- رسانه تخصصی دارو - https://pharma-news.ir -

قیمت گذاری مواد اولیه و داروی نهایی باید عادلانه باشد

مدیرعامل شرکت فرآیند شیمی حکیم در ادامه اظهار داشت: قیمت گذاری مواد اولیه و داروی نهایی باید عادلانه باشد. باید از فرمولی جهت قیمت گذاری استفاده کنند که حق کسی ضایع نشود.
به گزارش خبرنگار فارمانیوز [1]، مهندس صابر نامی، مدیرعامل شرکت فرآیند شیمی حکیم در در نشست مجازی دوشنبه های دارویی (18 مرداد) در کلاب هاوس گفت: سامانه ای به اسم TTAC در سازمان غذا و دارو وجود دارد، همچنین سامانه جامع تجارت، از لحظه ای که کالایی وارد کشور، تولید و یا فروخته می شود، در این سامانه ها رصد می شود، سازمان غذا و دارو نیز تمامی اطلاعات را با جزئیات در سامانه های خود رصد می کند ولی مسئله و سوال اینجاست که آیا این سامانه ها با واقعیتی که در شرکت ها اتفاق می افتد، متفاوت است یا اینکه شاید دوستان مسیر کاربری سامانه ها را اشتباه می روند.

وی افزود: مسئله و سوال دیگر که مطرح است این است که با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو پروانه تولید صادر می کند، مجوز تولید می دهد و اتفاقاً سازمان به عنوان دولت باید اطلاعات دقیق بدهند و اگر اطلاعات شفاف و دقیق باشد، تولید کننده جهت تولید می تواند برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

مهندس نامی ادامه داد: آماری که توسط سازمان غذا و دارو در مجلس ارائه شده، اشتباه بوده و سوال اینجاست که منبع آمار سازمان غذا و دارو کجاست؟ آقایان مطرح می کنند این صنعت کاهش ارزبری ندارد، مگر می شود API  یک دارو را از اینترمدیت آن بیشتر خرید؟ بر چه اساسی سازمان غذا و دارو این گزارش را منتشر و چنین سخنانی را می گویند؟ سال گذشته طی نامه های متعدد به سازمان غذا و دارو فرمول داده ایم و جالب اینجاست که همان موقع از ما تشکر نیز می کردند ولی متأسفانه بعد از یکسال کاملاً صحبت های یک سال پیش کارشناسان و مدیران سازمان غذا و دارو دگرگون شده است! حق شرکت ها با ارائه آمار غلط و سخنان اشتباه از طرف سازمان غذا و دارو پایمال می شود، حق شیمیست ها و داروسازان و مابقی افرادی که در صنعت فعالیت می کنند، پایمال می شود.

مدیرعامل شرکت فرآیند شیمی حکیم در ادامه اظهار داشت: قیمت گذاری مواد اولیه و داروی نهایی باید عادلانه باشد. باید از فرمولی جهت قیمت گذاری استفاده کنند که حق کسی ضایع نشود.

مهندس نامی ادامه داد: قیمت گذاری باید بر اساس کارشناسی تخصصی انجام شود و از نظرات کارشناسان نیز در قیمت گذاری استفاده کنند. متأسفانه پشت درب های بسته تصمیم گیری و قیمت ابلاغ می کنند و سیستم همه شرکت ها را به هم می ریزند. باید در حوزه API به صورت تخصصی تر در خصوص مواد موثره بحث شود.

وی اظهار داشت: تمام عمر صنعت مواد اولیه 30 تا 40 سال است و در این سال ها موفقیت های بسیاری کسب کرده ایم و سوال اینجاست برنامه وزارت بهداشت و دولت برای حمایت از این صنعت چیست؟ در این صنعت، شهید داده ایم و انتظار داریم که دولت نقش حمایتی از این صنعت داشته باشد. نباید برخی مسئولین سازمان غذا و دارو با اطلاعات غلط این صنعت را زیر سوال ببرند، چون زیر سوال نیست. حرف ما این است که مدیران بر مبنای حق سخن بگویند.

نامی در پایان گفت: به عنوان مثال ما الان در انبار ماده فکسوفنادین داریم که ارز آن نیمایی شده است ولی به شرکت تولید کننده دارو، قیمت نداده اند و ما هم نمی توانیم محصول مان را بفروشیم و امروز شاهد کمبود ژنریک فکسوفنادین در داروخانه ها هستیم.