او افزود: البته باید واکسیناسیون عمومی به مرحله قابل قبولی برسد. تزریق دوز بوستر با توجه به نوع واکسن و فاصله زمانی آن باید بررسی شود و این موضوع در دستور کار کمیته علمی قرار دارد.

داروی فاویپیراویر از دستورالعمل بیمه خارج نشده است

عابدینی یادآوری کرد: ما تغییری در خصوص تجویز داروی فاویپیراویر ایجاد نکردیم و از دستورالعمل بیمه خارج نشده است. فاویپیراویر یک داروی ضد ویروسِ خوراکی است؛  با توجه به رصد بالای ویروس کرونا، احتمال اثر بخشی آن کم است. این دارو برای آنفلوانزا موثر بوده ولی برای کرونا خوب نیست. مصرف این دارو برای بیماران مبتلا به تنگی نفس، توصیه نمی‌شود.

او گفت: داروی فاویپیراویر هیچ وقت در دستورالعمل درمانی کشورمان قرار نگرفته است. در یک برهه ای از زمان که داروی ضد ویروس نداشته ایم این دارو تجویز می‌شد اما مستندات ارائه شده، نشان می‌دهد که بعد از گذشت سه روز از بیماری، این دارو بدون اثربخشی لازم بوده است.

عابدینی گفت: رفتار ویروس متفاوت و روند درمان دچار تغییر شده است. دلتا کرونا یک پیک طولانی، شدید و مرگ آور شده است. مسافرت نرفتن و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی بعد از گذشت بیش از چند ماه برای مردم سخت است اما مردم باید شیوه نامه های بهداشتی را باید رعایت کنند.

مراکز واکسیناسیون در روز‌های تعطیل، فعال هستند

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ با بیان اینکه مراکز واکسیناسیون در روز‌های تعطیل، فعال هستند، گفت: طرح شهید سلیمانی با شدت بیشتری با کمک نیرو‌های بسیج و سپاه انجام خواهد شد. در حوزه واکسیناسیون و پیشگیری به جز وزارت بهداشت، سایر سازمان‌ها  هم باید کمک کنند.
او بیان کرد:  تزریق واکسن باعث شده تا میزان مرگ و میر‌های ناشی از کرونا کاهش پیدا کند، اما شاید در آینده ویروسی داشته باشیم که این واکسن‌ها موثر نباشند.

عابدینی در خصوص جهش جدید ویروس لامبدا بیان کرد: این ویروس هنوز وارد کشور نشده است. نظارت بیشتری در افرادی که به کشور ترکیه سفر داشته اند، خواهیم داشت، این موضوع به دلیل رویت چند مورد واریانت لامبدا در ترکیه انجام خواهد شد.

او‌ افزود: وزیر بهداشت دستور داده که واکسیناسیون به یک سطح مناسبی از دریافت واکسن رسیده و بوستر برای کادر درمان با پلت فرم‌های مختلف بررسی شود./ باشگاه خبرنگاران جوان